X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

شهر فونچال در جزایر مادیرا،منطقه ای محبوب ثروتمندان

گردشگری خارجی
date۲۱ تیر ۱۳۹۶
comment0

در سال ۱۴۱۹ زمانی که استعمارگران وارد جزیره مادیرا شدند با دره‌ای رو برو شدند که مملو از رازیانه زرد روشن بود. امروزه گرچه زمینه روستایی فونچال از بین رفته است اما مردم این منطقه به شکلی خودمختار کسب و کار خود را اداره می‌کنند و این شهر را به منطقه شلوغ و مرکز سیاسی جزیره تبدیل کرده‌اند. فونچال در حقیقت تنها شهر جزیره مادیرا به شمار می‌رود که کسب و کار خود را مدیون توریست‌ها و گردشگران بین المللی است. منظره‌های زیبای ساحلی و دامنه کوه، هتل‌های مدرن و رستوران‌های معروف شهر هر مسافری را که قصد بازدید از پرتغال را دارد به این شهر هدایت می‌کند. با وجود پوشش گیاهی گرمسیری و نفوذ استعمارگرایانه بریتانیا هنوز هم فونچال احساس خوب بودن در پرتغال را برایتان زنده می‌کند.

 

در اواسط قرن ۱۶ با ازدواج شاهزاده خانم پرتغالی کاترین براگانکا با چارلز دوم پادشاه انگلستان اجازه ورود انگلیسی‌ها به این منطقه صادر شد و علاوه بر این آنها از معافیت‌های تجاری با ارزشی نیز بهره‌مند شدند. در عوض چارلز هم حق صادرات محصولات خاصی از مادیرا را به انگلستان و سایر مستعمرات آن صادر کرد. طبیعت بکر و غذاهای اغوا کننده بسیاری افراد مشهور و ثروتمندان را از سراسر دنیا به فونچال کشانده است از جمله برنارد شاو و وینستون جرچیل که برای لذت بردن از زمستان‌های معتدل راهی فونچال شدند.

مرکز شهر فونچال با خیابان‌های باریک و سنگفرش شده و بازار پر زرق و برق نیز برای توریست‌ها جذابیت خاصی دارد. اگر اهل کافه نشینی و رستوران گردی هستید بهتر است سری به بندر قدیمی بزنید و از ساعت‌ها قدم زدن در باغ‌های مرکز شهر هم غافل نشوید. فونچال در بین مردم محلی «باغ شناور خداوند» نامیده می‌شود؛ شهری سرزنده و پویا که برای کسانی که علاقه مند در کاوش در طبیعت ناشناخته هستند بسیار جذاب است.

 

تقویم سفر

 

فونچال که در حاشیه جنوبی جزیره مادیرا قرار گرفته آب و هوای بسیار معتدلی دارد و در تابستان خشک و در زمستان کمی مرطوب‌تر است. زمستان زمان محبوبی برای بازدید از مادیراست؛ زمانی که این شهر تنها چند درجه از تابستان خنک‌تر می‌شود و آتش بازی شب سال نو هم در این شهر بسیاری از گردشگران اروپایی را مجذوب خود می‌کند. همان طور که گفته شد دمای هوا در مادیرا به طور کلی پایدار است. بنابراین فصول مختلف نقش چندانی در میزان استقلال گردشگران از این جزیره رویایی بازی نمی‌کند. از سوی دیگر فصل بهار که از اسفند تا خرداد ادامه دارد نمایی از زیباترین باغ‌های گرمسیری را پیش رویتان می‌گذارد.

 

معروف‌ترین شخصیت جزیره

تا حالا با خودتان فکر کرده‌اید که با مدال‌های بسیاری که در زندگی گرفته‌اید چه باید بکنید؟ کریستیانو رونالدو ترجیح داد که تمام غنائمش را در یک موزه گردهم آورد و اتاقی هم برای دستاوردهای آینده‌اش خالی بگذارد. گران قیمت‌ترین بازیکن جهان قطعا بهترین مکان را هم برای تاسیس موزه‌اش در نظر گرفته است؛ فونچال. موزه سی آر ۷ (CR7) زندگی و زمان بازیکن فوروارد پرتغالی را به تصویر می‌کشد و تمام جوایز رونالدو راکه شامل جام طلایی به عنوان بهترین گلزن تیم محلی آندورینها، توپ طلای فیفا و جام بهترین بازیکن دنیا می‌شود را در خود جای داده است.

 

هزاران تصویر از رونالدو در طول ۲۰ سال گذشته در این موزه گردهم آورده شده و توپ‌ها و پیراهن‌های تاریخی امضا شده‌اش را هم می‌توانید از نزدیک مشاهده کنید. اگر دوست دارید که با رونالدو عکسی بیندازید می‌توانید دستانتان را دورگردن مجسمه مومی این بازیکن بیندازید. برادر بزرگ‌تر رونالدو مسئول اصلی این موزه است و ایده شکل گیری این مکان هم توسط خود او مطرح شده. خود رونالدو در جشن افتتاحیه این موزه گفت:« هنوز هم به فکر غنائم بیشتری هستم.» در ماه اول افتتاحیه موزه بیش از ۱۰ هزار بازدید کننده را در خود جای داد و هنوز هم به عنوان یکی از محبوب‌ترین موزه‌های فوتبالیست‌ها شناخته می‌شود. گرچه کریستف کلمب زمانی را در جزیره سپری کرده و وینستون چرچیل هم برای تمدد اعصاب به فونچال می‌آمد اما قطعا معروف‌ترین فرد این جزیره رونالدوست.

 

تنها اراده کنید

برای پیدا کردن یک رستوران در فونچال تنها کافی است که اراده کنید؛ در هر گوشه شهر رستوران‌های دنج با غذاهای لذیذ پیدا می‌شوند که غالبا محیطی دوستانه دارند. غذا خوردن در این جزیره یکی از سرگرمی‌های مردم شهر و توریست‌هاست بنابراین شما هم بهتر است وعده‌هایتان را با طمانینه و آرامش بخورید و از تک تک لحظه‌هایتان لذت ببرید. نکته مهمی که در تمام رستوران‌های شهر رعایت می‌شود تازگی محصولات است؛ خاک جزیره از نظر کشاورزی بسیار غنی است و میوه و سبزیجات تازه در هر گوشه آن به راحتی به عمل می‌آید. از سوی دیگر اقیانوس اطلس مخزن خوبی برای غذاهای دریایی است. اگر اهل غذاهای بین المللی مثل ایتالیایی، مدیترانه‌ای، هندی، ژاپنی یا حتی چینی هستید می‌توانید رستوران‌های معروفی را در فونچال پیدا کنید که غذای محبوب شما را به بهترین نحو پخت می‌کنند. بر اساس موقعیت جغرافیایی‌ تان در شهر می‌توانید سراغ رستوران‌های مختلفی بروید.

 

محبوب‌ترین مکان برای خوردن یک غذای لذیذ بخش قدیمی، رنگارنگ و تاریخی شهر است. در این نقطه شما می‌توانید خوشمزه‌ترین ماهی‌ها را با بهترین قیمت بیابید و از غذاهای سنتی و محلی شهر هم لذت ببرید. نقطه معروف دیگر فونچال برای شکم پرست‌ها منطقه لیدو است؛ منطقه‌ای که اکثر رستوران‌های ۴ و ۵ ستاره در آن واقع شده و بسیاری از منوها با غذاهای بین المللی و البته قیمت‌های بالاتر از شما پذیرایی می‌کنند.

 

چگونه برویم؟

برای سفر به پرتغال باید ویزای شنگن دریافت کنید. بر اساس اطلاعاتی که در سایت سفارتخانه این کشور موجود است برای سفر به این کشور باید فرم درخواست روادید را به طور کامل پر کنید، یک قطعه عکس رنگی، فتوکپی روادیدهای قبلی، شناسنامه، معرفی نامه از محل کار، رزرو هتل و بلیت را به همراه داشته باشید. امکان درخواست نوبت به صورت آنلاین هم در سایت سفارت فعال است. سفارتخانه کشور پرتغال در دروس، خیابان هدایت واقع شده است. شما برای رسیدن به فونچال می‌توانید از خطوط هوایی لوفت‌هانزا، ایرلاین سوئیس، ترکیش و اوکراین استفاده کنید.

بهترین مکان اقامت

 

دسترسی به آب‌های اقیانوس

هتل قصر بلموند ریدز(Belmond Reid’s Palace) با پنج هکتار باغ‌های گرمسیری و موقعیت مشرف به اقیانوس اطلس یکی از بهترین و مشهورترین هتل‌های شهر است. این هتل مجهز به سه استخر و دسترسی به آب اقیانوس و آبگرم ساحلی است. تمام اتاق‌های ریدز مبلمان زیبایی دارند و حمام سنگ مرمر، بالکن اختصاصی، تلویزیون صفحه تخت و جعبه فیلم‌های محبوب از دیگر امکانات هتل است. زمین تنیس، ورزشگاه مدرن و سالن زیبایی اقامت شما در فونچال را دلچسب‌تر می‌کند. اگر به دنبال غذاهای فرانسوی هستید سری به رستوران فرسکو بزنید و اگر علاقه مند به غذاهای ایتالیایی ویلاکیپیرانی برایتان پاستاهای لذیذی می‌پزد. هتل ریدز در سه کیلومتری ساحل پارایا فورموسا واقع شده و با ۱۵ دقیقه پیاده روی از هتل می‌توانید خودتان را به مرکز شهر و قلب تپنده فونچال برسانید. برای اقامت در این هتل ۵ ستاره باید شبی ۲۸۰ دلار بپردازید.

 

اقامت در ویلاهای چوبی

ریزورت چوپانا در یکی از تپه‌های فونچال واقع شده؛ هتلی با خانه‌های ییلاقی مطبوع و بالکن‌های زیبا. استخر روباز، آبگرم و رستوران رو به دریا از امکانات منحصر به فرد این هتل است. اتاق‌های این هتل که در خانه‌های ییلاقی چوبی قرار دارد بزرگ و مجهز به تلویزیون، دستگاه پخش دی وی دی و دستگاه قهوه ساز است. دکوراسیون داخلی اتاق‌ها از چوب و مبلمان آن مدرن است. بوفه و رستوران زوپانا با غذاهای پرتغالی و کافه چوپانا با چای و نوشیدنی‌های خنک بعد از ظهر شما را دلپذیرتر می‌کند. ورزشگاه، حمام ترکی، استخر سرپوشیده، سالن سونا و زمین گلف هم از دیگر امکانات این هتل محسوب می‌شود. برای اقامت در این هتل باید شبی ۱۵۰ دلار بپردازید.

 

مشرف به خلیج

هتل پستانا پارک مشرف به خلیج فونچال و اقامت لوکسی را برای مسافرانش تدارک دیده است. آبگرم، استخرو یک مرکز تفریحی آرامش و هیجان را در آن واحد برایتان مهیا می‌کند.
پستانا شش رستوران منحصر به فرد دارد که هر کدام از آنها نمای پانورامایی از خلیج و استخر را پیش رویتان می‌گذارد.

 

مرکز تناسب اندام، ماساژ و غواصی در این هتل به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. از هتل تا مرکز شهر تنها پنج دقیقه پیاده راه است اما تا فرودگاه مرکزی مادیرا باید ۳۰ دقیقه با ماشین زمان طی کنید. برای اقامت در این هتل ۵ ستاره باید شبی ۱۰۰ دلار بپردازید.

 

ساحلی و ارزان

اگر می‌خواهید در یک هتل ارزان قیمت اقامت کنید اما در عین حال از تمام امکانات ساحلی و دریایی استفاده کنید بهترین گزینه هتل گلدن رزیدنس است. در این هتل شما دید پانورامایی از ساحل پرایا فورموسا؛ بزرگ‌ترین ساحل سنگی مادیرا دارید و می‌توانید از امکانات استخر روباز، مرکز سلامت و اتاق‌های مدرن با بالکن‌های خصوصی بهره مند شوید. تمام اتاق‌ها مجهز به دستگاه تهویه مطبوع، تلویزیون صفحه تخت و کتری است. مرکز سلامت و زیبایی با ارائه انواع ماساژ‌های حرفه‌ای خستگی را از تنتان بیرون می‌کند. رستوران گلدن فلیورس با غذاهای خوشمزه محلی و بین المللی و سبزیجات تازه که در باغ سرسبز هتل کاشته شده از شما پذیرایی خواهد کرد. برای اقامت در این هتل ۴ ستاره باید شبی ۶۰ دلار بپردازید.

 

تجربه سورتمه سواری در شهر!

جزیره مادیرا و شهر فونچال دارای یک سیستم حمل و نقل عمومی گسترده است. برای رفتن به سمت جزیره‌های دیگر شما می‌توانید از هواپیما یا کشتی استفاده کنید. با توسعه جاده‌های داخلی امکان عبور و مرور برای وسایل نقلیه آسان‌تر شده است. برای گردش در شهر نیاز به وسیله نقلیه شخصی ندارید، زیرا همان طور که اشاره شد وسایل نقلیه عمومی به وفور وجود دارد و از سوی دیگر استفاده از تاکسی هم برای توریست‌ها چندان گران تمام نمی‌شود. سورتمه سواری یکی از رسم‌های قدیمی فونچال است که هنوز هم برای توریست‌ها جذابیت دارد. از کلیسای بانوی مای مونت که بیرون بیایید می‌توانید ۱۰ دقیقه سوار سورتمه شوید و کمی هیجان را هم وارد سفرتان کنید. سورتمه‌ها کابین‌های چوبی و کف لاستیکی ضخیم دارند که غالبا توسط دو مرد با لباس‌های سفید هدایت می‌شوند.

 

۷۲ ساعت در جزیره گرمسیری پرتغال

 

فونچال پایتخت پر جنب و جوش مادیرا یک جزیره گرمسیری در اقیانوس اطلس است که پس زمینه دراماتیکی از نوک قله کوه‌ها، دریا و باغ‌های زیبا را در کنار هم دارد. فونچال گزینه‌های زیادی پیش روی گردشگران می‌گذارد؛ بناهای تاریخی مثل صومعه سراها گرفته تا دژ دریایی مستحکمی که خود حکم موزه را دارد. مادیرا با مجموعه پارک‌ها و باغ های روح بخش در کنار بافت شهری دوست داشتنی هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

 

غرق شدن در طبیعت

 

طبیعت بکر جزیره فونچال با گیاهان گرمسیری و نمای منحصر به فردی از اقیانوس اطلس هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

 

باغ گیاه‌شناسی

باغ گیاه‌شناسی بوتانیکو(Botânico) در چهار کیلومتری شمال شرقی مرکز فونچال واقع شده است و یکی از زیباترین باغ‌های مادیرا به شمار می‌رود. هزاران پوشش گیاهی بومی، درختان و گل‌های متنوع از سراسر جهان در این مجموعه گردهم آوری شده تا علاقه مندان به طبیعت را شگفت زده کند. در خانه‌ای که درست در وسط باغ قرار دارد موزه تاریخ طبیعی برپاست که آن هم دیدنی است. قسمت غربی باغ نمای دیدنی و جذابی از خلیج فونچال را پیش رویتان می‌گذارد و امکان دسترسی به آن از طریق ماشین کابلی هم مهیاست.

 

باغ خصوصی

باغ پالهیرو(Palheiro) یک مجموعه شگفت انگیز از پوشش گیاهی منطقه را پیش رویتان می‌گذارد. این باع به چند زیستگاه مجزا تقسیم می‌شود که در یکی از آنها ارکیده‌های نادری نگهداری می‌شود که بسیار دیدنی است. این باغ توسط یک نجیب زاده ثروتمند در سال ۱۸۰۱ تاسیس شد و امروز بیش از ۲۹۰ گونه مختلف از پرندگان در این باغ سکنی گزیده‌اند.

 

باغ موزه کاشف جزیره

موزه داکوینتا داس کروزس(da Quinta das Cruzes) در تپه‌ای در پشت قسمت مرکزی شهر قرار دارد؛ زمین سرسبزی که یک موزه بسیار عالی هم در آن گنجانده شده. در گذشته این عمارت متعلق به یک خانواده دریانورد پرتغالی بود که در سال ۱۴۱۹ مادیرا را کشف کردند. این موزه آثار هنری تزئینی را که در آن زمان توسط کاشفان جزیره مورد استفاده قرارمی‌گرفت در معرض دید قرار می‌دهد و مکان مناسبی برای آشنایی با پیشگامان جزیره محسوب می‌شود. کافه و چایخانه این موزه که در دل باغ موزه قرار گرفته جای بسیار دنج و دوست داشتنی است.

تاریخ جزیره

 

آشنایی با تاریخ شکل گیری فونچال و نحوه زندگی مردم اولیه در این سرزمین می‌تواند روز دوم سفرتان را به طور کامل پر کند.

 

روایت فونچال

اگر علاقه مند به تاریخ جزیره و زندگی شهری مردم فونچال هستید یکی از اولین کارهایی که باید در این شهر انجام دهید بازدید از موزه داستان مادیراست. این موزه در نزدیکی تلفریکو(Teleférico) یا ماشین کابلی واقع شده و شیوه جذاب و سرگرم کننده‌ای را برای بیان روایی تاریخ این سرزمین برگزیده است. با استفاده از امکانات چند رسانه‌ای شما با تاریخ و نحوه توسعه و شکل گیری فونچال آشنا می‌شوید و همچنین می‌توانید در پایان بازدیدتان از فروشگاه این موزه آثار و صنایع دستی شهر را هم تهیه کنید.

 

صومعه تاریخی

با یک پیاده روی کوتاه می‌توانید از موزه داکوینتا داس کروزس خودتان را به صومعه سانتا کلارا برسانید. این صومعه در سال ۱۴۷۶ تاسیس شده و تا سال ۱۸۹۰ محل دعا و نیایش راهبه‌ها بود. امروزه بازدید کنندگان می‌توانند با گذر از راهروهای پر پیچ و خم به برج ناقوس صومعه برسند که به سبک معماری شمال آفریقا با کاشی‌ها و سرامیک‌های آبی، سفید و طلایی بنا شده است. در کنار صومعه، کلیسای سانتا کلارا هم که در سال ۱۴۹۳ معماری آن تکمیل شده به همان اندازه زیبا و دیدنی است.

کلیسای جامع

کلیسای جامع فونچال در سال ۱۵۱۴ به عنوان مرکز مذهبی این شهر آغاز به کار کرد. نمای داخلی این کلیسا در حقیقت خط بطلانی بر ریاضت بسیاری از کلیساهای آن زمان کشیده است از جمله یک محراب طلاکاری شده که قدمت آن مربوط به اوایل قرن ۱۶ است.
سبک معماری اروپایی با ترکیبی از عناصر محلی این کلیسا را منحصر به فرد کرده است.

 

پیش به سوی ماجراجویی

 

سفر به فونچال خود یک ماجراجویی بزرگ است؛ جزیره‌ای که ناشناخته‌های بسیاری در دل خود دارد اما برای کشف بهتر این شهر بهتر است سری به این سه نقطه هم بزنید.

 

بازار رنگارنگ

یکی از خاطره انگیزترین تجربیات سفر به فونچال گذراندن یک صبح کامل در بازار رنگارنگ و پر جنب و جوش کشاورزان است. این بازار بزرگ‌ترین بازار جزیره محسوب می‌شود که در آن فروشندگان انواع و اقسام گل، میوه‌ها و سبزیحات تازه را به فروش می‌رسانند. علاوه بر این بخشی از بازار به فروش ماهی و غذاهای دریایی اختصاص دارد. اگر به دنبال صنایع دستی ارزان و محلی هستید در این بازار می‌توانید انواع محصولات چوبی یا چرمی را بیابید. روزهای جمعه و شنبه که کشاورزان محصولات خود را از سایر روستاها به شهر می‌آورند شلوغ‌ترین روزهای این بازار است.

 

تاریخ عکاسی

استودیوی عکاسی که توسط ویسنته گومز دا سیلوا در سال ۱۸۶۵ تاسیس شد، امروز به عنوان موزه عکاسی فونچال شناخته می‌شود که نمایشی از چهار نسل عکاسی این خانواده است. نام ویسنته در حقیقت مترادف با عکاسی در مادیراست. او برای اولین بار عکاسخانه و تاریکخانه را به فونچال آورد و در آثار او می‌توان تاریخ جزیره را به خوبی مشاهده کرد.

ماشین کابلی

ماشین کابلی یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های فونچال است به طوری که هر گردشگری باید حتی یکبار هم که شده سوار بر این وسیله کل شهر را بگردد. مسافران در عرض ۱۵ دقیقه مرکز مادیرا و تپه‌های اطراف آن را می‌گردند. اگر سراغ کابین‌های ویژه بروید دید ۳۶۰ درجه‌ای به شهر خواهید داشت و چشم انداز کوه، سوسوی آبی رنگ اقیانوس و طبیعت بکر را در کنار هم خواهید دید. در بالاترین ارتفاع ماشین کابلی ۵۶۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. ماشین کابلی در اکثر نقاط دیدنی شهر ایستگاه دارد. بنابراین شما می‌توانید از این وسیله برای گردش در شهر هم استفاده کنید.

 

منبع:وب سایت همشهری شش و هفت – فاطمه عسگری‌آزاد

برترین ها

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری خارجی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.