X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

لغات و اصطلاحات سفر و گردشگری

راهنما و مقاله
date۲۸ تیر ۱۳۹۶
comment0

فصلهای شلوغ و خلوت گردشگری و تاثیرات آن بر هزینه های سفر

 

فصل شلوغىHigh Season
فصل خلوتى Low Season
در اینجا واژه “فصل” اصطلاحاً مورد استفاده قرار گرفته و لزوماً دوره آن به میزان ماه های یک فصل نمی باشد . به عنوان مثال تعطیلات ۲۲ بهمن و یا نوروز فصل شلوغی است در صورتیکه چند روزی بیشتر بطول نمی انجامد . معمولاً این فصول برای مقاصد گوناگون ، متفاوت و حتی متضاد می باشد به عنوان نمونه در بازار ایران کشور ترکیه در فصل زمستان در Low Season قرار دارد حال آنکه کشور امارات متحده عربی – دبی در High Season .
در فصل خلوتی Low Season موسسات مرتبط با گردشگری به خاطر گذار از این فصل و جلوگیری از لطمات ناشی از رکود بازار معمولاً امتیازاتی را به مسافران ارائه می دهند . گوشه ای از این امتیازات عبارتند از :
۱- بعضى ازهتلها با علم به این که تخت اضافى بچه ها نرخ مشخصى دارد با این وجود به لحاظ ارائه خدمات مطلوب و تبلیغات برای فصل شلوغی از دریافت وجه اضافى جهت تخت بچه هاى زیر ۱۲ سال صرف نظر مى نمایند.
۲- خطوط مسافرتی هوائی ، زمینی و ریلی ، هتل ها و آژانس ها به دلخواه خود نرخ هایى ، نازل تر از نرخهاى معمول براى مسافران قائل مى شوند و این تخفیف به موقعیت ، فصل کار و میل و اراده آنان بستگى دارد .
۳- تخفیف براى مسافران گروهى بخصوص براى گروه هائی که سعى کنند در فصلهاى خلوت براى خطوط مسافرتی هوائی ، زمینی و ریلی ، هتل ها و آژانس ها، مسافران جمعى یا توریستى جلب نمایند .
۴- در متلها و به خصوص هتلهاى کنار دریا مسأله تخفیف نرخ از اهمیّت خاصى برخوردار است زیرا در فصل زمستان (Low Season) که هتلهاى کنار دریا خلوت است شاید این بهترین ابزار جهت جذب بخشی از مشتریان باشد .

 


پرواز چارتری (Charter Flight ):

 

یعنی پروازهائی که بنا به سفارش چارتر کننده در بعضی از مسیر ها برقرار می گردد و ممکن است برای یک مقطع بسیار کوتاه زمانی برنامه ریزی شده باشد مثل ایام نوروز و یا برای مقاطع طولانی تر مثل تابستان . در بعضی از مسیر های پروازی مثل دبی و استانبول به واسطه وجود تقاضا ، پروازهای چارتری بطور سالیانه نیز وجود دارد . یکی از مشخصه های اصلی اینگونه پرواز ها ریسک ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است که مستقیماً متوجه چارتر کننده بوده و در هر شرایطی چارتر دهنده هزینه کامل را دریافت خواهد کرد به همین دلیل است که معمولاً چنین پروازهائی غیر قابل کنسل کردن و تغییر تاریخ می باشد . نباید فراموش کرد که به هرحال مسئولیت حمل و نقل داخلی و بین المللى اشخاص و لوازم شخصى و یا کالا به استناد کنوانسیون ۱۲ اکتبر ۱۹۲۹ ورشو و پروتکل ۲۸ سپتامبر ۱۹۵۵ لاهه و کنوانسیون ۱۸ سپتامبر ۱۹۶۱ گوادالاخارا و پروتکل هشتم مارس ۱۹۷۱ گواتمالا به عهده ایرلاین بوده و در این خصوص چارتر کننده هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت . بنابراین مسئولیت بروز مواردی چون تاخیر در پرواز ، گم شدن بار مسافر ، لغو پرواز ، بروز حوادث غیر مترقبه برای مسافرین و هواپیما و . . . به عهده ایرلاین بوده و چارتر کننده پاسخگو نخواهد بود .
انواع چارتر
Full Charter: یعنی اجاره کلیه صندلی های یک پرواز در مسیر خاص و برای دوره ای مشخص توسط چارتر کننده.
Seat Charter: یعنی اجاره تعداد محدودی صندلی از یک پرواز در مسیر خاص و برای دوره ای مشخص توسط چارتر کننده. لازم به ذکر است که بسته به سیاست های کاری چارتر دهندگان و تقاضای چارترکنندگان ، سیت چارتر انواع مختلفی به شرح ذیل دارد:
سیت چارتر بصورت شناور : در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را بصورت رفت و برگشت در یک مسیر پروازی در طی یک دوره معین مثلاً یک ماهه به فروش برساند . در این روش معمولاًرعایت فاصله زمانی مشخص بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط های صادره ضروری نمی باشد .
سیت چارتر بک تو بک Back To Back : در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را بصورت رفت و برگشت در یک مسیر پروازی و در هر پرواز به فروش برساند . بدیهی است در این روش رعایت فاصله زمانی مشخص بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط های صادره ضروری است .
سیت چارتر بصورت Block Seat : در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را بصورت رفت و برگشت با تاریخ مشخص در یک مسیر پروازی و برای یک پرواز مشخص به فروش برساند .

 


اصطلاحات مربوط به سرویسهای قابل ارائه در مقصد

 

Airport Transfer: حمل ونقل مسافر از فرودگاه به هتل و بالعکس
City Tour: عبارتست از یک گشت تمام روز و یا نیم روز به منظور بازدید از نقاط دیدنی و یا استفاده از امکانات تفریحی شهر مقصد. در بعضی از پکیج های تور این نوع گشت جزئی از تور بوده و هزینه آن در محاسبه قیمت پکیج لحاظ گردیده است .
Tour Guide: به معنی راهنمای تور و تور لیدر است که با داشتن اطلاعات کافی از مقصد مسئولیت برگزاری گشت ها و حل و فصل مشکلات مسافران در مقصد را به عهده دارد .وجود راهنمای تور از ضروریات هر تور بوده ، می بایست مسافران قبل از رسیدن به مقصد از مشخصات راهنما و نحوه دسترسی به آن اطلاع داشته باشند .
Optional Tours : به آن دسته از گشت هائی اطلاق می گردد که هزینه آن در پکیج تور لحاظ نگردیده ، مسافران می توانند در صورت تمایل به استفاده از آنها پس از مشورت با تور لیدر خود نسبت به خرید اقدام نمایند . بدیهی است اینگونه گشت ها معمولاً توسط آژانس کارگزار مستقر در مقصد برگزار می گردد .

 

Domestic Flight : به معنی پرواز داخلی است و در مواردی کاربرد دارد که پکیج تور شامل بازدید از دوشهر با مسافت طولانی است . در این صورت بلیط پرواز داخلی توسط برگزار کننده از قبل تهیه می گردد


تفاوت انواع اتاق در هتل

اتاق یک نفره : اتاق یک نفره که سینگل نامیده می شود . دارای یک تخت می باشد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده می شود .
اتاق دو نفره : اتاق دو نفره که دبل یا توئین نامیده می شود . دبل یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی است که دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده می شود .
اتاق سه نفره: اتاق سه نفره که تریپل نامیده می شود . دارای ۳ تخت تک نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده می باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده می شود .
سوئیت Suite: به اتاقی گفته می شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضی از هتل ها قسمت پذیرایی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد ( دوبلکس ) البته می توان در سوئیت یک آشپزخانه کوچک نیز دایر نمود .
آپارتمان Apartment: عبارت است ازیک هال و پذیرایی با یک ، دو و یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است . در صورتی که دواتاقه باشد، معمولاً یک اتاق ( دبل ) یک تخت دو نفره و اتاق دیگر توئین، دو تخت یک نفره خواهد داشت .هر آپارتمان یک حمام مشترک دارد و یک آشپزخانه کوچک.معمولاً در قسمت پذیرایی به تعدادکافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد.
استودیو Studio : به اتاقهایی گفته می شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذیرایی دیده می شود ولی در صورتی که مبلها یا کاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حکم اتاق خواب را خواهد یافت، از این رو روزها اتاق پذیرایی و شبها اتاق خواب است .البته کاناپه ها طوری ساخته شده اند که می توان بالش و پتو و ملحفه را داخل آن جای داد. اتاق استودیو حمام نیز دارد، استودیو می تواند آشپزخانه کوچکی نیز داشته باشد .
کانکتد روم Connected Room : دو اتاق تودرتو را می گویند، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهایی یک اتاق کامل است و حمام جداگانه ای هم دارد، این دو اتاق به وسیله یک در از وسط به هم متصل است. چنانچه یک خانواده چهار نفره ، چنین اتاقی را درخواست نماید ، بچه ها در یک اتاق و پدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود ، بدون این که درب راهرو اصلی را باز کنند، دو اتاق از درب وسط می توانند با هم در ارتباط باشند.
کابانا Cabana :اتاقی است هم کف، که پنجره آن به محوطه ای باز می شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنین اتاقی می تواند برای تعویض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نماید .
فیستا سوئیت Fiesta Suite : این نوع سوئیت ها معمولاً در هتل هائی قرار دارند که دارای سالن عروسی است و پس از پایان مجلس عروسی ، برای استراحت و خواب در اختیار عروس و داماد قرار می گیرد . معمولاً مخارج این سوئیت قبلاً جزو هزینه های مجلس عروسی منظور گردیده و حساب جداگانه ای ندارد .
اتاقهای دیگری هم در هتلها و متلها وجود دارند که بنا به علاقه وتمایل مسافران دراختیار آنان گذاشته می شود که عناوین آنها در جدول “انواع اتاق ” آورده شده است .

 


انواع سرویس در هتلها

O.R)Only Room): یعنی اتاق جهت اقامت بدون هیچگونه وعده غذائی European plan
B.B)Bed & Breakfast): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه در روز American plan
H.B)Half Board): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه و یک وعده نهار یا شام. مثلاً سرویس H.Bدر دبی معمولاً به یک وعده صبحانه و یک وعده نهار اطلاق گردیده در حالی که همان سرویس در ترکیه (منطقه آنتالیا و منطقه دریای اژه) به یک وعده صبحانه و یک وعده شام اطلاق می گردد. Modified American plan
F.B)Full Board): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار و یک وعده شام. در بعضی از هتل ها این سرویس بصورت سرویس Full board plus یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار ، یک وعده شام و نوشیدنی ها هنگام صرف ناهار و شام ارائه می گردد . Full American plan
ALL ) َAll Inclusive) :یعنی اتاق جهت اقامت همراه با تمام وعده های غذائی شامل صبحانه ، ناهار ، عصرانه و شام و نوشیدنی های رایگان . این سرویس معمولاً در هتل های واقع شده در شهرهای ساحلی نظیر کوش آداسی ، بودروم ، مارماریس ، آنتالیا و . . . ارائه می گردد و بسته به نوع نوشیدنی ارائه شده مثلاً تولید داخل یا خارج کشور و اینکه در چه ساعاتی از شبانه روز ارائه می گردد دارای واژه های متفاوتی است نظیر Ultra All Inclusive و Maximum All Inclusive. در بعضی از هتل هائی که چنین سرویسی ارائه می گردد استفاده رایگان از ورزشهای آبی از قبیل جت اسکی ، اسکی روی آب ، غواصی ، ماساژ و . . . برای یکبار در طول اقامت جزئی از سرویس می باشد .


اصطلاحات مربوط به سن مسافر

 

بزرگسال Adult : به افراد بیش از ۱۲ سال اطلاق می گردد و با علامت اختصاری ADL نشان داده می شود .
اطفال ۲-۶ سال Child: کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری CHD2-6 نشان داده می شود .
اطفال ۶-۱۲ سال Child: کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت از نوع سفری اختصاص می یابد و با علامت اختصاری CHD6-12 نشان داده می شود .
نوزاد Infant: به کودکان زیر دوسال اطلاق می گردد که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری INF نشان داده می شود .


رزرواسیون

 

عمل تشخیص و ثبت نام تور و یا اقامتگاهتان، تاریخ آغازوپایان استفاده از تور و اقامت را شامل می گردد. این عملکرد معمولا با پیش پرداخت صورت می گیرد.
رزرواسیون طریق اُپسیون:در این شکل، رزرواسیون تا ساعت و تاریخی مشخص وبدون هیچگونه مسئولیت خاصی بنام شما انجام میگردد و اگر تا ساعت و تاریخ مشخص شده جواب مثبت ندهید این رزرواسیون کنسل میشود.

 


ووچر و تورلیدر

قرار داد مشتری یا وچر:قراردادی است که ما بین گردشگر و آژانس به امضاء میرسد این قرارداد بهنگام رزرواسیون قطعی جاری می شود. قرارداد مورد بحث تمامی جزئیات نحوه اقامت،ایاب وذهاب،خدمات راهنمائی و وضعیت خوراک را شامل میگردد از نظرحقوقی بسیار اهمیت دارد.

 

لیدر تور: لیدرتورمسئول تنظیم تورو بجای آورده شدن تمام مفاد قرارداد سیاحت، تامین گردشهای داخل شهری، تورهای تاریخی وتفریحی، قبول نمایندگی کامل شرکت توریستی بوده و از تجربه و اطمینان بخشی کامل بر خوردار است.
راهنمای محلی: این راهنما در خلال گردش شما، در مورد مناطق مختلف اطلاعات کافی در اختیارتان قرار داده و دارای اجازه رسمی از طرف موسسات ذیصلاح کشورهستند.

 


وضعیت پانسیون ها

اتاق + صبحانه ( Bed &Breakfast = BB ): این نوع اقامت و صبحانه را در بر میگیرد .
نصف پانسیون ( Half Board = HB ): این نوع اقامت، صبحانه و معمولاً شام را در برمیگیرد.
پانسیون کامل: ( Full Board = FB ): اقامت و سه وعده غذائی را شامل میگردد.
پانسیون با همه چیز ( All Inclusive = A.İ ): اقامت، وعده های غذائی، نوشیدنی های رایگان و تمامی برنامه ها را در خود جای می دهد.
ورود به هتل – خروج از هتل ( Check in –Check out ):معمولاً ورود و اسکان در هتلها بعد از ساعت ۱۲ یا ۱۳ و خروج از آن قبل از ۱۲ یا ۱۳ قید میگرد

 


اصطلاحات بین المللی سروانواع قهوه جهت سفارش نوشیدنی درکافی شاپ

 

DOUBLE: اسپرسو شامل ۲شات SHOTاسپرسو حداکثر شامل ۴۵تا ۶۰میلی لیتر اسپرسو
DOPPIO: روش خلاصه جهت درخواست سرو دبل DOUBLE
RISTRETTO: شامل یک شات به مقدار کم (SHORT SHOT)از اسپرسو
Longo: اسپرسو درترکیب مناسب با آب بیشتر جهت پر کردن فنجان قهوه که در واقع بیشترین طعم گیری از قهوه ضمن تهیه آن با افزودن آب اضافی به اولین شات اسپرسوانجام می شود.
DOUBLE DOUBLE: به معنی استفاده ازخامه دوبل وشکردوبل درسروقهوه می باشد(نوشیدنی هایی که با خامه تهیه و سرومی شوند)
Double Cup: به معنی سفارش دو فنجان اسپرسو که اگر جهت سرو یک نفر باشد یکی از فنجانها باید بسیار داغ تهیه شود.
Grande: فنجان قهوه با گنجایش ۱۶اونس یا ۴۸۰میلی لیتر
Drip: به معنی سفارش قهوه ساده می باشد.
Dry: به معنی سفارش انواع قهوه به همراه کف شیر
Cher Sugar: به همراه شکر مساوی
Demitasse: کپ کوچک جهت سرو اسپرسوی ساده
Barista: گارسن متبحر و آموزش دیده جهت تهیه انواع قهوه
Half-caf: قهوه با کافئین متوسط
Harmles: اصطلاح درخواست قهوه بدون کافئین هنگام سفارش نوشیدنی قهوه
No fun: اصطلاح جهت سفارش قهوه بدون کافئین یا بدون چربی
On a Leash: اصطلاح جهت سفارش قهوه در لیوان بدون دسته
Quad: شامل چهار شات اسپرسو یا بعبارتی Double –Double
Short: اصطلاح جهت سرو اسپرسو در فنجان با گنجایش ۲۴۰میلی لیتر
Tall: فنجان با گنجایش ۱۲اونس یا ۳۶۰میلی لیتر
Triple: سه شات اسپرسو (غلیظ تر از دبل)
Shot: اولین چکیده خارج شده از دستگاه اسپرسو شامل ۳۰میلی لیتر یا ۱اونس اسپرسو
Single: اسپرسو تهیه شده از یک شات (حداکثر ۴/۳ ۱اونس)
Skinny: اصطلاح در سفارش لاته با شیر کم چرب
Skinny Harmless: اصطلاح جهت سفارش لاته با شیر کم چرب و اسپرسوی بدون کافئین.
Unleaded: قهوه بدون کافئین
With legs یا With Wings: فنجان دارای دسته
With room: سفارش سرو قهوه جهت جای گذاردن فضای کافی در بالای لیوان برا یافزودن خامه یا جهت سرو بهتر

 


انواع اقامتگاهها

 

نوع اقامت گاهها در مناطق گوناگون با توجه به محل تاسیس ، کیفیت تجهیزات و سرویس دهی ، بخش های خدماتی ، مختلف است و هر یک با توجه به وضع و موقعیت خود ، خصوصیات ویژه ای را داراست و به اسامی خاصی نیز نامیده می شود ، که در ذیل به معرفی انواع تاسیسات اقامتی پرداخته می شود :
هتل : هُتِل یا مهمانخانه نوعی مکان مسکونی اجاره‌ای است که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود. هتل‌ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می‌آیند و بیشتر مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند. هتل‌ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق می‌رسد. علاوه بر اتاق‌ها و سوئیت‌های اقامتی، هتل‌ها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند. رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونه‌هایی از امکانات هتل‌ها هستند.
معمولا مشتریان هتل در اتاقها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می‌شوند. اتاقهای یک تخته و دوتخته مشتریان بیشتری دارند.
هتل hotel از واژه فرانسوی hôtel گرفته شده است که خود برگرفته از hôte به معنای مهمان است. hôtel در فرانسه اشاره به ساختمانی می‌کند که بازدید کننده زیادی داشته باشد. اما با ورود این واژه به زبان انگلیسی و سپس گسترش آن به سایر زبانها، معنای کاربردی هتل دگرگون شده و امروزه به نوع خاصی از مکانهای اقامتی برای مسافران اطلاق می‌شود
•هتل آپارتمان :
هتل آپارتمان‌ها دارای واحد یا سوئیت‌های مستقلی هستند که همانند اتاقها و سوئیت‌های یک هتل به مسافران اجاره داده می‌شوند. این واحدهای مستقل بصورت مبله و دارای امکانات استاندارد لازم برای خواب، نظافت، سرگرمی و آشپزی هستند. همانند هتل، هتل آپارتمان نیز دارای سرویس است. به این معنا که اتاقها در فواصل زمانی منظم (معمولا روزانه) نظافت می‌شوند. تفاوت عمده هتل آپارتمان با هتل در وجود امکانات آشپزی در اتاق یا آپارتمان مورد اقامت می باشد.
•هتل پانسیون :
این نوع اقامت گاهها ، عموما در شهرها واقع شده اند و تعدادی اتاق و سالن غذا خوری ( به اندازه ای که بتواند غذای ساکنین را تامین نماید ) ، کتابخانه ، سالن مطالعه ، و اتاق تلویزیون در آن پیش بینی شده است ، در هتل پانسیون معمولا اتاق ها به صورت ماهانه و یا سالانه اجاره داده می شود و مشتریان دیگری خارج از هتل برای صرف غذا پذیرفته نمی شوند . در این مراکز ، مقررات خاصی وجود دارد و اقامت کنندگان در ساعات معینی باید برای صرف صبحانه ، نهار و شام ، سرمیز حاضر شوند ، ساعات ورود و خروج نیز برای ساکنین آن طبق برنامه ای ، مشخص شده است .
•هتلهای فرودگاهی :
این نوع هتل ها در مجاورت فرودگاهها قرار دارند و بیشتر مورد استفاده مسافرین ترانزیتی می باشند ، زیرا اکثر این مسافران با وقت بسیار کمی که دارند ، امکان استفاده از هتل های داخل شهر برایشان میسر نیست ، قیمت ها نیز فقط برای اتاق ( طرح اروپایی ) می باشد . کشور ما فاقد این نوع هتل است .این نوع هتلها معمولا برای زمانهای ۲، ۴ ، ۶ ، ۸ و … ساعت اجاره داده میشوند و قسمتهای کافی شاپ ۲۴ساعته و فروشگاه های فعالتری نسبت به دیگر هتلها دارا میباشند.
•هتل های تفریحی :
این نوع هتلها در کنار دریا و یا در مناطق خوش آب و هوا و یا کوهستانی و یا نزدیک چشمه های آبهای معدنی قرار دارند و بیشتر محل اسکان افرادی هستند که برای گردش و گذراندن تعطیلات مسافرت می کنند ، این هتل ها دارای حداقل امکانات مورد نیاز بوده و بیشتر از طرح آمریکایی ( اتاق با سه وعده غذا ) پیروی می کنند .
•رزورت هتل (Resort Hotel) :
به هتل هایی اطلاق می شود که نزدیک چشمه های آب معدنی قرار دارند و این نوع هتل ها مخصوص استراحت هستند .
•هتل های حومه شهر :
این نوع هتلها در حومه شهرها و در محلی آرام و ساکت قرار گرفته اند و قیمت آنها نیز نسبتا ارزانتر از سایر اقامت گاههای مشابه ، می باشد ، این گونه هتل ها برای مسافرانی با بودجه کم و همچنین سازمانهایی که می خواهند سمینار ، کنفرانس و برنامه های آموزشی داشته باشند و نیاز به مکانی آرام دارند ، بسیار مناسب است .
•هتل های جوانان :
این نوع هتل ها که مخصوص قشر کودک ، نوجوان و جوان است ، علاوه بر وسایل ، تاسیسات ، تجهیزات و تشکیلات یک هتل عادی ، به وسایل و امکانات دیگری که مورد علاقه و نیاز خردسالان و نوجوانان می باشد مجهز هستند ، که در فضای باز و یا بسته از این تجهیزات استفاده می شود ، از قبیل وسایل ورزشی و بازیهای سرگرم کننده ای که در خور ذوق ، علاقه و طبع افراد کم سن و سال می باشد ، این نوع هتل ها ، طیفهای سنی مشخصی را فقط از ۶ تا ۱۸ سال در بر می گیرید ، رعایت بهداشت ، نوع غذا ، محل و شرایط خاص اتاق خواب و اتاقها نیز با توجه به سنین استفاده کنندگان آن باید مدنظر قرار گیرد . کشور ما فاقد این نوع هتل می باشد .
•هتل روی چرخ :
در این نوع هتل ها ، کاروانی با هدف سیر وسیاحت و استفاده از امکانات یک هتل مجهز و فارغ از رنج و زحمت سفر با تامین محل اقامت از قبل ، بطور سیار حرکت می کند و هر کجا که قصد ماندن داشته باشد ، همان جا نیز توقف می نماید . این نوع هتلها که روی چرخ قرار دارند ، عموما دارای ۱۸ متر طول و ۲/۵متر عرض و ۴ متر ارتفاع هستند ، ظرفیت هر یک از این هتل های سیار عبارت است از ۸ آپارتمان دو نفره که ۴ آپارتمان آن نسبتا بزرگ و۴دستگاه آن اندکی کوچک است ، هر کدام از این آپارتمان ها دارای حمام با آب سرد و گرم ، توالت ، امکانات نشستن برای ۴ نفر و چند عدد تخت برای خواب ، رادیو و تلویزیون ، کمد جالباسی ، اشکاف ، تهویه مطبوع ، و میزی در وسط می باشد . قسمت مجزایی هم وجو دارد که چنانچه مسافر مایل باشد می تواند از این قسمت برای صرف صبحانه و یا غذا استفاده کند . سقف و یا پنجره های آن شیشه ای است و می تواند مسافران را ، از مناظر دیدنی اطراف ریال برخوردار سازد . کشور ما فاقد این نوع هتل می باشد .
•متل :
راهسَرا یا متل به اقامتگاهی در جاده‌های کرانه‌ای و کوهستانی و جنگلی و بیابانی گفته می‌شود که توقفگاه آن غالباً در دیدرس مسافران است ، و بیشتر مورد استفاده مسافرینی هستند که با وسیله شخصی مسافرت می کنند ، و هزینه اقامت در نظر گرفته شده ، فقط برای اتاق می باشد . متل ها علاوه بر وسایل موجود یک هتل ، در کنار خود ، دارای پمپ بنزین ، فضای سبز و مناسب ، رستوران ، ساندویج فروشی ، سوپر مارکت و وسایل تفریحی بصورت محدود نیز هستند . ساختمان متل ها بیشتر یک طبقه و ویلایی است ، در اتاقها ، حمام و آشپزخانه وجود دارد ، در برخی از متل ها مسافران از آشپزخانه مشترک و عمومی استفاده می کنند . محوطه باز هتل توسط کسانی که چادر (خیمه) همراه دارند با پرداخت مبلغ کمی به عنوان کرایه ، می تواند مورد استفاده قرار گیرد . هزینه انبار داری ، خانه داری و آب و برق در متل ها بیشتر از مخارج هتلهاست .
پیشینه راهسراها به شیوه سنتی به زمانهای دور می‌رسد و کاروانسراها را می‌توان نیاکان راهسراهای نوین دانست. تاریخچه راهسرا به سبک نوین به دهه ۱۹۲۰ در ایالات متحده آمریکا برمیگردد یعنی زمانی که دسته‌های خودروسوار در بزرگراه‌های آن کشور سرگردان میگشتند.
تفاوت راهسرا (متل) با مهمانخانه (هتل) بیشتر در اینست که در راهسراها نام و نشان مشتری تا اندازه زیادی برای صاحب اقامتگاه ناشناس میماند و اینکه جایگاه راهسراها معمولاً در کنار بزرگراه‌ها و جاده هاست به وارونه مهمانخانه‌ها که بیشتر در هسته‌های شهری قرار دارند. همچنین درهای راهسراها معمولاً رو به بیرون و به جاده باز می‌شود درحالیکه درها در یک مهمانخانه معمولاً به یک راهرو باز می‌شود.
بیشتر راهسراهای ایران در مسیر بزرگراه کرانه‌ای خزر قرار دارند و از نخستین راهسراها در ایران می‌توان از متل قو نام برد.
واژه راهسرا بجای متل از برابرنهاده‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
متل تلفیقی است از دو واژه Motor و Hotel و اساساً ماهیت بین راهی داشته و معمولاً خارج از شهرها قرار دارد. در تعریف متل می‌توان گفت که «هتلی است که در آن مسافران می‌توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل درب اتاق خود پارک نمایند» یکی از مشخصه‌های اصلی متل‌ها عدم وجود لابی در آنهاست چرا که میهمانان به مجرد وارد شدن به متل بدون نیاز به پیاده شدن کلید اتاق خود را از رسپشن دریافت نموده و مستقیما به سمت اتاق خود رانندگی می‌نمایند.
•مسافرخانه ها :
این نوع اقامت گاهها ، ارزان ، کوچک و دارای امکانات اقامتی مختصر ، ساده و عموما دارای سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه کوچک مشترک هستند ، مسافرخانه ها شکل ابتدایی هتل های مدرن هستند که ممکن است در داخل و یا در هر جای دیگری از شهر ، قرار گیرند . خدمات این نوع اقامت گاهها نیز در سطح پایینی قرار دارد .
• زائر سرا :
مکانهایی اقامتی در شهرهای زیارتی هستند که معمولا زائران را با شرایط آسان تر و هزینه های پایین تر می پذیرند . زائر سراها با توجه به نوع وابستگی حقیقی و حقوقی و هزینه های پرداختی توسط مسافر ، دارای سطوح گوناگونی از امکانات و تسهیلات هستند .
• پلاژ :
ویلاها و یا اتاقک هایی هستند که عموما در کنار سواحل دریا قرار گرفته اند و دارای سطوح مختلف امکانات می باشند .
• کمپینگ :
استراحت گاههایی هستند که مسافران با زدن چادر و یا با استفاده از ماشین های واگن دار در مناطق خوش آب و هوا ، در طبیعت و یا در کنار مناطق روستایی از آنها استفاده می کنند ، در برخی از این مناطق تسهیلات ابتدایی نظیر تسهیلات بهداشتی ، یک فروشگاه کوچک و … نیز در نظر گرفته شده است .
• اتاقها و ویلای اجاره ای :
در اکثر نقاط جهان و در ایران بیشتر در نقاط توریست پذیر ، خصوصا در مناطق اطراف دریای مازندران و شهرهای زیارتی ، برخی از ساکنین بومی ، اتاقها و یا ویلاهای خود را به مسافران اجاره می دهند که در این نوع اقامت گاهها ، بسته به هزینه پرداختی ، حداقل و حداکثر و سائل رفاهی مورد نیاز مسافرین ، موجود است . قیمت این نوع اقامت گاهها که عموما غیر رسمی فعالیت می کنند ( در ایران ) ، از هتلها بسیار ارزانتر و برای افرادی که به صورت گروهی و برای مدتی نه چندان کوتاه مسافرت می کنند بسیار مناسب است . میزان هزینه پرداختی بابت اجاره این نوع مکانها ، فصلی و متغیر است .
• مهمانسرا
مهمانسرا نوعی مکان مسکونی اجاره‌ای است که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود. مهمانسراها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می‌آیند و بیشتر مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند. مهمانسراها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق می‌رسد. علاوه بر اتاق‌ها و سوییت‌های اقامتی، مهمانسراها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند. رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونه‌هایی از امکانات مهمانسراها هستند.
معمولا مشتریان مهمانسرا در اتاقها و سوییت‌هایی که دارای تخت خواب، سرویس بهداشتی و حمام مجزا هستند ساکن می‌شوند. اتاق‌های یک تخته و دو تخته معمولاً مشتریان بیشتری دارند.
• شبانه روزی
شبانه‌روزی (به انگلیسی: Hostel هاستل) که می‌توان آن را مهمانپذیر جوانان نیز نامید نوعی مکان اقامتی اجاره‌ای است که مهمانان آن بیشتر بصورت گروهی در اتاقها یا سالنهای بزرگ اقامت می‌کنند. معمولاً هر مهمان دارای یک تخت است که در یک اتاق مشترک با تعداد دیگری از میهمانان قرار گرفته است. معمولاً امکانات بهداشتی (حمام و توالت) و نیز آشپزخانه در بیرون از اتاقها قرار دارند و بصورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شبانه روزی ها، بیشتر مورد استفاده جوانان گردشگر و مسافران معروف به بک پکر (گردشگر کوله‌پشتی) قرار می‌گیرند. از این رو در استرالیا و نیوزلند به این مکانها بک پکر backpackers گفته می‌شود.
اتاقهای چهارتخته، شش تخته و هشت تخته از انواع رایج اتاقهای موجود در شبانه‌روزی‌ها هستند. معمولاً اتاقها و سالنهای با ظرفیت بیشتر را خوابگاه می‌گویند که گاه می‌تواند بیش از بیست تخت داشته باشد. برخی مهمانپذیرهای شبانه‌روزی دارای اتاقهای یک تخته و دو تخته و یا اتاقهای دارای امکانات مستقل نیز هستند.
در ایران به مکانهای اقامتی ارزانقیمت شبانه روزی، مهانخانه، مهمانپذیر و نیز مسافرخانه گفته می‌شود. در نیمه اول قرن چهاردهم خورشیدی، ساخت مسافرخانه‌های ارزانقیمت در شهرهای مختلف ایران گسترش یافت و در شهرهای مختلف این مکانها، در میادین اصلی شهر، دروازه‌های ورودی و نیز در مجاورت گاراژهای مسافرتی ساخته شدند. در دهه‌های اخیر، علاقه بیشتری به ساخت و اقامت در هتل به وجود آمده است. به همین دلیل، بسیاری از مسافرخانه‌های قدیمی تغییر کاربری داده اند. در دوره‌های قدیمی تر، کاروانسراها نقش مهمانخانه را بر عهده داشته اند.
از ویژگی‌های شبانه‌روزی هامیتوان عنوان کرد، معمولاً ارزانقیمت‌ترین مکانهای اقامتی مسافرتی به حساب می‌آیند. هزینه نگه داری از آنها در مقایسه با هتل‌ها ناچیز است و خدمات آنها نیز ابتدایی است. بهداشت ناکافی از مشکلات عمومی این مکانها به حساب می‌آیند. علاوه بر آن، خطر دزدی از وسایل شخصی در این مکانها زیاد است. شبانه روزی ها، بیشتر مورد استفاده جوانان گردشگر و مسافران معروف به بک پکر (گردشگر کوله‌پشتی) قرار می‌گیرند
• تختخواب و صبحانه
تختخواب و صبحانه که در انگلیسی Bed and breakfast بد اند برکفست یا به اختصار B&B بی اند بی نامیده می‌شود نوعی مکان اقامتی برای اجاره کوتاه مدت است که در آمریکا، کانادا، برخی کشورهای اروپایی و نیز در استرالیا، نیوزلند و اسرائیل رواج دارد. معمولاً این مکانها، خانه‌های شخصی افراد هستند که یکی دو اتاق آنها به مسافران اجاره داده می‌شود. صاحبخانه در نقش میزبان، علاوه بر تامین امکانات خواب و بهداشتی، صبحانه میهمانان را نیز تهیه می‌کند.
• مجتمع توریستی:
به مجموعه ای از تأسیسات اقامتی، پذیرایی، تفریحی، تفرجگاهی، ورزشی گفته می شود که دارای تأسیسات متنوع بوده و مهمانان ضمن اقامات در آنها می توانند از خدمات جانبی دیگری که در آنها وجود دارد، استفاده نمایند، تأسیسات اقامتی در مجتمع های توریستی متنوع است و می تواند بصورت اتاق، ویلا، آپارتمان، کمپینگ، محل پارک کاروان یا اتاقهای سیار که با اتومبیل یدک کشیده می شوند باشد.
• بنگالو:
به مجموعه ای از اقامتگاههای منفرد گفته می شود که دارای یک اتاق بزرگ با امکانات آشپزخانه، سرویس بهداشتی بوده و اغلب بصورت یک سوئیت یک اتاقه ساخته می شود.
• شاله Challet :
به خانه های ییلاقی گفته می شود که در نواحی کوهستانی با مصالحی مانند چوب ساخته می شوند. شاله ها می توانند ابعاد متفاوت داشته باشند.
• اردوگاه جهانگردی:
به مجموعه ای از تأسیسات اقامتی منفرد گفته می شود که بصورت واحدهای مجزا از هم در محوطه ای باز، ساخته می شوند. عمدتاً این اردوگاهها دارای اتاقکهای کوچک و ساده ای هستند که برای مشتریان کم درآمد در نظر گرفته می شوند.
• ویلاهای خصوصی:
به این نوع اقامتگاهها در ادبیات گردشگری خانه دوّم یا Secound home نیز می گویند. خانه های دوم که عمدتاً در مناطق توریستی احداث می شوند، بصورت اختصاصی توسط صاحبان و مهمانان آنها مورد استفاده قرار می گیرند. مسافران اینگونه خانه ها هر چند که عملکرد توریستی دارند، لیکن از نظر اقامت به تأسیسات اقامتی موجود در محل وابسته نیستند. لیکن نیازهای روزمره خود را از مـحـل تهیه کــرده و از خدمات موجود در مناطق توریستی استفاده می کنند.
• اقامتگاههای آزاد:
این نوع اقامتگاهها فضاهای باز و آزادی هستند که هیچگونه تأسیساتی ندارند و صرفاً بخاطر زیبایی محل برای بر افراشتن چادر یا اقامت در فضای باز مورد استفاده مسافران قرار می گیرند. نمونه این نوع اقامت را می توان تقریباً در تمای شهرهای توریستی مشاهده کرد که مسافران در کنار پیاده روها یا چمن های پارکهای شهری چادر برافراشته و بیتوته می کنند.

 


گردشگری کارخانه ای Factory tourism

بازدید ها و سفرهای سازمان یافته از کارخانه ها برای دیدن اشیاء ساخته شده و فرآیند کاررا گویند که ممکن است خرید از فروشگاه کارخانه را نیز برای بازدیدکنندگان فراهم کند.

 

گردشگری مزرعه ای Farm tourism

این نوع گردشگری به واسطه محیط خاصی که دارد از دیگر انواع گردشگری تمییز داده می شود و همچنین به گردشگری کشاورزی که نیز مشهور می باشد در واقع این نوع گردشگری بخشی از کل گردشگری و محل همپوشانی گردشگری محیطی و گردشگری فرهنگی است. گردشگری مزرعه ای مکانی که گردشگران در آن اقامت می کنند و زمانیکه در کارهای کشاورزی و دامپروری شرکت می کنند را شامل می شود.به علاوه ، این نوع گردشگری ابزاری برای حفظ منابع طبیعی و نگهداری چشم اندازها و مناظر سنتی می باشد.

 

قایق ( کلک Ferry)

قایق مخصوص حمل مسافر و کالا در مسیر های کوتاه که از یک سو مرتبا به سوی دیگر می رود.

 

جشن Feast جشنها اغلب با تفریح و سرگرمی همراه هستند. جشنهای روزهای مذهبی ، جشنهایی همگانی هستند که اغلب تعطیلات عمومی و یا عید می باشند. در واقع جشن ها یادآور روزهای مهم هستنند.جشنواره های غذا جدیدترین نوع آنها می باشند که تمامی اینها به طور بالقوه جاذبه گردشگری محسوب می شوند.
تورهای مستقل خارجی Foreign independent tours تورهایی خارجی هستند که توسط خود گردشگران سازماندهی می شود که دارای کیفیت بالا و به صورت اختیاری و بدون راهنما می باشند.

جشنواره مذهبی Festival, religious

جشنواره هایی که وابستگی مذهبی دارند جشنواره مذهبی نامیده می شوند. رویدادهای گوناگونی که امروزه مضمون مذهبی بیشتری دارند در بسیاری از محیط ها و مذاهب پرورش پیدا می کنند که تعداد زیادی از گردشگران رااز نواحی دور و نزدیک به خود جذب می کنند. اخیرا تعداد زیادی از این جشنواره ها در کشورهای مدیترانه به منظور پیشرفت گردشگری این کشورها مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

شوخی Fun این لغت اشاره دارد به میزان مفرح بودن گردشگری ، شوخی و خنده خواسته ی یک کودک و فرد بالغ در هر موقعیتی می باشد و می تواند انگیزه ای برای گردشگر باشد .
برنامه های مصرف مکرر Frequent user programmes این نوع برنامه ها برنامه هایی هستند که در آن مشتریان دائمی و ثابت خدمات شرکتها و موسسات را از طریق سفرهای رایگان و یا تخفیف ویژه و یا سایر امتیازات دریافت کنند.

 

گردشگری سخت Hard tourism

این نوع گردشگری که نقطه مقابل گردشگری نرم و جایگزین می باشد برای توصیف و بیان توسعه ی بدون برنامه و زیاد گردشگری و با هدف توجه به مسائل اقتصادی و عدم توجه به اثرات اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

هدف سفر Purpose of trip

اهداف اصلی سفر به شش گروه عمده تقسیم می شوند که این گروه بندی توسط سازمان جهانی جهانگردی و به منظور اهداف آمارگیری صورت گرفته است . این اهداف اصلی سفر تفریح ، دیدار دوستان و اقوام و آشنایان ، تجارت ، گذران اوقات فراغت ، سفرهای مذهبی و زیارتی و درمان می باشند.

 

گردشگری روستایی Rural tourism

این نوع گردشگری در سالهای اخیر به عنوان ابزاری برای ایجاد درآمد و اشتغال و تنوع بخشی به اقتصاد محلی مورد توجه قرار گرفته است. عمدتا شهرنشینان برای تجربه موقت سبک و شیوه زندگی روستایی این نوع گردشگری را طلب می کنند.گردشگری روستایی بیشتر یا گردشگری مزرعه شناخته می شود حال آنکه گردشگری روستایی دربرگیرنده مفهوم وسیعتری می باشد.

 

جهان چهارم Fourth world

در واقع اصطلاحی است که به اقلیت مردم که در حکومت های متشکل از یک قوم جمع شده اند گفته میشود که به طور کلی در نواحی جنبی جغرافیایی زندگی می کنند و از لحاظ سیاسی واقتصادی وضع نامناسبی دارند و توسعه نیافته اند. مردم جهان چهارم برای گردشگری قومی و گردشگری ماجراجویانه به عنوان یک جاذبه می باشند که در صورتیکه هنرهای دستی و فرهنگ آنها به طور فزاینده منتشر گردد محیط های طبیعی که آنها در آن زندگی می کنند در معرض خطر قرار می گیرد.

 

جشنواره Festival

در تمامی فرهنگ ها برگزاری جشن وجود دارد و انواع اشیا ، افراد یا موضوعات همه دلایلی برای ایجاد جشنواره ها محسوب می شوند.به طور کلی جشنواره ها دارای محتوای مذهبی یا غیر مذهبی می باشند که در سطوح مختلف محلی ، ملی و بین المللی برگزار می شوند و یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شوند.

 

سازمان سفر بین المللی جوانان (Federation of international youth travel organization)

هدف از این سازمان ترویج پویایی و گسترش افق های فکری افراد جوان به وسیله سفر ، فراگیری زبان ، زندگی خانوادگی ، گردشگری فرهنگی و اجتماعی و سایر فرصتها برای رشد و پیشرفت فردی است.که یکی از بزرگترین سازمانهای تجاری در بخش سفر جوانان و دانش آموزان می باشد.این سازمان از رشد سریع گردشگری جوانان حمایت می کند و ۲۴۵ عضو در ۵۴ کشور دارد. این سازمان برای تسهیل دستیابی به امکانات گردشگری و فرهنگی و فعالیت های تفریحی به اعضای جوان خود کارت شناسایی ارائه می دهد.

 

نمایشگاه ها Fairs

نمایشگاه ها رویداد هایی هستند که معمولا به صورت دوره ای و برای معامله ی کالا و خدمات برگزار می شوند.که شامل آموزش ، سرگرمی ها ، مسابقه ها و جشن می باشد. نمایشگاهای کشاورزی یه سنت های روستایی توجه دارند. همچنین نمایشگاههای تجاری به تجارت و خرید و فروش توجه دارند.نمایشگاهای جهانی باعث می شوند که کشورها با یکدیگر مقایسه شوند و از این طریق موجب افزایش ورود جهانگرد می شود.

 

تفریح در جنگل Forest recreation

جنگل ها مکانهای عمده ای برای تفریح گردشگران پویا و فعال می باشند مخصوصا برای چادر زنان و بوته و شاخ و برگ پیماها. تفریح در جنگل می تواند آهسته و کوتاه قدم بر داشتن و مسیر طولانی راه پیمودن ( کوچ نشینی ) باشد ویا می توان ماهیگیری و قایق رانی در جایی که آب وجود دارد را شامل شودو همچنین جنگلها مکانهایی برای گردشگری طبیعت ، گردشگری ماجراجویانه و طبیعت گردی هستند. در جایی که جنگلها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند ممکن است از آنها به عنوان پارک ملی حفاظت شود.

 

بیماریهای ناشی از غذا Food- borne illness

بیماریهای ناشی از غذا به دلیل وجود مستقیم یا غیر مستقیم باکتریهای مضر در مواد غذایی مصرفی می باشد. مانند سالموندلا. این قبیل بیماریها مکررا موجب معده درد ، اسهال ، استفراغ می شوند.گردشگران برای جلوگیری از این نوع بیماریها باید از نوشیدن آب با بطری ، خوردن غذاهای داغ ، خوردن سالاد ، میوه های محلی.و… اجتناب کنند مگر اینکه توسط منبع قابل اطمینانی تولید شده باشند.

 

اثر تظاهری Demonstration effect

افزایش تعداد گردشگران در یک مقصد، اثرات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی زیادی را برای جوامع میزبان به همراه دارد.که از جمله مهمترین این اثرات ، تقلید است که ساکنان محلی برخی از جوامع تمایل به تقلید از رفتار گردشگران را دارند. لذا ویژگیهای رفتاری آنها را به خود می گیرند و از رفتار آنها تقلید می کنند. درک این مفهوم نیازمند توجه به این موارد می باشد که چرا تنها برخی از رفتارها تقلید می شوند؟ چه کسی از آنها تقلید می کند ؟و چگونه آنها را یاد می گیرند ؟ تحقیقات نشان داده است که فاکتورهای معینی در ایجاد این امر دخیل هستند از جمله آنها :شکاف فرهنگی بین فرهنگ گردشگران و فرهنگ جامعه میزبان ، قدرت اقتصادی جامعه میزبان و مهمان ، همسانی فرهنگ و مورد قبول واقع شدن آن توسط اکثریت افراد جامعه میزبان ، قدرت فرهنگی جامعه میزبان و میزان انعطاف پذیری و پاسخگویی آن به تاثیرات جدید که این امر بیشتر در کشورهای در حال توسعه دیده می شود زیرا زمانیکه یک گردشگر از یک کشور توسعه یافته به کشوری در حال توسعه سفر می کند شکاف های فرهنگی در این صورت برجسته تر می شوند.

 

بازدید کننده یک روزهExcursionis

به افرادی گفته می شود که سفرهای تفریحی آنها کوتاه مدت ( یک روزه ) و عموما شب راخارج از خانه اقامت نمی کنند.که این افراد اغلب به صورت گروهی سفر می کنند و به دلیل اقامت کوتاه مدت آنها در مقصد استفاده آنها از خدمات گردشگری نیز محدودتر می باشد. امروزه سفرهای تفریحی کوتاه مدت در میان کشور هایی که با یکدیگر همسایه هستند امری متعارف و پدیده ای مهم می باشد که اغلب به صورت جداگانه در آمار گردشگری آنها ثبت می شود .

 

کج رفتاری Deviance

به طور کلی می توان این واژه را به این صورت معنی کرد: رفتاری که با نرم و حالت طبیعی و استاندارد تفاوت دارد. اما تعریف اجتماعی و منطقی کج رفتاری عبارت است از: سر باز زدن از استانداردهای برجسته و شاخص. بنابراین گردشگری، به دلیل اینکه برای اکثریت مردم، تعطیلات، دوره ای از رفتار است که با رفتارهای روزمره زندگی متفاوت می باشد، خود ، یک نوع کج رفتاری تلقی می شود و همچنین در برخی از موارد رفتار واقعی که از برخی گردشگران سر می زند در صورتیکه شامل فعالیت هایی همچون : استفاده از مواد مخدر ، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی یا فحشا باشد( هر چند این رفتارها لزوما جرم محسوب نمی شوند ) ممکن است کج رفتاری تلقی شود. اما به طور کلی توصیف کج رفتاری و اینکه چه عواملی باعث ایجاد آن می شود نیازمند توجه و دقت در موارد زیر هست : اینکه استانداردها چگونه هستند ؟ چه کسی و چگونه آنها را تعیین می کند و چه کسی و چرا از آنها پیروی می کند؟

 

(Development era)

توسعه گردشگری به ۳ دوره اصلی تقسیم می شود : دوران پیشه وری ، که به عنوان توسعه آهسته و کند شناخته می شود که در این دوره گردشگری با مهارتها و تکنولوژیهای کمیاب و نادر مواجه بود. دوره ی فوردیزم که در این دوران گردشگری با استاندارد شدن و تولید انبوه همراه بود و بالاخره دوره گردشگری نوین که گردشگری اولیه را از طریق بخش بندی تقاضا ، انعطاف پذیری عرضه و ادغام مورب متحول نموده است.

 

انعام Tipping

نوعی پرداخت کاملا اختیاری می باشد که مستقیما از طرف مشتری به کارمند در قبال کیفیت خدماتی که ارائه شده پرداخت می شود. دادن انعام تنها در برخی از فرهنگها وجود دارد و در برخی از فرهنگها اصلا چنین پرداختی دیده نمی شود. دادن انعام در جاهایی که خدمات مستقیم و یا به صورت شخصی به مشتری ارائه می گردد بسیار برجسته تر می شود. رستورانها و هتل ها از نمونه مکانهایی هستند که در ان ها دادن انعام بسیار دیده می شود.

 

Youth tourism

یک بخش از بازارگردشگری که افراد در سنین ۱۸-۱۵ و ۲۹-۲۵ را شامل می شود . آمار نشان می دهد که گردشگری جوانان بیش از گردشگری به شکل کلی در حال توسعه می باشد .

 

Winter sun

تعطیلاتی که در فصول غیر از تابستان برای استفاده از امکانات گردشگری مناطقی که درزمستان اقلیم مناسبی دارند مانندسواحل مدیترانه و یا جزایر قناری در اسپانیا و فلوریدا در آمریکای شمالی به ویژه برای بازنشسته ها طراحی می شوند .

 

Water resources depletion and pollution

منابع آب تازه در بسیاری از کشورها کمیاب می باشد وبا مصرف بالای کشاورزی ،صنعتی ، خانگی و نیز آلودگی بیش از پیش تحلیل می روند .صنایع سفر گردشگری و هتل داری مصرف کنندگان عمده آب و نیز تولید کننده زباله و فاضلاب می باشند. کمبود و آلودگی آب به ویژه در کشورهای درحال توسعه بر گردشگری و هتلداری نیز تاثیر می گذارد .

 

میل به سفرهای تفریحی Wanderlust

این واژه میل به ترک جاهای شناخته شده به قصد مقاصد ناشناس و سفر رفتن برای دیدن مکانهای متفاوت به قصد مناثر شدن از جیزهای جدید را توصیف می نماید .به نظر می رسد میل به سفر بیشتر درگردشگری بین المللی ارضا شود تا در گردشگری بومی به نیاز به امکاناتی برای اقامت کوتاه دارد تا اقامت تا اقامت های طولانی . اقلیم نیز در اینارتباط در درجه بعدی اهمیت قرار دارد ومعمولا بیش از یک مکان یا کشور مورد بازدید قرار می گیرد .

 

شهر نشینی Urbanization

فرایند رشد مناطق شهری بهگونه ای که موجب افزایش نسبت جمعیت ساکن در آنها شود.این مفهوم اغلب با صنعتی شدن در هم آمیخته است افزایشجمعیتشهری توامبا مهاجرتاز مناطق روستایی به مناطق شهری است . از آنجا که مناطق شهری نسبت تعطیلی بالایی دارند ارتباط مهمی با گردشگری دارد.

 

User- oriented resources

منابع اختصاصی ویژه گردشگری و تفریح که جاذبه ی آنها بیشتر بر پایه دسترسی آسان شکل گرفته است تا کیفیت منابع در مجاورت مراکز جمعیتی قرار گرفتهوبیشتر پاسخگوی نیازهای مردم محلی و منطقه است تا بدنبال جذب بازدید کننده بین المللی باشد .مانند پارکها ، اماکن ورزشی و رستورانها .

 

Urban renewal بازسازی

، تعمیر و نوسازی بافت عادی و فرسوده شهری به گونه ای که فضاهای مورد نیاز گردشگری و تفریحی بخش مهمی را به خود اختصاص دهند .

 

گردشگری شهری Urban tourism

سفرها و بازدید هایی که به مقاصد شهری انجام می گرید تحت عنوان city tourism) نیز شناخته می شود ).سفرهایی که با انگیزه بازدی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی تجاری خرید وشرکت در رویدادها انجام می گیرد . این گونه گردشگری رشد سریعی داردواین امر فرصت بیشتری برای بازسازی بافت های شهری فراهم می آورد .

 

شاخص سفر Trip index

روشی آماری برای تعیین اینکه مقاصدی که توسط گردشگران بازدید می شوند مقاصد اصلی هستند و یا صرفا توقفگاهی بین راهی .این شاخص با تقسیم شب های گذرانده شده درمقصد بر کل شبهای سپری شده در طول سفر (۱۰۰× ) محاسبه می شود . شاخص ۱۰۰نشانمی دهد که تمام سفر در یک مقصد گذرانده شده وشاخص صفر بدین معنی است که هیچ شبی در طول سفر در آن مقصدگذرانده نشده است.

 

مسافر Traveler

فردی که بین دویا چند کشورو یا بین دو یا چند محل در داخل کشور محل سکونتش در حال سفر باشد . از نظر آمارگردشرگری تفاوتی میان دونوع عمده از مسافران وجود دارد : «دیدارکنندگان» و«سایر مسافرین» . تمامی مسافرینی که به فعالیت های گردشگری می پردازند ، دیدار کننده می باشند. بنابراین واژه دیدار کننده معرف مفهوم پایه ای برای سیستم کلی آمارهای گردشگری می باشد . (سازمان جهانی جهانگردی )

 

صنعت سفر travel industry

در معنای دقیق ، شرکت های حمل ونقل مسافر وشکرت هاو تشکیلاتی که خدمات خودرا می فروشند از جمله متصدیان گشت و آژانس داران ، در معنایی جامع تر به تمامی شرکت ها وتشکیلاتیاتلاق می شودکه نیازهای مسافرانرا برآورده می سازند . گاهی اوقات به عنوان مترادف صنعت گردشگری نیز استفاده می شود .

 

صنعت سفر Travel advisory

توصیه ای که غالبا به صورت هشدارتوسط مقامات دولتی در رابطه با مسافرت به یک کشور یا منطقه ، در مواردی مانند نا آرامی های اجتماعی یا به خطر افتادن سلامتی ، انتشار می یابد.

 

مسیر Trail

در تفریح و گردشگری عموما مسیرهای طراحی شده است همراه با تابلوهای راهنما جهت هدایت افراد ، دوچرخه سواران ، و یا اسکی بازان درطول آن مسیر، اگر چه بیشتر برای استفاده بازدید کنندگان طراحی می شوند به طور فزایندهای به عنوان ابزاری جهت مدیریت بازدید کننده ها در مناطق با تراکم بالا استفاده می شوند .

 

شاخص عملکرد گردشگریTourist function index

سنجش خام اهمیت گردشگری دریک منطقه که با بررسی نسبت تعداد تخت موجود و جمعیت ساکن سنجیده می شود .

 

مرکز اطلاع رسانی گردشگری Tourist information centre TIC

دفتری که در زمینه جاذبه ها تسهیلاتوخدماتگردشگری اطلاع رسانی می کندو گاهی اوقات خدماتی مانندرزرو اقامت گاه را نیز ارایه می دهد .این خدمات ممکن است توسط دولت شوراهای گردشگری و یا سایر سازمانها عرضه شود .

 

Tourist enclave یک منطقه مقصد گردشگری که گاهی اوقات رویداد در کنار یکدیگر انتخاب مقصد گردشگر را تعیین می کنند .

 

گردشگر Tourist

برای اهداف آمارگیری دیدار کننده ای را گویند که به مدت حداقل یک شب از یک محل بازدید می کند و هدف اصلی او ازبازدید : تفریح واستراحت تجارت و امور حرفه ای وسایر اهداف گردشگری می باشد (سازمان جهانی جهانگردی )

 

Townhouse hotel

گونهای از هتلهای کوچک و خصوصی که اقامت تجملی را در مرکز شهرها و در ساختمانهای بازسازی شده عرضه می کنند .

 

بخش گردشگری بخشی از اقتصاد که وظیفه ی اصلی آن پاسخ گویی به نیازهای گردشگران بوده ومتشکل از صنایع وابسته به گردشگری است که بیشتر خدمات خود را به گردشگران ارایه می کنند تا مردم و بازار محلی
مناطق مولد گردشگری /گردشگر فرست Tourism generating areas مناطق مبدا گردشگران بنابراین مناطق اقامت و دایمی گردشگران که نشانگر منبع تقاضا و موقعیت بازار هستند ، جایی که وظایف اصلی بازاریابی گردشگری بر آن اساس انجام می شود . مراکز جمعیتی مهم در کشورهای توسعه یافته مناطق اصلی مولد گردشگری بین المللی و بومی به حساب می آیند .

 

مخارج گردشگری Tourism expenditure

مجموع هزینه های مصرفی که توسط یک بازدید کننده ویا از طرف یک بازدیدکننده برای سفر و اقامت اودر یک مقصد پرداخت می شود. جزئیات پیشنهادی آن شامل هفت دسته اصلی می شوند . سفر کامل و گشت کامل با اقامت ، غذا و نوشیدنی حمل و نقل تفریح فعالیت های فرهنگی و ورزشی و خرید .

 

مقاصد گردشگری Tourism destinations

کشورها نواحی شهرها وسایر مناطقی که گردشگران راجذب می کنندمحل اصلی فعالیت گردشگران هستند و بیشتر وقت و هزنیه ی گردشگران در این مناطق صرف می شود. اصلیترینمحل تمرکز جاذبه ها اقامت وسایر تسهیلات و خدمات گردشگری هستند واثرات مهم گردشگری (اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی ) در آنجا روی می دهد.

 

اقامتگاه گردشگری

Tourism accommodation تعریف قابل قبول بین المللی برای این واژه وجود ندارد . اما می توان آن را هر نوع تسهیلاتی که معمولا امکان اقامت شبانه برای گردشگران را فراهم می آورد ، تعریف نمود . به دو گروه اصلی تقسیم می شود تاسیسات گردشگری همگانی و اقامت گاه گردشگری خصوصی .

 

شاخص فعالیت گردشگری Tourism activity index

اندازه گیری تغییر نسبی فعالیت گردشگری در طی زمان که در آن اطلاعات جمع آوری شده از مناطق مورد نظر برای اندازه گیری سطح و میزان گردشگری استفاده می شود .تحت عنوان tourism barometer نیز عنوان می شود .

 

مناطق زمانی Time zones

تقسیم دنیا به مناطقی بر اساس نصف النهار گرینویچ که در آن ساعت رسمی محلی مورد استفاده قرار می گیرد .هنگامی که زمین هر ۲۴ساعت یکبارحول محور خود که ۳۶۰ درجه طول جغرافیایی است یک چرخش کامل می کند ، ۲۴منطقه ی زمانی پدید می آید . اساس زمانی خورشیدی در هر منطقه نصب النهار مرکزی آن منطقه است که ۱۵درجه با نصف النهار مجاور فاصله دارد . اما منطقه واقعی بیشتر از واحد ها و مرزهای سیاسی تبعیت می کند تا دقیقا ا ز نصف النهارها . کشورهای بزرگ با کشیدگی شرقی ، غربی به مناطق زمانی متعددی تقسیم می شوند مثلا قاره آمریکا به پنج ، کانادا به شش و فدراسیون روسیه به یازده منطقه زمانی تقسیم شده اند.

 

گردشگری سیاه Thana tourism

تحت عنوان گردشگری سیاه نیز شناخته شده است . سفرها وبازدیدهایی ازمقاصدی که به نوعی با مرگ و میر انسانها مرتبط است مانند مکانهای آدم کشی و جنایت میدان های جنگ.

 

گردشگری پایدار Sustainable tourism

برگرفته از مفهوم توسعه پایدارکه در سال۱۹۸۷ درگزارش کمیسیون توسعه و محیط زیست سازمان ملل تعریف شده این واژه برای تمامی گونه های گردشگری که در دراز مدت با محیطهای زیست محیطی اجتماعی و فرهنگی سازگار جهانی گردشگری ، گردشگری پایدار را به عنوان مدلی از توسعه اقتصادی تعریف کرده است که طراحی می شود تا : کیفیت زندگی مردم جامعه میزبان را بهبود بخشد ، تجربه ی نابی برای بازدی کننده به همراه داشته باشد .کیفیت محیط زیست را حفظ نماید واجرای آن هم بستگی به جوامع میزان و هم بازدید کنندگان دارد.

 

Sunlust

انگیزه ای برای سفرهای تفریحی که توسط اچ پی گری تحت عنوان وجود امکانات بهتر در یک مقصد گردشگری به نسبت آنچه در محل زندگی گردشگری وجود دارد ، تعریف شد . این سفرها اغلب معادل استفاده از تسهیلات اقامت طولانی مدت و تفریحی مانند تفریحگاهها می باشند.

 

Standby

درسفر و گردشگری به فردی گفته می شود که رزرواسیون قبلی ندارد ودر لیست انتظار قرار دارد.

 

گردشگری ورزشی

Sports tourism سفرها و بازدیدهایی که به انگیزه شرکت در یک مسابقه ورزشی ویا تماشای آن صورت می گیرد.

 

گردشگری فضایی Space travel /tourism

سفر وبازدید از فضا ، اولین بار در سال ۲۰۰۱ توسط یک آمریکایی که با استفاده از یک فضا پیمای روسی به ایستگاه فضایی رفت ، انجام گرفت .

 

گردشگری اجتماعی Social tourism

گردشگری با مشارکت افرادی: که یا امکانات کافی در اختیار ندارند و یا به واسطه شرایط سنی ، ناتوانایی جسمی و شرایط خانوادگی امکان سفر رفتن را ندارند و با در نظر گرفتن تمهیلاتی مانند پرداخت یارانه ، خدمات و تسهیلات ویژه ، امکان سفر رفتن را برای آنها فراهم می آورند .

 

Scenic route

جاده ای خوش منظره و اغلب با عرض کم که از میان مناطق جاذب حومه شهر عبور می کند. این مسیرها نه تنها به عنوان جاذبه توریستی بلکه به جهت جلب توجه گردشگران و دورکردن آنها از جاده های اصلی واجد اهمیت هستند.

 

گردشگری روستایی Rural tourism

گردشگری در مقاصد حومه ی شهرها .گردشگری روستایی در سالهای اخیر به عنوان ابزاری جهت درآمدزایی و ایجاد اشتغال و تنوع بخشیدن به اقتصاد محلی مورد توجه قرار گرفته است . گردشگری روستایی اغلب با گردشگری مزرعه شناخته می شود اما گردشگری روستایی مفهوم گسترده تری را شامل می شود که در برگیرنده مسیرهای ویژه طبیعت گردی ، مکانهای گردش دسته جمعی ، مراکز تفسیر وموزه های کشاورزی و مردم شناسی است .

 

علاقمندی به سفر Wanderlust

در حالت کلی این لغت برای نشان دادن علاقه به سفر به کار می رود اما به صورت تخصصی ، نوعی از گردشگری را که در آن فرد با آرزوی تجربه ی مکان ها و یا فرهنگ های جدید و متفاوت و اشتیاق به سازگاری با شرایط محلی ، جاهای شناخته شده را به قصد مقاصد ناشناخته ترک می کند توصیف می نماید که معمولا در این سفر بیش از یک مقصد مورد بازدید قرار می گیرد.

 

مجموعه فرصت Opportunity set

که به ترکیبی از مقاصد که یک گردشگر برای انجام یک مسافرت خاص بررسی می کند اشاره دارد. اندازه، تعداد و ارکان مجموعه فرصت می تواند در بین افراد و سفرها به طور قابل ملاحظه ای تغییر کند. که شناخت و آگاهی فرد از مقاصد مختلف، تجربه ی قبلی فرد ، شخصیت و ماهیت سفر ( از نظر مدت سفر ، هزینه های آن و … ) می توانند بر مولفه های یک مجموعه فرصت تاثیرگذاز باشد.

 

Game park reserve

منطقه ای که به منظور حفاظت از حیات وحش و محدودسازی رابطه ی متقابل انسان و حیات وحش و زیستگاه های موجود در محدوده آنها طراحی شده است که می توانند مالکیت خصوصی یا دولتی داشته باشند. که گاهی ممکن است در این مناطق مجوز شکار تفریحی صادر شود. اما به علت اینکه بسیاری از این مناطق از زیستگاه ها و حیوانات در برابر خطر انقراض محافظت می کنند تنها اجازه ی تماشا و عکسبرداری از آنها را صادر می نمایند.

 

موقعیت اجتماعی Social situation

اصطلاح کلی برای بیان تعامل مردم به روش های معمول در موقعیت های خاص می باشد که این روش ها دارای نه ویژگی می باشند که عبارتند از : اهداف ، قوانین ، نقش ها ، مجموعه ای از اصول ، زنجیره رفتار ، مفاهیم تنظیمات محیطی ، زبان ، مهارت ها و مشکلات که استفاده این اصطلاح در گردشگری در تعاملات میزبان و مهمان ، گردشگری – راهنما می باشد.

 

هزینه فرصتOpportunity cost

هزینه فرصت هر منبع نسبت به متنی که در آن استفاده شده است تعریف می شود. و این کلمه عبارت است از سودی که در صورت عدم استفاده از منبع به دلیل استفاده از یک جایگزین سودمندتر از دست می رود. بنابراین اگر سود ناشی از یک کاربرد پیشنهادی حداقل برابر با هزینه فرصت نباشد آن کاربرد از نظر اقتصادی توجیه نمی شود.

 

گردشگری ادبیLiterary tourism

به شکلی از گردشگری اطلاق می شود که انگیزه عمده و اصلی آن بازدید از مکان های ویژه ای می باشد که به موارد جالب در ادبیات مربوط می شود. که می تواند بازدید از خانه های گذشته و حال نویسندگان ، اماکن واقعی یا افسا نه ای که در ادبیات شرح داده شده اند و اماکن مربوط به شخصیت ها و رویداد های ادبی را شامل شود.

 

توصیه های سفر Travel advisory

کشورها اغلب شهروندان خود را در مورد ناپایداریهای شرایط سیاسی یا اجتماعی موجود در مقصدهای جهان آگاه می کنند. این توصیه ها به معنای بازداشتن از سفر نمی باشد هر چند ممکن است این مفهوم و اثر را داشته باشد اما بیشتر به این معنا است که گردشگران را در برابر موقعیت هایی که با آنها آشنایی ندارند آماده و مجهز نمایند تا احتیاط کافی را داشته باشند.

 

Safari

این اصطلاح سفرهای کاملا مجهز که افراد برای آنها آموزش و راهنمایی شده اند و آذوقه و مواد غذایی آنها از قبل تهیه شده است به منظور شکار ، اکتشاف یا تحقیقات علمی را شامل می شود.که در اصل به شرق آفریقا مربوط می شود. البته بسته های تور مربوط به شرق و جنوب آفریقا و همچنین نواحی منابع طبیعی در جاهای دیگر نیز این عنوان را به خود گرفته اند. هدف عمده و اولیه این نوع سفرها به ندرت شکار کردن می باشد در واقع بیشتر تماشا و عکسبرداری از حیات وحش را شامل می شود.

 

گردشگری طبیعت گرا Nature tourism

این لغت اغلب مترادف لغت اکوتوریسم به کار می رود. که افزایش آگاهی در مورد محیط و قابلیت دسترسی به نواحی دوردست باعث رشد سریع این نوع گردشگری شده است که عموما سفر و بازدید از طبیعت همراه با تلاش برای محفاظت از آن را شامل می گردد. که بازدید از جنگل های انبوه مناطق استوایی ، بازدید از زیستگاه های پستانداران و … از این جمله می باشند.

 

نوآوری Innovation

در رابطه با گردشگری ۴ نوع نوآوری را می توان شناسایی کرد. ۱- نوآوری های محصول : مه از کالاهایی که هر یک کاملا جدید و یا در زمینه های جدید هستند منتج می شود. ۲- نوآوری های فرآیند : که توسعه و بهره برداری از تکنولوژی یا نظریه های فنی جدید در فرآیند های جدید تجاری را در بر می گیرد. ۳- نوآوری های مدیریت : که چهارچوب ها را بر اساس عملکرد سازمان یافته قبلی اصلاح و بهبود می بخشد. ۴- نوآوری های قانونی : که رابطه خارجی و ظاهری بین مصرف کننده و دیگر اعضای زنجیره ای را بالا می برد.

 

گردشگری سیاه Thanatourismdark tourism

این نوع گردشگری سفر به مناطقی که به گونه ای با مرگ ومیر، بلایا و مشکلات مرتبط است را شامل میشود. که شامل بازدید از مناطق جنگی ، قتل و جنایت ، قبرستانها و یا بازدید از مناطقی که افراد مشهور در آنجا مرده اند را شامل می شود که این نوع گردشگری بسیار وسیع و قدیمی می باشد.

 

سفر اختیاری Discretionary travel

که تمامی انواع گردشگری غیر اجباری را شامل می شود که معمولا پس از انجام سفرهای اجباری که مربوط به مسئولیتهای اجتماعی و سازمانی مانند کار یا خانواده است، صورت می گیرد. این نوع سفرها به علت اینکه زمان فراغت را شامل می شوند دلپذیر و لذت بخش هستند. این نوع سفر از طریق مطالعات بودجه بندی زمانی یا درک میزان آزادی در انتخاب می توانند اندازه گیری شوند.

 

برنامه غذایی روزانه Diet که انواع مختلف و طیف وسیع و گسترده ای از غذاها را که یک فرد در طول روز مصرف می کند را شامل می شود.یک دستور العمل سالم طیف گسترده ای از مواد را هم یه منظور فراهم کردن کلیه مواد لازم برای مقابله با بیماریها و هم برای رشد و نمو بدن شامل می شود.

 

بازاریابی مستقیمDirect marketing

نوعی روش بازاریابی می باشد که با استفاده از یک یا چند رسانه با مخاطب ارتباط برقرار کرده و هدف آن دستیابی به یک بازار مشخص می باشد. این نوع بازاریابی دربرگیرنده هر دیدگاه بازاریابی می شود که شامل ارتباط مستقیم فرد به فرد ، بین عرضه کننده و فروشنده می باشد . که این دیدگاه ها عبارتند از : پست الکترونیکی مستقیم ، فروش تلفنی و یا فروش شخصی . این روش می تواند به صورت جداگانه یا ترکیبی یا سایر روش های پیشبردی به منظور رسیدن به اهداف بازاریابی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

جایگزینی Displacement
جایگزینی فرآیندی است که به تغییر جای چیزی اشاره می نماید. ممکن است گروهی از گردشگران جایگزین گروهی دیگر شوند و یا برخی از فعالیت های آنها جایگزین هم گردند. مردم محلی ، ساختمان ها و یا منابع طبیعی ( مانند حیات وحش ) ممکن است که جایگزین شوند و یا اینکه از لحاظ ارزشی یا عادتی تغییر نمایند.

 

منابع:

۱- دیکشنری پرفسور جعفر جعفری

۲- کتاب واژگان تخصصی فراغت، گردشگری و هتلداری تالیف دکتر محمود ضیائی -روزبه میرزایی

۳- سایت مرکز گردشگری علمی –فرهنگی دانشجویان ایران(ایستا)

۴- http://tourismroham.com
۵- http://2rists.blogfa.com

۶- http://setare4.blogfa.com/post/203

تازه های گردشگری

پربازدیدها

راهنما و مقاله

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.