X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

آثار ثبت شده ایران در یونسکو

گردشگری داخلی
date۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
comment0

تعداد آثار ثبت شده ایران در یونسکو به ۱۲ عدد می رسد. آثار تاریخی که بعد از گذشت سالیان سال، چه برای نسل قدیمی و چه نسل جدید ایران و جهان ارزشمند است.

حال شاید بخواهید بدانید که یونسکو چیست؟

 

یونسکو درواقع زیرمجموعه علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد می باشد و وظیفه اصلی این سازمان، حمایت از توسعه فرهنگی در سراسر جهان می باشد، به همین دلیل سازمان یونسکو در امور گردشگری در تمامی کشورها نقش مهمی را بر عهده دارد. در سال ۱۹۷۲، کنوانسیونی توسط این سازمان تشکیل شد که وظیفه اش شناسایی، حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و نیز طبیعی تمامی شهرها و کشورها می باشد. به مدد این کنوانسیون و با کمک دولت ها، آثار باستانی تاریخی و طبیعی در گوشه و کنار دنیا شناخته شده و به جهانیان معرفی می شوند. ثبت شدن این آثار در فهرست میراث فرهنگی سازمان ملل و یونسکو باعث می شود تا توجه ها به سوی آن بنا و در نتیجه آن کشور جلب شده و گردشگران خارجی افزایش یابند. درضمن اگر بنا رو به تخریب بود یا نیاز به مرمت داشت، یونسکو به کمک می آید.

در ایران نیز، تعداد زیادی از این بناها در این فهرست به ثبت رسیده اند که در وبگاه رسمی سازمان میراث فرهنگی مشخص شده اند. اگر مجموعه باغ های ایرانی از جمله، باغ پاسارگاد، باغ فین کاشان، باغ ارم شیراز، باغ شازده کرمان، باغ عباس آباد مازندران، باغ دولت آباد یزد، باغ اکبریه بیرجند، باغ چهلستون اصفهان و باغ پهلوان پور مهریز را به طور کلی یک مجموعه در نظر بگیریم، درکل ۱۳ اثر باستانی و طبیعی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

سازه های آبی شوشتر

ارگ بم

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اردبیل

گنبد سلطانیه زنجان

مجموعه بازار تاریخی تبریز

تخت جمشید فارس

معبد چغازنبیل شوش

سنگ نوشته بیستون کرمانشاه

قره کلیسای ماکو

میدان نقش جهان اصفهان

پاسارگاد فارس

تخت سلیمان تکاب

همگردی

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری داخلی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.