X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

کازابلانکا، عروس آفریقا

گردشگری خارجی
date۱۶ خرداد ۱۳۹۶
comment0

کازابلانکا تمام ویژگی‌های پایتخت مراکش را با خود دارد جز تشریفاتی که مخصوص محیط‌های سیاسی و اقتصادی است.جمعیت این شهر پرتکاپو و بزرگ‌ترین شهر مراکش، به بیش از ۴ میلیون نفر است. کاسا(نامی که توسط مردم محلی به کازابلانکا داده شده)، شهری است که از یک روستای کوچک با تاریخی بیش از ۱۵۰ سال تشکیل شده و امروز مهاجران بسیاری به امید یافتن سرپناه، شغل و زندگی بهتر راهی آن می‌شوند و البته کازابلانکا شهری نیست که کسی را ناامید کند. ریشه‌های کازابلانکا به قرون وسطا باز می‌گردد؛ زمانی که این سرزمین فلاتی مشرف به خط ساحلی با یک بندر کوچک بود و بعد از آن پایتخت یک کشور مستقل شد و در قرن ۷و۸ به تصرف اعراب درآمد.

شهری که ما امروز می‌بینیم در میانه قرن ۱۹ شروع به شکل گیری کرد. برای مسافران غالبا وجه مدرن شهر تعجب برانگیز است؛ برخلاف تصوری که در فیلم‌ها از این شهر ارائه می‌شود. کازابلانکای امروز یک شهر جهان وطنی است. کافه‌ها و رستوران‌های آن تصویری از یک شهر اروپایی را در ذهن‌تان زنده خواهد کرد.علاوه بر این کازابلانکا ترکیبی از گنجینه‌های معماری است و در زیر بارقه‌های طلایی رنگ خورشید شما می‌توانید برق ساختمان‌های قدیمی را که هنوز هم جلوه گری می‌کنند تشخیص دهید. کازابلانکا با رستوران‌های مشهور و مراکز خرید پر جنب و جوش تلاش دارد تا سبک زندگی همتایان غربی خود را تکرار کند. تلفیق معماری فرانسوی با سبک سنتی مراکش ساختمان‌های زیبایی را خلق کرده است که برای گردشگران جذابیت دارد. اگر دوست دارید از فرهنگ و سنت‌های مراکش سر دربیاورید و یک مقصد فراموش نشدنی را تجربه کنید باید چمدان‌های‌تان را برای سفر به کازابلانکا ببندید.

 

برای سفر به مراکش باید همراه با مدارک خود در سفارتخانه این کشور حضور پیدا کنید. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای مراکش شامل کارت ملی، شناسنامه، دو قطعه عکس رنگی، نامه تمکن مالی، نامه اشتغال به کار و برگه رزرو هتل و هواپیماست. فراموش نکنید که فرم ویزا را باید از یک ماه قبل تکمیل و از تمامی مدارک خود یک کپی تهیه کنید. برای رسیدن به کازابلانکا می‌توانید از خطوط هوایی امارات، قطر، ترکیش و ایرفلوت روسیه استفاده کنید.


کازابلانکا در تمام طول سال به استقبال گردشگران می‌رود. آب و هوای شهر عموما گرم و معتدل است و همین باعث می‌شود گردشگرانی که از سرمای هوا در شهرهای خودشان فراری هستند، کازابلانکا را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند. تابستان‌های این شهر گرم است، اما این گرما غیر قابل تحمل نیست. مردمان این شهر غالبا مسلمان هستند و به همین دلیل، تعطیلات رسمی آن همراه با تعطیلات مذهبی است. زمستان‌های کازابلانکا معمولا ابری و مرطوب است و شما می‌توانید با همراه داشتن یک ژاکت شب را به صبح برسانید.

 

اتوبوس و تراموا

 

در کازابلانکا سامانه‌های خیابان بندی، علائم راهنمایی و نشانه‌ها با کشورهای اروپایی مشترک است. بسیاری از تابلوها به زبان عربی و فرانسه نوشته شده‌اند. تردد در بخش «مدینه» یا قسمت قدیمی شهر ممکن است کمی دشوار باشد که آن هم به دلیل کوچک بودن فضا چندان مشکلی محسوب نمی‌شود. تراموای شهر در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد و از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ فعال است. اتوبوس هم یکی دیگر از وسایل مناسب برای حمل و نقل در شهر است. با این که شرکت‌های مختلفی مسئولیت اتوبوس‌های شهر را برعهده دارند، اما قیمت‌های یک مسیر خاص در تمام این شرکت‌ها ثابت است. تاکسی‌های شهر قرمزرنگ هستند و کرایه آنها هم غالبا مناسب است.

 

«کازابلانکایی» که شهر نیست!

 

بسیاری از گردشگران بیش از آن که نام کازابلانکا را شنیده باشند، این شهر را به واسطه فیلم معروف کلاسیکی به همین نام می‌شناسند. این فیلم یک داستان عاشقانه را در زمان جنگ به تصویر می‌کشد. نکته جالب این است که فیلم اصلا در شهر کازابلانکا فیلمبرداری نشد؛ بلکه یک استودیو در هالیوود در سال ۱۹۴۲ مکان فیلمبرداری آن بوده است. با این حال موسیقی فیلم هنوز هم در کافه‌ها و رستوران‌های کازابلانکا پخش می‌شود و فیلم کازابلانکا به نوعی از تاریخ شهر جدا‌ناشدنی است. فیلم اسب خدا هم که در سال ۲۰۰۳ ساخته شده یکی دیگر از فیلم‌هایی است که شما را با وجوه مختلف این شهر آشنا می‌کند. فیلم به نقاط تیره و تاریک شهر سرک می‌کشد تا فقر، فساد و خشونت را به تصویر بکشد. البته تصویر سیاهی که در این فیلم از کازابلانکا نمایش داده می‌شود تا حدود زیادی غیر واقعی است.

 

کتاب طاهر شاه هم مربوط به تاریخ گذشته کازابلانکاست؛ یعنی زمانی که شهر در تصرف اعراب بود. اگر به فرهنگ آن زمان علاقه‌مندید این کتاب می‌تواند راهنمای خوبی برای سفرتان باشد. در هر حال، فیلم‌ها و کتاب‌های موجود تصور دقیقی از شهر کازابلانکا به شما ارائه نمی‌دهند و توصیه ما این است که حتما خودتان این شهر را تجربه کنید.

 

کازابلانکا با رستوران‌های مشهور و مراکز خرید پر جنب و جوش تلاش دارد تا سبک زندگی همتایان غربی خود را تکرار کند. تلفیق معماری فرانسوی با سبک سنتی مراکش ساختمان‌های زیبایی را خلق کرده است که برای گردشگران جذابیت دارد.

 

بهترین مکان اقامت

 

کازابلانکا تمام گزینه‌های اقامتی را پیش روی شما می‌گذار با افزایش تعداد گردشگران تعداد هتل‌ها هم بیشتر شده‌است. بنابراین اگر به دنبال یک هتل لوکس هستید و یا اگر یک مسافرخانه ارزان قیمت می‌خواهید در کازابلانکا برای شما همه شرایط فراهم است.

 

لوکس و مدرن

هتل سوفیتای کازابلانکا در نزدیکی بخش تاریخی شهر واقع شده و با یک پیاده روی ۲ دقیقه‌ای شما را به «مدینه» (بخش تاریخی شهر) می‌رساند. این هتل ۵ ستاره در نزدیکی مسجد حسن دوم قرار دارد و یکی از هتل‌های مجهز شهر است. این هتل دو رستوران دارد که بهترین غذاهای سنتی مراکش را برای‌تان آماده می‌کنند. اینترنت پر سرعت رایگان، پارکینگ، ماساژ، آبگرم و حمام سنتی از امکانات این هتل است. برای اقامت در این هتل باید شبی ۲۱۶ دلار بپردازید.

 

شهر زیر پای شما!

هتل کنزی تاور که در یکی از برج‌های دوقلوی کازابلانکا واقع شده؛ ساختمانی مدرن، زیبا و مجهز با نمایی شگفت انگیز به شهر دارد. این هتل دسترسی آسانی به مراکز تاریخی دارد و استخر آب‌گرم، مرکز تناسب اندام، اینترنت رایگان و خدمات نگهداری از کودکان این هتل را از دیگر هتل‌ها جلو انداخته است. تمام اتاق‌های هتل مجهز به تلویزیون صفحه تخت است و ۳ رستوران آن انواع غذاهای محلی وبین المللی را برای‌تان فراهم می‌کنند. برای اقامت در این هتل باید شبی ۱۴۸ دلار بپردازید.

در قلب شهر

هتل گلدن تولیپ فراه (Golden Tulip Farah) در قلب کازابلانکا واقع شده است؛ هتلی که ۵ دقیقه با مسجد حسن دوم فاصله دارد. همه اتاق‌های هتل مجهز به اینترنت و تلویزیون کابلی است و استخر سرپوشیده و باشگاه تناسب اندام برای مهمانان هتل در نظر گرفته شده است. انتقال از فرودگاه به هتل رایگان است اما برای استفاده از این خدمات باید از قبل با هتل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. برای اقامت در این هتل ۵ ستاره باید شبی ۱۱۵ دلار بپردازید.

 

ارزان و مجهز

هتل فورتین با قیمت و امکانات مناسب یکی از هتل‌های محبوب شهر برای گردشگران است. سرآشپز رستوران هتل در پخت انواع غذاهای مراکشی تبحر دارد و تمام اتاق‌های هتل مجهز به دستگاه پخش دی وی دی و تلویزیون ماهواره‌ای است. دستگاه قهوه ساز و کتری برقی هم در تمام اتاق‌ها موجود است. برای اقامت در این هتل ۴ ستاره باید شبی ۶۴ دلار بپردازید.

 

طعم چای مراکشی

 

ملنا ریزیک/ نویسنده نیویورک تایمز

 

مراکش و فاس غالبا در بین گردشگران به واسطه آداب و رسوم باستانی شان معروف هستند، اما کازابلانکا ، شهر زنده و پویایی است که سنت و مدرنیته در آن به خوبی ترکیب شده است. شهری با ریشه‌های رومی که فرهنگ فرانسوی و پرتغالی و حتی اسپانیایی در لایه‌های مختلف آن نفوذ کرده است. سامانه تراموای پر زرق و برق کازابلانکا یک نمونه از خودنمایی این شهر برای نشان دادن وجه مدرن خود است. در بخش قدیمی شهر هنوز هم می‌توان گاری‌های پر از توت فرنگی را دید و همچنین فروشنده‌ای که برای فروش ساندویچ سرخ شده‌اش به هر ترفندی متصل می‌شود.

 

کافی است ۵ دقیقه با تاکسی از بخش قدیمی شهر دور شوید تا به مراکز لوکس خرید و گالری‌های مدرن برسید. بازار مرکزی کازابلانکا یک بازار زیبا و دوست داشتنی است که فروشندگان در آن هر نوع کالایی را به شما عرضه می‌کنند. انواع سبزی، آجیل و ادویه‌های محلی در این مکان خرید و فروش می‌شوند. هنگام ظهر بسیاری از فروشندگان برای خواندن نماز کسب و کار خود را تعطیل می‌کنند. چای و قهوه نوشیدنی اصلی مردم شهر است. شما هم بهتر است یک استکان چای را مهمان مراکشی‌ها باشید تا طعم ممتاز آن برای همیشه در ذهن‌تان به یادگار بماند.

کازابلانکا دارای سابقه غنی در آشپزی است . انتخاب غذا از بین منوهای شهر کار دشواری است؛ زیرا هر کدام از غذاهای محلی شهر طعم ممتاز خود را دارد. اگر غذاهای دریایی دوست دارید کازابلانکا شهر شماست؛ انواع ماهی‌های لذیذ و تازه در منوهای رستوران‌های شهر وجود دارند. پیدا کردن رستوران خوب در این شهر چندان کار دشواری نیست. در اطراف مراکز تفریحی و سواحل، تعداد کافه‌ها و رستوران‌ها بیشتر است. اگر دوست دارید غذاهای اسپانیایی را در کنار غذاهای سنتی مراکش تجربه کنید بهتر است سری به رستوران لو بودگا (La Bodega) بزنید. در این رستوران موسیقی محلی هم به طور زنده پخش می‌شود و محیط بانشاط و سرگرم کننده‌ای دارد. رستوران لوقُله(Le Relais) با انواع غذاهای فرانسوی طعم پاریس را برای‌تان زنده خواهد کرد. در این رستوران می‌توانید انواع ماهی، اسپاگتی و سبزی‌های لذیذ را در حین گوش سپردن به موسیقی پاپ میل کنید.

رستوران لو سکالا(La Sqala) که در یک عمارت متعلق به قرن ۱۸ واقع شده یک مکان ایده آل برای کسانی است که دوست دارند از شلوغی‌های شهر دور باشند و به دنبال آرامش هستند. چای نعناعی این رستوران را باید در باغ رستوران بنوشید تا طعم واقعی چای مراکشی را امتحان کرده باشید.

۷۲ ساعت در بزرگترین شهر مراکش

 

فرودگاه بین المللی کازابلانکا اولین مقصد ورودی گردشگران مراکش است . به نوعی این شهر دروازه شناخت مراکش به شمار می‌رود؛ شهری که به عنوان مرکزی تجاری و صنعتی شناخته می‌شود. این شهر برای شناخت معماری اروپایی بهترین نقطه مراکش به شمار می‌رود. گرچه ممکن است تعداد جاذبه‌های گردشگری کازابلانکا به پای بسیاری از شهرهای اروپایی نرسد، اما هنوز هم جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده‌است.

 

روز اول کشف شهر قدیمی

 

«مدینه» بخش تاریخی و قدیمی شهراست که با وجود وسعت کم آن، برای گردشگران جذابیت‌های زیادی دارد. این بخش در فهرست گردشگران فرهنگی و تاریخی قرار دارد.

 

معروف‌ترین مسجد شهر

مسجد حسن دوم در خط ساحلی و در نوک شمالی بخش «مدینه» کازابلانکا واقع شده است. عملیات ساخت مسجد در سال ۱۹۹۳ پایان یافت. این مسجد دومین مسجد بزرگ جهان است که ۲ هکتار مساحت دارد و مناره‌های ۲۰۰ متری آن جزو بلندترین مناره‌های دنیا محسوب می‌شوند. سالن نمازخانه مسجد گنجایش ۲۵ هزار نمازگزار را دارد .

 

کوچه‌های مدینه

گرچه ممکن است کوچه پس کوچه‌های «مدینه» کازابلانکا به اندازه «فاس» جذابیت نداشته باشد، اما لذت کشف و جست و جو در کوچه‌های پر پیچ و خم و تماشای مغازه‌ها و بازارهای قدیمی شهر هم لذت خودش را دارد. در این محله که شلوغ و درهم و برهم است، می‌توان نبض زندگی را در کازابلانکا حس کرد.

 

عمارت تاریخی

 

خانه محمد پنجم در میدان مرکزی کازابلانکا واقع شده است. این خانه محل بسیاری از ساختمان‌های رسمی شهر بوده است از جمله دفتر اصلی پست، کاخ دادگستری، بانک اصلی مراکش. نمای ساختمان با وجودبه معماری مدرن، از ویژگی‌های سنتی هم بهره برده است. فواره مرکزی و باغ ساختمان در شب هنگام بسیار دیدنی است.

 

روز دوم گردش ساحلی

 

سواحل کازابلانکا در نوع خود بی نظیر است. در اطراف این سواحل انواع امکانات مورد نیاز برای تفریح فراهم شده است.

 

ساحل لوکس

منطقه ساحلی کازابلانکا در حومه شرقی شهر واقع شده و بسیاری از هتل‌های لوکس و رستوران‌های محبوب شهر در اطراف آن قرار دارند. در طول روز برای استفاده از تابش گرمابخش خورشید و ساحلی بکر می‌توانید به این منطقه شهر سری بزنید. شب هنگام هم برای انجام ورزش‌های ساحلی از جمله والیبال ساحلی، امکاناتی در نظر گرفته شده است.

 

آرامش و دیگر هیچ

 

«محمدیه» که بخش ساحلی و تا حدودی خواب آلود کازابلانکاست، با سواحل زیبا و آرام خود شما را شگفت زده خواهد کرد. گرچه محمدیه دومین بندر مراکش است، اما خوشبختانه تحت تاثیر صنعت و تکنولوژی قرار نگرفته و زیبایی‌های بکر خود را حفظ کرده است. این منطقه با کافه‌ها و رستوران‌های زیبا، مکان مناسبی است برای گذراندن ساعاتی در آرامش.

 

ساحل اصیل

 

روستای ساحلی اولیدیا (Oualidia) که یکی دیگر از سواحل دوست داشتنی کازابلانکاست، برای کسانی که به مراکش قدیمی علاقه‌مند هستند مکانی ایده آل به شمار می‌رود. در این ساحل از عمارت‌های پر شکوه خبری نیست و همه چیز شکل سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است. رستوران‌‎های محلی این منطقه لذیذترین غذاهای دریایی شهر را برای‌تان می‌پزند.

 

روز سوم ماجراجویی در شهر

 

کازابلانکا یک شهر زنده و پویاست.بنابراین ماجراجویی جزو جداناشدنی سفرتان خواهدبود‌.پس بهتر است با آغوش باز به استقبال آن بروید.

 

کلیسای متروکه

 

کلیسای جامع در دهه ۱۹۳۰ ساخته شده و معماری آن ترکیبی هوشمندانه از سبک اروپایی و مراکشی است. متاسفانه ساختمان برای سال‌ها به حال خود رها شده بود و امروز نیازمند بازسازی و ترمیم جدی است. با این وجود زیبایی درون آن هنوز دیدنی است. ورود به کلیسا برای گردشگران چندان مرسوم نیست، اما اگر خوش شانس باشید و نگهبانان اجازه ورود به ساختمان را به شما بدهند شکوه و جلال گذشته این بنا را از نزدیک خواهید دید.

 

بازار مرکزی

بازار مرکزی کازابلانکا بازار شلوغی است . برای گردشگرانی که دوست دارند مراودات روزمره مردم را از نزدیک تجربه کنند، این بازار یک مکان ایده آل محسوب می‌شود. در این بازار می‌توانید از زنان دستفروش سبزی‌های تازه و معطر بخرید یا از فروشندگانی که کالاهای‌شان را با صدای بلند تبلیغ می‌کنند خواروبار مورد نیاز خود را تهیه کنید. این بازار برای عکاسان هم جذابیت بسیاری دارد.

 

بندر باستانی

 

«صافی» بندری بازمانده از عصر روم باستان استواین بندر در دوران «موحدون» اهمیت بسیاری یافت. پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۸ شهر را اشغال کردند و بناهای باشکوهی در این بخش ساختند که هنوز هم بازمانده‌های آن باقی مانده است. صافی مرکز سفال و سرامیک شهر است و شما می‌توانید یک بعد از ظهر عالی را در این بخش شهر تجربه کنید.

 

منبع:هفته نامه همشهری ۶ و ۷ – فاطمه عسگری آزاد

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری خارجی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.