X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

آشنایی با تگوسیگالپا،پایتخت هندوراس

گردشگری خارجی
date۲۹ مرداد ۱۳۹۶
comment0

شاید از بین کسانی که می‌شناسید کمتر کسی باشد که به پایتخت شلوغ هندوراس سفر کرده باشد، اما اگر جاذبه‌های این شهر ناشناخته را بدانید مطمئنا عزم سفر به آمریکای مرکزی را خواهید کرد. تگوسیگالپا که در یک دره احاطه شده توسط درختان کاج قرار دارد‌، هوای آن در تمام فصول سال تقریبا بهاری است. در سفرتان به این شهر باید حتما سری به روستاهای اطراف بزنید و پارک‌های ملی حیوانات و گونه‌های عجیب و غریب گیاهی را از نزدیک ببینید، گرچه تمام این‌ها نباید شما را از جاذبه‌های اصلی شهر دور کند.

میدان اصلی شهر پلازا مورازان (Plaza Morazán) نام دارد که نبض شهر در آن با صدای بلندی شنیده می‌شود. در این میدان می‌توانید کفش‌تان را واکس بزنید، به شایعات بی‌اساس مردم محلی گوش دهید و یک بستنی قیفی لذیذ بخورید. در داخل کلیسای جامع،زیبایی‌های تاریخی بازسازی شده را خواهید دید و چند بلوک به سمت شمال غربی میدان که بروید می‌توانید در دنیای سوغاتی‌ها و صنایع دستی غرق شوید. اگر گوش‌تان را به زمین بچسبانید و به نوای اسرارآمیز این شهر تاریخی گوش فرادهید رازهای بسیاری سر باز خواهند کرد. تگوسیگالپا شهر هنرمندان، موسیقی‌دانان و طراحان بسیاری است که هر کدام ردپای مسحور‌کننده‌ای از هنر خود را در این سرزمین به جای گذاشته‌اند.

 


لغت تگوسیگالپا در زبان محلی از دو کلمه به معنای «تپه‌ نقره» تشکیل شده است. البته بر اساس مطالعات مورخان و زمین شناسان نقره در این سرزمین یافت نشده و احتمالا این کلمه به معنای محل سنگ‌های رنگی است. پایتخت هندوراس با خیابان‌های پیچ در پیچ و خانه‌های رنگی کوهپایه‌ای، بلایای طبیعی و ناآرامی‌های سیاسی بسیاری را پشت سر گذاشته است، اما خوشبختانه الان زمان مناسبی برای دل سپردن به طبیعت بکر و کاوش در تاریخ کهن این سرزمین است. بنابراین برای سفر به این دیار به دل‌تان شک راه ندهید. چمدان‌های‌تان را ببندید و راهی شوید.

 

گردش در شهر

کرایه تاکسی در پایتخت هندوراس ارزان است و برای امنیت توریست‌ها توصیه می‌شود که در شب هنگام حتما از تاکسی استفاده کنند. شما می‌توانید با رانندگان تاکسی در مورد قیمت‌ها چانه بزنید، اما بهتر است بدانید که آنها چندان هم منعطف نیستند. بخش مرکزی شهر را هم که آثار تاریخی بسیاری دارد باید با پای پیاده کاوش کنید. استفاده از اتوبوس برای توریست‌ها چندان رایج نیست. صف‌های طولانی و بی‌نظمی ساعات کاری خطوط مختلف باعث سردرگمی شما خواهند شد.

 

جشنواره‌های دینی

 

جشنواره‌های تگوسیگالپا ارتباط شدیدی با دین و مذهب مردم این سرزمین دارد. هندوراس که در لغت به معنای ژرف است فرهنگ غنی دارد که توریست‌ها را به خود جلب می‌کند. کریستف کلمب در سفر چهارم خود به این سرزمین به دلیل وجود آب‌های عمیق آن، نام هندوراس را بر این سرزمین نهاد، اما هویت مردم این کشور نیز ژرفا و غنای بالایی دارد. هندوراس یک کشور کاتولیک رومی محسوب می‌شود و هنوز هم مردم بر تقویت باورهای دینی خود تاکید دارند. عید پاک که در آپریل برگزار می‌شود در حقیقت بزرگترین عید مردم این سرزمین است. مردم بسیاری برای پرستش و عبادت در کلیساها گرد هم می‌آیند و آوازهای سنتی می‌خوانند.

 

همچنین اجتماعات مذهبی مختلف با لباس‌های رنگارنگ در شهر پیاده روی می‌کنند که دیدنی است. تجلیل از سنت پاتورن که محافظ تگوسیگالپاست نیز یکی دیگر از رسوم مردم محلی است. مجسمه این قدیس در شهر چندان عظیم نیست، اما مردم احترام زیادی برای آن قائل هستند. در روز سوم فوریه جمعیت زیادی از روستاهای اطراف راهی پایتخت می‌شوند تا این روز را پاس بدارند و از حامی شهر تشکر کنند. در این مراسم مردم با خواندن نیایش‌های ویژه برای سال آینده شهرشان آرزوی صلح و پیروزی می‌کنند.

 

چگونه برویم؟

کشور هندوراس در ایران سفارتخانه ندارد و نزدیک‌ترین سفارت این کشور در کویت قرار دارد. برای درخواست ویزای توریستی باید اصل گذرنامه معتبر، فرم درخواست ویزا، دو قطعه عکس رنگی، ترجمه انگلیسی گواهی اشتغال به کار و تمکن مالی را همراه داشته باشید. برای رسیدن به تگوسیگالپا می‎‌توانید از خطوط هوایی ترکیش، لوفت هانزا و ایرلاین جنوب چین استفاده کنید.

 

غیر لوکس!

پایتخت هندوراس کثیف، خطرناک ولی شهری بسیار غنی است که برای ماجراجویان یک مقصد ایده آل محسوب می‌شود. وقتی در این شهر زندگی کنید در خواهید یافت که بسیاری از مسائلی که پیش از این در مورد تگوسیگالپا شنیده بودید تا حدود زیادی اغراق آمیز است. شما می‌توانید یک مهمانخانه ارزان با امکانات مناسب و تمیز بیابید و سفرتان را با هزینه کم به پایان برسانید. مردم این شهر گرچه از توریست‌ها استقبال می‌کنند، اما اگر سفید پوست هستید بهتر است بدانید که کرایه تاکسی و مبلغ کالاها را برای شما بالا خواهند برد.

 

در تجربه من هندوراس به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود: بخش شمالی کارائیب که زبان اصلی آن انگلیسی است و مردم بسیاری به آموزش غواصی مشغول هستند، بخش دوم مربوط به شهرهای توریستی مثل تگوسیگالپا، لاسیبا و سنت پدرو سولاست که متاسفانه امکانات گردشگری در آنها چندان چشمگیر نیست و بقیه هندوراس شهرهایی است که امنیت در آنها بالاتر است. اگر مسائل امنیتی را کنار بگذارید این شهر مانند بسیاری از کشورهای آمریکایی یک وجه سرخوشی غیر قابل انکار دارد.

 

موسیقی آمریکای لاتین در بسیاری از کافه‌های آن به گوش می‌رسد. تگوسیگالپا سال‌هاست که با دو مشکل بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند؛ یکی عدم تعادل در توزیع ثروت و دیگری فساد گسترده در دولت و نیروی پلیس. ثروتمندان در محله‌های مشخصی از شهر زندگی می‌کنند و دیوارهای بلند و سیم ‌های خاردار و محافظان شخصی از دارایی آنها حفاظت می‌کند. از سوی دیگر فقرا در محله‌های بسیار آلوده با آمار جرم و جنایت بالا با مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کنند. روستاهای کوچک و زمین‌های کشاورزی اطراف شهر نیز برای توریست‌ها جذابیت ویژه‌ای دارد.

 

اگر یک تاکسی کرایه کنید و از راننده بخواهید تا شما را به بیرون شهر ببرد حتما از تماشای معماری سنتی و کلیساهای قدیمی حیرت زده خواهید شد. سفر به تگوسیگالپا یک سفر لوکس و بی دردسر نیست. پس بهتر است از همان ابتدا خوبی‌ها و بدی‌های سفر را بدانید.

 

بهترین مکان اقامت

 

به طور کلی تگوسیگالپا در تمام طول روز یک شهر امن به حساب می‌آید، اما در برخی مناطق باید بیش از حد مواظب خودتان باشید. توصیه ما به شما این است که در منطقه کومایوگلا ،خانه‌ای کرایه نکنید؛ زیرا امنیت آن پایین است. به طور کلی اقامت در پایتخت هندوراس ارزان است. بنابراین شما با خیال راحت می‌توانید سراغ هتل‌های باکیفیت‌تری بروید. محله کولونیا پالمیرا امن‌ترین و گران‌ترین منطقه در این شهر است.

 

ارزان و مجهز

در مرکز تجاری تگوسیگالپا هتل اکسیلسیور (Excelsior) واقع شده که تنها ۴۵۰ متر با کلیسای جامع فاصله دارد. اتاق‌های این هتل بسیار نورگیر است و شما می‌توانید از امکانات تلویزیون کابلی، دستگاه قهوه ساز و حمام خصوصی در آن بهره‌مند شوید. رستوران زیبای این هتل با انواع غذاهای محلی و بین‌المللی اقامت شما را دلچسب‌تر می‌کند. اینترنت رایگان در محوطه هتل قابل دسترسی است. برای اقامت در این هتل ۴ ستاره باید ۴۰ دلار بپردازید.

 

در مرکز شهر

اگر دنبال یک هتل بین المللی با امکانات مناسب در تگوسیگالپا می‌گردید باید سری به اینترکنتیننتال بزنید؛ هتلی که در مرکز خرید شهر واقع شده و بیش از ۱۵۰ فروشگاه در اطراف آن قرار دارد. در رستوران‌های روباز این هتل ۵ ستاره بین‌المللی می‌توانید انواع غذاهای محلی را امتحان کنید. اتاق‌ها مجهز به عایق صوتی است و همین باعث می‌شود آرامش شما در یک شهر شلوغ تضمین شود. علاوه بر این اتاق‌ها مجهز به تلویزیون ال سی دی، یخچال و قهوه ساز است. از هتل تا فرودگاه بین المللی شهر تنها چهار کیلومتر فاصله است. برای اقامت در این هتل ۵ ستاره باید شبی ۱۰۰ دلار بپردازید.

 

صمیمی و دوست داشتنی

هتل هومییا یک مکان صمیمی و دوست داشتنی برای اقامت در دل تگوسیگالپاست. تلویزیون صفحه تخت، دستگاه پخش موزیک و گاوصندوق اختصاصی در هر اتاقی تعبیه شده است. اگر دوست دارید که بعد از ظهرتان را با نمایی زیبا از شهر بگذرانید می‌توانید چایتان را در تراس این هتل میل کنید. فرودگاه بین المللی در سه کیلومتری این هتل واقع شده و شما می‌توانید از خدمات کرایه اتومبیل و زمین تنیس هتل هم استفاده کنید. برای اقامت در این هتل ۴ ستاره باید شبی ۷۰ دلار بپردازید.

برای ورزش دوستان

هتل ماریوت تگوسیگالپا یکی از بهترین گزینه‌های اقامت در شهر است. این هتل مجهز به استخر روباز، آبگرم و مرکز تناسب اندام است. اگر اهل ورزش هستید این هتل یک گزینه خوبی برایتان است؛ زیرا کلاس‌های یوگا، پیلاتس و بدنسازی در آن به صورت روزانه برگزار می‌شود و شما می‌توانید از خدمات ماساژ و زیبایی نیز بهره‌مند شوید. تمام اتاق‌های این هتل مجهز به دستگاه تهویه هوای مطبوع و تلویزیون ماهواره‌ای صفحه تخت است. اینترنت بدون سیم نیز در مناطق عمومی هتل رایگان است. رستوران هتل با انواع غذاهای بین‌المللی و محلی آماده پذیرایی از شماست. برای اقامت در این هتل ۵ ستاره باید شبی ۹۰ دلار بپردازید.

 

طعم هندوراس

تگوسیگالپا دارای چند رستوران برجسته است، گرچه این تعداد برای شهری با جمعیت یک میلیون نفر اندک است. در بلوار مروزان، در کلونیا پالمیرا و همچنین در قسمت شرقی باریو ال سنترو(Barrio El Centro) می‌توانید رستوران‌های خوبی پیدا کنید. بسیاری از مردم شهر ساعت‌های زیادی را در کافه‌های روباز سپری می‌کنند و نوشیدن قهوه و خوردن بستنی از تفریحات غالب مردم است. اگر به دنبال رستوران‌های زنجیره‌ای هستید باید اطراف میدان مرکزی شهر را جست‌و‌جوکنید. به هر حال مواد غذایی اصلی مردم این شهر مانند سایر شهرهای هندوراس ترکیبی از برنج، لوبیا و نان ذرت مکزیکی است.

آشپزی مردم این سرزمین ترکیبی از طعم‌های آسیایی، هندی و شرق میانه است. در سال‌های اخیر تعدادی از رستوران‌های ژاپنی، ایتالیایی و بین‌المللی در شهر افتتاح شده و با افزایش توریست‌ها به نظر می‌رسد استقبال از این رستوران‌ها نیز بیشتر شود. رستوران فاین لاندن پاب غذاهای دریایی و بریتانیایی سرو می‌کند. اگر به دنبال یک رستوران قدیمی با غذاهای سنتی هستید بهتر است سری به پولیکارپو بونیلا(Policarpo Bonilla) بزنید.

 

۷۲ساعت در پایتخت هندوراس

 

تگوسیگالپا بزرگ‌ترین شهر هندوراس و پایتخت آن ممکن است در وهله اول یک شهر اغوا کننده به نظر نیاید اما مطمئن باشید که از سفر به آن پشیمان نخواهید شد. در نگاه اول خیابان‌های شلوغ با ترافیک و پیاده‌روی‌های پر از جمعیت را خواهید دید،اما هنوز رد پای تاریخ استعماری اسپانیا، آب و هوای خنک و مناظر بی‌نظیری برای اکتشاف در این شهر وجود دارد.

 

گردش تاریخی

 

کاوش در تاریخ آمریکای مرکزی و پایتخت هندوراس باید یکی از اصلی‌ترین اهداف سفرتان باشد. تگوسیگالپا علی‌رغم همه ناملایماتی که در طول تاریخ معاصر تحمل کرده به خوبی از تاریخ تمدن خود حفاظت به عمل آورده‌است.

 

پلازا مورازان

در خیابان کال بولیوار(Calle Bolívar) میدان مرکزی تگوسیگالپا واقع شده است؛ مکانی که بیش از هر نقطه‌ای در پایتخت هندوراس توجه شما را به خود جلب می‌کند. میدانی که در گذشته نیز قلب شهر تاریخی به شمار می‌رفت. این میدان به طور متوسط در طول روز با جمعیت بسیاری از مردم محلی انباشته شده و ازدحام جمعیت ممکن است در ابتدا آزار دهنده باشد، اما به مرور متوجه خواهید شد که بهترین نقطه برای آغاز کاوش در شهر نیز به شمار می‌رود. مجسمه فرانسیسکو مورازان که یک سرباز بود و بعدها رئیس جمهور آمریکای مرکزی در سال ۱۳۸۰ شد، نیز در این میدان قرار دارد.

 

کلیسای جامع

 

کلیسای جامع سنت میگل به عنوان کلیسای حامی تگوسیگالپا نیز شناخته می‌شود. این کلیسا در بخش شرقی میدان اصلی شهر واقع شده و عملیات ساخت اصلی آن از سال ۱۷۶۵ تا ۱۷۸۲ ادامه داشته است. بازسازی‌های صورت گرفته روی این بنا با رعایت حفظ اصالت اثر بوده است. این کلیسا یک ساختار گنبدی شکل با دو برج دارد و محراب دیدنی آن توسط هنرمند مشهور گواتمالا یعنی ویسنته گالوز ساخته شده و بنای غسل تعمید در سال ۱۶۴۳ ساخته شده است.

 

کلیسایی تاریخی

کلیسای دولورس حدود دو بلوک از میدان مرکزی شهر فاصله دارد. این کلیسا در سال ۱۷۳۲ تکمیل شده و نمای جلوی آن به سبک باروک است. محراب طلاکاری شده زیبایی در داخل کلیسا وجود دارد که با نقاشی‌های زیبایی از حضرت مسیح(ع) مصلوب شدن او را به نمایش گذاشته‌است.

گردش ملی

 

تگوسیگالپا پایتخت هندوراس مرکز بناها و موزه‌های ملی بسیاری است. روز دوم سفرتان را به کاوش در این آثار اختصاص دهید.

 

گالری ملی هنر

گالری ملی هنر در سال ۱۹۹۶ در مکانی که در گذشته متعلق به یک صومعه بوده تاسیس شده است. این گالری در جنوب میدان مرکزی واقع شده و شامل مجموعه‌ بزرگی از هنر آمریکای مرکزی است. در این گالری می‌توانید سرامیک‌های باستانی و مجسمه‌های دینی هنرمندان شناخته شده را از نزدیک ببینید. آثار پابلو زلایا سیرا که یکی از مشهورترین هنرمندان معاصر این کشور است در این گالری نگهداری می‌شود. ساعات کار موزه در طول هفته از ساعت ۹ تا ۱۶ است.

 

موزه ملی

 

موزه ملی تاریخ هندوراس در عمارتی که در گذشته متعلق به ریاست جمهوری بوده ساخته شده است. این موزه در دامنه‌ کوه‌های شیب دار واقع شده و منظره زیبایی را پیش چشمان‌تان قرار می‌دهد. این موزه شامل تاریخ سیاسی کشور است و شما می‌توانید روند سال‌ها مبارزه برای دستیابی به استقلال و حوادث پس از آن را در این مکان ببینید. در این موزه همچنین پنج لیموزین رئیس جمهورهای سابق این کشور نیز نگهداری می‌شود. این موزه روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت هشت تا ۱۶ باز است.

 

موزه هویت

موزه ملی هویت نمایی زیبا از تاریخ کلی هندوراس است که با اطلاعات جغرافیایی آمریکای مرکزی آغاز می‌شود و پس از یک بررسی تاریخی دوره‌های استعماری مختلف این سرزمین را به نمایش در می‌آورد. چهره‌های افرادی که در شکل‌گیری و تمرکز هندوراس موثر بودند و نیز آثار دوران تاریخی مختلف پایتخت هندوراس در این موزه به نمایش درآمده است.

 

ماجراجویی

 

سفر به تگوسیگالپا خود یک ماجراجوی تمام عیار است، اما این شهر کوهستانی نقاط بسیاری دارد که باید آنها را کاوش کنید.

 

مجسمه‌ای مشرف به شهر

تپه‌ کرو ال پیکاچو(Cerro El Picacho) یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های شهر است. این تپه در قسمت شمالی میدان مرکزی واقع شده و داخل آن پارکی قرار دارد که مشرف به شهر است. مجسمه‌ای از حضرت عیسی مسیح(ع) که در بسیاری از نقاط شهر قابل دیدن است در این تپه قرار دارد. شب هنگام چراغ‌های رنگارنگ جلوه مجسمه را بیشتر می‌کنند.

 

پارک ملی

پارک ملی تیگرا با ۲۳۸ کیلومتر مربع مساحت یکی از دیدنی‌ترین نقاط شهر است. جنگل‌های ناهموار با درختان سرسبز، گونه‌های گیاهی کمیاب و ارکیده‌های زیبا این منطقه را از سایر پارک‌های شهر متمایز کرده است. رودخانه‌های متعدد و آبشارهای وسیعی که خانه حیوانات گوناگون است پارک ملی را به مکان دوست داشتنی تبدیل کرده است. اگر علاقه‌مند به تماشای پرندگان هستید، بدانید که این پارک، خانه بیش از ۳۵۰ گونه پرنده است.

 

تئاتر ملی

تئاتر ملی مانوئل بونیلا نامش را از رئیس جمهور این کشور که در بین سال‌های ۱۹۰۳ تا ۱۹۱۵ فرمانروایی کشور را بر عهده داشت، گرفته است. این تئاتر در سال ۱۹۱۵ پس از ۱۰ سال بازسازی افتتاح شد.

 
قسمت بیرونی این مکان به سبک رنسانس با سنگ‌های صورتی ساخته شده و نمای داخلی آن بر اساس معماری فرانسه. سالن اصلی شامل یک سقف تزئین شده با پنج لوستر زیبا و شیشه‌های ونیزی است. در این تئاتر کنسرت‌های مختلف راک و کلاسیک برگزار می‌شود.

 

منبع:وب سایت همشهری شش و هفت – فاطمه عسگری آزاد

برترین ها

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری خارجی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.