X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

کاخ ثابت پاسال به مرکز فرهنگی تبدیل می شود

اخبار
date۷ خرداد ۱۳۹۶
comment0

بزرگ‌ترین خانه تهران که معماری آن از قصر«لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده، به پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران قرار است که به مسجد، مرکز فرهنگی و تجاری بدل شود.

 

خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده است. این خانه ١١ هکتاری که زمانی بزرگ‌ترین خانه تهران بوده و در دهه پنجاه ارزشی معادل ۱۵ میلیون دلار داشت، گویی در آخرین روزهای فعالیت شورای چهارم سرنوشت دیگری پیدا کرده است و اعضای شورا بی‌توجه به تمام هشدارها و درخواست‌هایی که برای حفظ این بنا در این سال‌ها مطرح شد، مجوز تخریب آن و ساخت مسجد در زمین مصادره‌ای آن را به مالک فعلی آن داده‌اند.

 

«مهدی چمران»، رییس شورای شهر تهران گفت:

می‌خواستند در محل این عمارت مجتمع تجاری بسازند و بلند مرتبه‌سازی کنند اما پیشنهاد دادیم مرکز فرهنگی و مذهبی و مسجد در آنجا ساخته شود. پیشنهاد شورای شهر به جای حفظ گران‌ترین خانه تهران، ساخت مسجد است، البته باید در این مکان فرهنگی، بخش تجاری فعال شود تا مکان فرهنگی بتواند هزینه‌های خود را در بیاورد.
کاخ ثابت پاسال بنایی است که در دو سال اخیر موضوع تخریب و تملک آن و همچنین ثبت آن توسط میراث فرهنگی محل بحث بوده است.

 

در دو سال گذشته در مورد این بنا اظهارنظرهای فراوانی شد و وعده‌هایی هم از سوی میراث فرهنگی برای ثبت این بنا در فهرست آثار ملی داده شد، دی ماه ٩٣ پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، با ارزشمند خواندن این خانه به رسانه‌ها گفته بود:

این وزارتخانه از شهرداری تهران خواسته‌ است اگر پروانه‌‎‌ای برای تخریب این خانه صادر شده است، مستندات خود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کند. دستور توقف موقت عملیات در این خانه ارزشمند صادر شده است. سازمان میراث فرهنگی نتوانسته است آن را در فهرست آثار ملی ایران ثبت کند و از این رو کار حفظ این خانه اکنون دشوار است.
محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داده بود که شهرداری با خرید این بنای ارزشمند، ضمن حفظ این ساختمان و استفاده از آن به عنوان یک مجموعه فرهنگی، هنری، آن را به شهروندان تهرانی هدیه کند.

 

«نامه‌های سرگشاده‌ای هم از سوی فعالان میراث فرهنگی و سازمان نظام مهندسی نوشته شد و درخواست حفظ این بنای ارزشمند به نهادهای متولی رایه شد، اما پاسخ تمام این اظهارنظرها، وعده‌هایی بود که داده شد و کاخ ثابت پاسال در سکوت خبری درختانش را از دست داد و حالا هم بعد از مدت‌ها بی‌خبری، قرار است مسجدی را جایگزین این بنا کنند. نگرانی‌ها از تخریب این بنای زیبا و تاریخی ادامه دارد و فعلا مشخص نیست که سرنوشت این بنا چه خواهد شد.

 

منبع:آفتاب نیوز

تازه های گردشگری

پربازدیدها

اخبار

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.