X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

سفر به پکن،پایتخت افسانه‌ای چین

گردشگری خارجی
date۲۰ خرداد ۱۳۹۶
comment0

آنهایی که کمابیش در زمینه تاریخ و جغرافیا مطالعه دارند، وقتی صحبت از چین می شود یاد این جاذبه ها می افتند: دیوار چین، کوه تای، شهر ممنوعه، کاخ پوتالا و معبد و آرامگاه کنفوسیوس. اما کمتر کسی می داند که دیدن و لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری این کشور، ماه ها سفر می طلبد.

 

پایتخت این کشور اسرارآمیز ،پکن و بزرگ‌ترین شهر آن شانگهای است و دیوار بزرگ چین که شناخته‌ترین بنای تاریخی آسیا به حساب می‌آید، بیش از دو هزارسال پیش ساخته شده است.

 

جالب است بدانید چینی ها که در مقلد بودن و ساختن کپی برابر اصل در دنیای پوشاک و صنعت تبحر ویژه ای دارند، در ساختن کپی جاذبه‌های گردشگری کشورهای دیگر هم سرآمد هستند و تنها نمونه تقلبی مجسمه ابولهول متعلق به این کشور است.

 

چینی ها همچنین در شهر «هانگزو» نمونه تقلبی برج ایفل را ساخته اند. مدرسه جادوگری هاگوارتز،کاخ کنگره آمریکا، برج پیزا و مجسمه‌های بودا هم نمونه های دیگر از این کپی‌های برابراصل هستند.

 

چین معمولاً به عنوان یک ابرقدرت جدید بالقوه توصیف می‌شود اما کارشناسان هشدار داده‌اند که حباب اقتصادی و رشدجمعیتی غیرقابل کنترل در این کشور ممکن است باعث کاهش یا حتی توقف رشد چین در سال‌های آینده شود.

 

این کشور، با نام رسمی جمهوری خلق چین ، پرجمعیت‌ترین کشور دنیا با بیش از ۱.۳ میلیارد نفر سکنه‌ است. البته وسعت چین هم در میل به افزایش زاد و ولد در آن بی تاثیر نیست.

 

چین بعد از روسیه و کانادا سومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی محسوب می شود؛ برای همین هم یک دل سیر دیدن همه جاذبه های آن، ماه ها زمان می‌برد.تمدن چین باستان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ است و شواهد نشان می‌دهد انسان های اولیه، نزدیک به دومیلیون سال پیش در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

 

زبان اصلی مردمان این کشور،‌ چینی و مذاهب اصلی‌شان، بودیسم، مسیحیت، اسلام، تائوئیسم است و با رنمینبی(یوان) داد و ستد می‌کنند.باهم سری می زنیم به پایتخت این کشور پهناور با جاذبه های بی شمار و جمعیتی که در این سال ها نبض اقتصاد دنیا را در دست گرفته اند.

چگونه برویم؟


سفر به چین با تور به مراتب بهتر و منطقی تر از سفر بدون تور است و در ایام عادی ( جز تعطیلات نوروز و اواخر تابستان ) قیمت تور‌ها اغلب به صرفه و منطقی است.تورهای گردشگری از ابتدا برای ویزای شما اقدام ‌می‌کنند و در طول سفر برای بازدید و گردش همراه‌تان هستند.

 

بهترین انتخاب، استفاده از تور به صورت کاملا برنامه ریزی و هدایت شده است؛ یعنی ضمن استفاده از برنامه‌ها و بازدیدهای تور، می‌توانید از وقت‌های اضافه و خالی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید .

 

نکته این‌که هتل‌های چهارستاره‌ چین واقعا خوب و تمیزهستند و امکانات خوب و صبحانه‌های مفصلی به شما می‌دهند.اگر اصراری به بودن در هتل پنج ستاره ندارید هتل ارزان‌تری را رزرو و باقی پول‌تان را در سفر خرج کنید.

 

چه زمانی برویم؟

بهترین زمان برای سفر به پکن از ماه سپتامبر (شهریور) تا اواسط نوامبر (اوایل آبان) است. هوا در این فصل بسیارعالی و تمیز و تعداد توریست‌ها بسیار کمتر از ماه‌های دیگر است.

 

کاخ تابستانی،قایق سواری در مجموعه سلطنتی

این کاخ یکی از مشهورترین باغ‌های سلطنتی دنیاست و در آن چشم‌انداز طبیعی تپه‌ها و آب‌ها با معابد، پل‌ها و قصرها و دروازه‌ها ترکیب شده اند .می توانید قدم‌زنان از روی پل‌های سنگی زیبای روی دریاچه ازکنار شاخه‌های آویزان بیدمجنون بگذرید و در دریاچه سلطنتی قایق سواری کنید.

 

پل هفده قوس و جزیره نانهو در کنار خود دریاچه که با امواج کوچک و لرزان به استقبال درختان بید مجنونی می‌آید که برای بوسه زدن به سطح آب سر روی دریاچه خم کرده‌اند، از دیدنی‌ترین قسمت‌های این محوطه هستند. در این محوطه علاوه بر هوای خوش و قایق سواری از دیدن کاخ‌ها و دروازه‌ها و ایوان‌ها غافل نشوید.

 

یکی از ایوان‌ها ایوانی طولانی از جنس چوب است که روی سقف و دیواره های آن نقاشی های باستانی چینی کشیده شده است و یا دروازه عظیمی که گفته می‌شود برای ساخت آن هیچ‌گونه میخ یا پیچ و بستی به کار نرفته و تماما از اتصال قطعات چوب به شیوه نر و ماد‌گی ساخته شده است.

 

شهرممنوعه؛ پیاده روی در کاخ‌های بی‌انتها!

به پکن که رسیدید پیش از هر کاری به دیدن میدان تیان آن من و شهرممنوعه بروید.کفش پیاده‌روی مناسب، دوربین وعینک و کلاه آفتاب‌گیر به همراه داشته باشید.میزان پیاده‌روی در شهر ممنوعه از آن‌چه تصور می‌کنید بیشتر خواهد بود. شهر ممنوعه به روایتی وسیع‌ترین و کامل‌ترین مجموعه معماری چوبی در جهان به‌شمار می‌رود.

 

تعداد قصرها و اتاق‌ها در شهر ممنوعه بسیار زیاد است. می‌گویند جمعا ۹۹۹۹ اتاق در آن وجود دارد!

 

نکته‌ جالب توجه این است که تعداد توریست‌های چینی در مکان‌های تاریخی بسیار زیاد است. آنهادر گروه‌های بزرگ همراه با راهنما ، سرگرم تماشا و بازدید و عکاسی هستند.به خصوص اگر روز تعطیل و آخرهفته به این مکان‌ها بروید با حجم انبوهی از آدم مواجه می‌شوید و عکاسی از بناها و آثار تاریخی با حضور آنها تقریبا غیر ممکن است.

 

باغ‌وحش پکن؛ پانداها، پنگوئن‌ها و زرافه‌ها

حیف است که سفر بی دیدن پاندا و پنگو‌ئن‌ و زرافه تمام شود.اغلب تورها برنامه‌ بازدید از باغ‌وحش را در برنامه‌ خود ندارند.برای روزهای آزادتان برنامه‌ریزی کنید و کمی از خرید بزنید تا پانداها و پنگوئن‌ها را از دست ندهید.در باغ‎‌وحش بلیت قسمت‌های مختلف جداگانه فروخته می‌شوند.بخش‌هایی را که دوست دارید انتخاب کنید و هنگام ورود بلیت‌شان را بخرید.بلیت مربوط به قسمت پانداها را فراموش نکنید!

 

دیوار چین؛ مار پیچیده در دل دشت‌ها و تپه‌‌ها!

دیوارچین طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین سازه مهندسی تدافعی نظامی از لحاظ زمان ساخت در جهان است. این دیوار هفت هزار کیلومتر امتداد یافته‌است. گردشگران چینی از پیمودن دیوار احساس افتخار می‌کنند.تورها در برنامه‌ بازدید خود شما را برای دیدن این سازه عظیم خواهند برد.

 

همچنان کفش پیاده‌روی مناسب،دوربین وعینک و کلاه آفتاب‌گیر و آب کافی به همراه داشته باشید و سرگرم خرید وعکاسی با لباس جومونگ در پایین دیوار نشوید! در این دیوار چند هزار مایلی که مانند یک مار پیچیده در دل دشت‌ها و تپه‌‌هاست،قدم بزنید،عکاسی کنید و لذت ببرید.این دیوارنمای بسیارعالی برای عکاسی را در اختیارتان قرار می دهد، زیرا برای اهداف نظامی و دفاعی در بلندترین نقاط ساخته شده است.

در بخشی از کناره‌ این دیوار افسانه‌ای قفل‌هایی وجود دارد که همسران عاشق نام‌شان را روی آنها‌ حک کرده‌اند و قفل‌ها را به نشانه‌ پایداری عشق‌شان به دیوار زده‌اند.افسانه‌ها می‌گویند این قفل‌ها عشق‌شان را همیشگی می‌کند. ساعت برگشت اتوبوس تور را دقیقا سوال کنید که جا نمانید.فراموش نکنید اینجا کسی انگلیسی بلد نیست!

 

پارک جهانی؛ دیدن جهان بدون تَرک پکن !

پارک جهانی از جاهایی است که توصیه می‌کنیم به هیچ وجه ،همراه با تور نروید .اغلب تورها بازدید از این پارک را در برنامه‌ خود دارند، اما ساعاتی را که برای بازدید از پارک اختصاص می‌دهند بسیار کم است.ارزش دارد که کرایه‌ رفت‌وآمد و ورودی پارک را شخصا تقبل کنید و از پارک لذت ببرید.ورودی پارک به هیچ‌وجه گران نیست و برای رفت‌وآمد علاوه بر تاکسی، می‌توانید از مترو یا اتوبوس نیز استفاده کنید.

 

این پارک شامل ۱۷بخش از جمله شرق اروپا، غرب اروپا، شمال اروپا، شمال آمریکا، جنوب، آمریکا، آفریقا، اقیانوسیه، غرب آسیا، شرق آسیا، آسیای جنوبی و غیره است و در هر بخش می توانید با معماری و فرهنگ آن منطقه آشنا شده و جاذبه‌های دیدنی کشورها را در مقیاس کوچک‌تر مشاهده کنید؛ از تخت جمشید خودمان ، فیل سواری کنار تاج محل در هند و شتر سواری کنار اهرام مصر گرفته تا منهتن نیویورک و کلیسای نوتردام پاریس، باغ تراس ایتالیا و برج ایفل فرانسه! با توجه به اینکه وسعت پارک زیاد است می‌توانید ماشین‌های برقی کوچکی را که در داخل پارک است به صورت ساعتی کرایه و از آن‌ها استفاده کنید .اما تجربه پیاده‌روی و عکاسی در پارک، فیل سواری ،شتر سواری و غذا دادن به پرنده‌ها لذت دیگری دارد.

 

خیابان وانگ فوجینگ

وانگ فوجینگ ،تنها خیابان پیاده روی و توریستی معروف شهر پکن در یک منطقه قدیمی درمرکز شهر واقع شده است.عبوراتومبیل در این خیابان ممنوع است .

 

در این خیابان قدم بزنید و از بازی رنگ‌ها و نور‌ها در شب و ازمراکز خرید، رستوران‌ها ، قنادی‌ها و کافه‌های آن در روز لذت ببرید و هرجا خسته شدید از قطاری که برای حمل و نقل توریست‌ها و بازدیدکنند‌گان در نظر گرفته شده استفاده کنید .

 

در جای جای این خیابان نشانه‌هایی از تاریخ کهن چین را خواهید دید، ساختمان‌هایی از دوران کهن که به زیبایی بازسازی شده اند در کنار ساختمان‌های بلند و مدرن و نورپردازی خیره‎‌کننده خودنمایی می‌کنند.

 

در سمت غرب این خیابان ، تعداد بسیاری غرفه‌ برای عرضه و فروش غذا و تنقلات وجود دارد که تماشایشان خالی از لطف نیست. در این غرفه ها، مواد غذایی با تنوع بسیار بالا ارائه می‌شود و هر کس مطمئنا چیزی باب میل و سلیقه‌ خود پیدا خواهد کرد.

 

هر چه که تا به‌حال دیده و شنیده‌اید یا اصلا نشنیده‌اید و حتی فکرش را هم نمی‌کنید در این غرفه‌ها پیدا خواهید کرد؛ از انواع گوشت‌ها و کباب‌های حلال بره و گوسفند و گاو ، جوجه کباب، مرغ و انواع ماهی و غذاهای دریایی گرفته تا حیوانات و حشر‌ه‌های عجیب و غریب و غیرحلال.

 

البته باید در میان غرفه‌های خیابان دنبال غرفه هایی باشید که آرم کلمه حلال یا عباراتی از قبیل لااله الا الله و بسم الله الرحمن الرحیم را دارند و مسلمان هستند و باتوجه به قوانین ذبح اسلامی غذاهای حلال عرضه می کنند. اغلب فروشنده‌های این غرفه‌ها کمی عربی بلدند. در این غرفه‌ها می توانید با خیال راحت بدون این‌که پول زیادی بپردازید شام میل کنید. ‌

 

آب در پکن

آب لوله‌کشی چین به‌هیچ وجه قابل آشامیدن نیست.برای مسواک زدن هم از آب معدنی استفاده کنید.نکته این‌که آب بطری‌های چینی کمی شیرین هستند!

 

نمکدان توی‌جیب داشته باشید!

این‌جمله در نگاه اول شوخی به نظر می‌رسد اما حقیقت دارد و از فراموش‌کردنش پشیمان‌ خواهید شد.تمامی غذاها و تنقلات در چین شیرین هستند،از پاستا و سس‌های سالاد و کباب‌ها گرفته تا چیپس و پاپ‌کورن! حتی روی پاپ‌کورن عسل می‌ریزند.

 

البته در شعب فست‌فودها و رستوران‌های بین‌المللی اوضاع کمی بهتر است و اگر خوش‌شانس باشید،غذای غیرشیرین ( توجه کنید که نگفتیم شور! ) یعنی غذایی که شبیه مربا نباشد هم پیدا می‌کنید.حتی اگر پروازتان متعلق به هواپیمایی کشور چین باشد غذای هواپیما هم شیرین است.
قیمت غذا در رستوران‌ها کم نیست و غذایی که سفارش می‌دهید ممکن است باب میل و ذائقه‌تان نباشد.اگرعلاقه ای به تست غذای چینی‌ ندارید بهترین زمان، صبحانه‌های مجانی هتل است!به طور کلی توصیه می‌کنیم که چند وعده غذای نیمه آماده یا کنسرو با خودتان ببرید.

 

زبان انگلیسی‌تان خوب است؟

 

به‌به! چه عالی.اما توی چین ،هیچ به کارتان نمی‌آید.قبل از خروج از هتل حتما کارت هتل را که نام دقیق و آدرس هتل روی آن است، بگیرید و از مسئول پذیرش هتل – که احتمالاتنها فرد آن حوالی ا‌ست که انگلیسی بلد است – بخواهید نام تمام مکان‌هایی را که در آن روز قرار است به آنها سر بزنید به زبان چینی روی برگه‌ای برای‌تان بنویسد.ازهتل که خارج شوید هیچ‌کس انگلیسی نمی‌فهمد و تلاشی برای فهمیدن نمی‌کند.

 

اگر این موضوع باعث اضطراب‌تان می‌شود ترجیحا فقط همراه با تور و لیدرتان باشید.اما اگر کمی شجاع باشید و قانون نوشتن نام هتل و مکان‌ها به زبان چینی را رعایت کنید،مشکلی پیش نخواهد آمد و می‎توانید از وقت‌های آزادتان که تور برای آن‌ها برنامه‌ریزی نکرده به خوبی استفاده کنید.

 

کجا خرید کنیم؟چطور چانه بزنیم؟

در پکن مراکز خرید زیادی وجود دارد و قیمت‌ها نسبت به شانگهای پایین‌تر است.برند‌ها و مارک‌های معروف جهانی و اروپایی که برای ما ایرانی‌ها بیشتر شناخته شده‌اند، اغلب در شانگهای هستند.

 

در پکن هم در مراکز خرید بزرگ و پاساژهای شیک پیدا می‌شوند، اما در پکن مراکز خرید و پاساژهایی وجود دارد که می‌توانید تقلبی هر جنس و هر برندی را در آنها با قیمت بسیار مناسب پیدا کنید.معروف‎‌ترین آنها «یَشوُ بازار» است.اغلب تورها یک‌بار خرید و بازدید از یشو بازار را در برنامه‌ خود دارند.در یشو بازار باید حوصله داشته و چانه زدن بلد باشید.

 

( این‌که چطور با کسانی که زبان ما را نمی‌فهمند چانه بزنیم هم جای بحث دارد! ) وقتی جنسی را می پسندید باید آن‌را به فروشنده نشان دهید! ترجیحا فکر تغییر رنگ و سایز و مدل نباشید و عینا چیزی را نشان دهید که قصد خریدش را دارید.

 

فروشنده قیمت را روی ماشین حساب برای‌تان می‌نویسد.از اینجا وظیفه‌ خطیر شما شروع می‌شود، قیافه‌ متعجب به خودتان بگیرید و یک‌دهم قیمتی را که فروشنده نوشته روی ماشین‌حساب برایش بنویسید! بله!یک دهم! مثلا اگر قیمت شلواری را ۳۰۰ یوآن نوشت با قیافه‌ متعجب ۳۰ یوآن را تایپ کنید و در نهایت باید بتوانید با ۵۰ یوآن شلوار را بخرید.

 

اغلب به همان ۳۰ یوآن هم راضی می‌شوند! باید مصمم باشید و هرجا لازم بود، وانمود کنیدکه می‌خواهید مغازه را ترک می‌کنید و از شلوار دوست‌داشتنی‌تان می‌گذرید! جنس‌های یشو بازار اما برخلاف قیمت کم‌شان جنس‌های خوبی هستند و سال‌های سال برای‌تان کار می‌کنند.البته جنس‌های تقلبی خوب!

 

در پکن خیابانی وجود دارد به نام « موشیَن لُو ».در این خیابان برندها و مارک‌های خوب و درجه یک چینی شعبه دارند و قیمت‌ها بسیار مناسب و کیفیت و تنوع جنس‌ها بسیار خوب است. هدیه‌های خوبی هم روی خریدها به شما می‌دهند.

 

اگر قصد خرید جنس خوب و با کیفیتی را دارید و شناخته شدن مارک تجاری آن‌چه می‌پوشید،برای‌تان چندان مهم نیست،این خیابان را از دست ندهید!خریدهای کفش و لباس‌تان که تمام شد برای سوغات، انواع چای ، ابریشم و مروارید چین را فراموش نکنید.

اغلب تورها بازدید و خرید از کارخانه‌ ابریشم و کارگاه جواهرات و مروارید و مرکز چای را در برنامه‌ خود دارند. اگر ابریشم و مروارید را نمی‌شناسید ترجیحا مستقیم از کارخانه بخرید که اصل و فرعش پیدا باشد.

 

اما برای چای و انواع دمنوش می‌توانید داخل شهر با قیمت‌های مناسب‌تر هم اقدام به خرید کنید و در آخر این‌که پول‌تان را درصرافی معتبر یا هتل چنج کنید.اسکناس تقلبی در چین بسیار متداول است.جز هتل و صرافی معتبر به هیچ‌کس برای چنج کردن پول‌تان اعتماد نکنید!

 

منبع:وب سایت همشهری شش وهفت – گلشید شیرازی

برترین ها

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری خارجی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.