X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

موزه های موجود در کاخ سعدآباد

گردشگری داخلی
date۶ مهر ۱۳۹۶
comment0

بد نیست برای تفریح گاهی هم به گذشته ها سر بزنیم. برای این کار نیازی به سفرهای طولانی هم نیست. کافی است ساکن تهران باشید تا به شما توصیه کنیم یکی از این روزهای آخر هفته را به ۱۳۰ موزه مهم شهر سر بزنید تا از اشیای طبیعی و تاریخی گرفته تا وسایل شخصی شخصیت های معروف و طبیعت تهران لذت ببرید.

 

یکی از اصلی ترین موزه هایی که ما با خیال راحت شما را به آنجا راهنمایی می کنیم، موزه سعدآباد در پهنه کوهپایه توچال و دره سرسبز دربند، در جغرافیای دل انگیزی از شمال شهر با مساحتی بالای ۱۱۰ هکتار ساخته شده. سعدآباد از شمال با کوه های البرز، از شرق با گلابدره، از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد.

 

این منطقه در دوره قاجار محل استقرار و سکونت تابستانی و ییلاق شاهان بوده و پس از کودتان ۱۲۹۹ خورشیدی، در وسعتی تازه به اقامتگاه تابستانی محمدرضا شاه پهلوی تبدیل شد. در دوره پهلوی ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ در سعدآباد ساخته شد که هر یک عظمت و زیبایی زائدالوصفی دارند.

همه این مجموعه پس از انقلاب به موزه تبدیل شده. برخی از عمارت ها به شکل کاخ موزه، همان طور که بود مانند کاخ ملت و کاخ سبز به نمایش گذاشته شده و بعضی دیگر با توجه به ویژگی بنا، به موزه تبدیل شدند، اما در سعدآباد چه موزه هایی وجود دارند؟

 

کاخ موزه سبز و ملت:

هرکسی که برای تماشای موزه های سعدآباد به آنجا می رود، حتما بلیت ورود به این ۲ کاخ موزه را می خرد. کاخ موزه ملت و کاخ موزه سبز که هنوز هم به سبک قدیمی دکوراسیون شده اند و یادآور روزهایی هستند که محمدرضا پهلوی در آن زندگی می کرد، اما اگر از ما می شنوید و در این سال ها یک بار به تماشای این ۲ کاخ رفته اید دیگر وقتتان را با تماشای چندباره اتاق کار شاه و میز ناهارخوری خانم ملکه تلف نکنید.

 
در مجموعه سعدآباد دیدنی های زیادی هست که شما بتواند آنها را یک به یک تماشا کنید. کاخ های پیشنهادی ما اتفاق ارتباط زیادی به دوران شاه ندارد و الان از کاخ ها تنها به عنوان محل موزه استفاده می شود.

 

موزه برادران امیدوار:

عیسی و عبدا… در ۷ سال اول سفر خود، ۴ قاره را با ۲ موتورسیکلت یک سیلندر که پدر برایشان خریده بود، گشتند و ۳ سال آخر را با اتومبیلی که شرکت سیتروئن فرانسه به آنها اهدا کرده بود، مسافرت کردند. حاصل سفر ۱۰ ساله آنها به ۹۹ کشور از ۵ قاره جهان، هزاران عکس ،فیلم، صنایع دستی نقاط مختلف جهان و تعداد زیادی مقالات و تحقیقات علمی بود.

 

اولین فیلم تهیه شده توسط برداران امیدوار مربوط به ابوریجینی ها- بومیان استرالیا- است که در زندگی آنها بدون هیچ تغییری به همان شیوه ۲۵۰۰ سال قبل است. این فیلم بدون صدا، توسط دوربین کوکی رولکس با ۳ لنز متفاوت گرفته شد که آن را از سیدنی در استرالیا خریداری کرده بودند. همه این محصولات را می توان در موزه برادران امیدوار در کاخ سعدآباد دید.

 

موزه سلاح های دربار:

موزه سلاح های دربار در شمالی ترین نقطه سعدآباد قرار دارد و ساختمان آن پیش از انقلاب محل سکونت غلامرضا پهلوی، برادر محمدرضا بوده. در این موزه ۷۰ قلم اسلحه گرم از نوع شکاری، جنگی، کمری و ملزومات آنها وجود دارد که به شاه درباریان تعلق داشته. تعدادی از سلاح های این مجموعه اهدایی شخصیت های مهم سیاسی و نظامی دیگر کشورها به محمدرضا شاه است.

 

نمایش انواعی از اولین سلاح های ساخته شده توسط کارخانه های تسلیحات ارتش شاهنشاهی سابق، توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. اسلحه منحصر به فرد این مجموعه، تفنگ سرپر تک لول با سیستم سنگ چخماقی است که متعلق به قرن ۱۷ میلادی و ساخت هندوستان است. تعدادی باروت دان چرمی متعلق به دوره قاجاریه هم زینت بخش این مجموعه است.

 

موزه اتومبیل های سلطنتی:

اتومبیل های سلطنتی مورد استفاده خاندان پهلوی که پس از فروپاشی رژیم طاغوت بدون استفاده بود، پس از ۳۱ سال، بعد از اینکه بازسازی شدند در قالب اولین موزه اتومبیل های سلطنتی در معرض بازدید قرار گرفتند. این موزه شامل اتومبیل هایی مانند بنز رولزرویس- کادیلاک و فورد است که هر یک دارای ویژگی های متفاوتی هستند. به عنوان مثال بنز زرهی ۶۰۰ با شش و نیم تن وزن و داشتن سامانه هیدرولیک تنظیم ارتفاع خودکار در زمان خود منحصر به فرد بوده و جزو تولیدات نادر مرسدس بنز است.

 

موزه آشپزخانه سلطنتی:

آشپزخانه مخصوص سعدآباد به مساحت ۸۰۰ مترمربع در قسمت مرکز مجموعه، جنب رودخانه دربند قرار دارد. این بنا شامل ۲ طبقه همکف و زیرزمین است و صرفا آشپزخانه مخصوص کاخ سفید بوده. در سال ۱۳۵۴ از طرف یک شرکت آلمانی تمام امکانات آشپزخانه تغییر می کند. آشپزهایی که در این ساختمان مشغول بودند ایرانی و تنها برای محمدرضا پهلوی، فرح و فرزندان آنها غذا می پختند. این آشپزها حتی در سفرهای داخلی و خارجی هم همراه آنها بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مدت طولانی از این مکان برای انبار مرکزی سعدآباد استفاده می شد.

 

موزه استاد فرشچیان:

ساختمان موزه استاد محمود فرشچیان در مجموعه ۱۱۰ هکتاری سعدآباد، یک بنای قاجاری است، با وسعتی حدود ۶۰۰ مترمربع که برای مدتی محل اسکان رضاشاه همراه همسر چهارمش ملکه عصمت بوده. این موزه در حال حاضر بیش از ۵۰ اثر از استاد را در خود جای داده که نوازشگر چشم هر بیننده ای است. این بخش در سال ۱۳۸۰ افتتاح شد.

 

منبع:هفته نامه زندگی مثبت

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری داخلی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.