X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

اندلس،یادگار تمدن اسلامی در اروپا

گردشگری خارجی
date۲۷ خرداد ۱۳۹۶
comment0

اَندلُس به اسپانیایی Andalucia یکی از ۱۷ بخش خودمختار کشور اسپانیاست با پایتختی شهر سبیا یا سویل.

 

اندلس در جنوب اسپانیا واقع شده و رودخانه گوادالکویر به طول ۶۵۷ کیلومتر از میان این سرزمین پهناور می گذرد. شهرت آن مدیون کاخ ها، مساجد قدیمی و باغ هایی است که یادگار تمدن اسلامی در دوره حکومت مسلمانان در این سرزمین هستند.

 

در سال ۷۱۱ میلادی برابر با ۹۲ هجری قمری دسته ای از مسلمانان به رهبری طارق بن زیاد که نام وی در کلمه جبل الطارق ماندگار شده است توانستند بخش اعظم اسپانیا را فتح کنند. حضور اسلام یکی از درخشان ترین تمدن های بشری را در این منطقه رقم زد. اعراب قلمرو جدید خود را در اسپانیا اندلس می گفتند و شهر قرطبه را به پایتختی برگزیدند.


بازمانده های فراوانی از معماری موری (مراکشی) در اندلس به جا مانده است، نامدارترین این آثار کاخ الحمرا در گرانادا، مسکینا در کوردوبا و برج های توره دل اورو و خیرالدا در سویل هستند. یکی دیگر از آثار باستانی مهم آن مدینه الزهرا در نزدیکی کوردوباست. مسلمانان به مدت ۷۸۱ سال بر اندلس و نقاط دیگر اسپانیا حکومت کردند. آب، سایه، رودخانه ها و درختان سرزمین اندلس آدمی را به اعجاب می آورد. در اندلس مناظر نیکو، فراوان به چشم می خورد و بوهای خوش فضا را عطرآگین می کند.

 

در گذر به اندلس پرسه زدن در بوی نارنج و کوچه های تو در تو، تو را مسحور می کند. اندلس طبیعت سحرانگیز و زیبایی دارد… کوه های سرسبز، دشت های زیبا و آواز پرندگان بر روی شاخه درختان … که دل ها را به وجد می آورد و جان ها را به سوی آن می کشاند.

 

در وصف اندلس اسلامی جهانگردان و سیاحان گفته های بسیار دارند که همگی بر یک نکته اشاره و تاکید دارند و آن چیزی نیست جز آنکه اندلس در آن روزگار در قله تمدن و افتخار به سر می برد، چنان که یک نویسنده آلمانی در قرن ۱۰ اندلس را مایه زینت دنیا نامیده است. این بخش از هشت استان شامل سویل، گرانادا، کوردوبا، مالاگا، کادیس، اوئلو، خائن و آلمریا تشکیل شده است.

 

سویل؛ شگفت انگیز و رویایی

سویل یکی از شهرهای مشهور اسپانیا و چهارمین شهر بزرگ و پرجمعیت این کشور محسوب می شود. این شهر به نام های سبیا یا سویا نیز شناخته می شود و در بخش خودمختار اندلس و استان سبیا در کشور اسپانیا واقع شده و یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری آن است. این شهر شگفت انگیز اندلسی با زیبایی های عربی، باغ های معطر و زیبا، خلاصه ای از کل اسپانیا است.

 

این شهر به دلیل حکمرانی حکومت های مختلف در طول تاریخ مملو از بقایای حکومت های رومی و اسلامی است و در آن می توان نمادهای مختلفی از تمدن های متفاوت را یافت. این شهر مملو از جاذبه های طبیعی زیبا، موزه ها و بناهای هنری و معماری است. در سرتاسر شهر سویل، موزه های قدیمی متعددی وجود دارد. همچنین از نظر تعداد پارک و باغ، همانندی در کشور اسپانیا ندارد.

 

جاذبه های سویل

سویل جاذبه های توریسیتی منحصر به فرد و جشنواره هایی پر هیجان دارد. کلیسای جامع سویل که در قرن ۱۵ میلادی روی بقایای مسجدی ۳۰۰ ساله ساخته شد مهمترین جاذبه تاریخی و گردشگری آن است. این کلیسا همچنین محل دفن کریستوف کلمب، دریانوردی است که قاره آمریکا را کشف کرد.

 

کاخ پادشاهی الکازار از دیگر جاذبه های این شهر است. این کاخ نزدیک کلیسای جامع قرار گرفته و قدیمی ترین کاخ مسکونی در اروپا است که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. این مکان در واقع یک اقامتگاه سلطنتی است که پادشاهان اسپانیا در سفر به سویا در آن اقامت می کنند.
طبقات بالایی الکازار در حال حاضر در انحصار خانواده پادشاهی در اسپانیاست ولی از دیگر اتاق ها و سالن های الکازار می توان بازدید کرد. کریستوف کلمب در اینجا نقشه سفر به آمریکا را کشیده. در این کاخ می توانید دفتر کار و وسایل او را از نزدیک ببینید. باغ الکازار در قسمت پشتی کاخ پادشاهی، یکی از مراکز تفریحی مردم محلی است و جشنواره ها و برنامه های زیادی در آن برگزار می شود.

 

در فصل بهار می توان چادرهای فرهنگی اسپانیا و بازارچه هایی را که روی سنگفرش های این باغ برپا می شود، تماشا کرد.از این بازارچه ها می توانید سوغات و یادگاری هم تهیه کنید. بادبزن و اشیای تزئینی از سوغاتی های شهر سویل است. فروشگاه های برشکا یا موسیمودوتی هم از مراکز خرید این شهر هستند.

 

در سفر به سویل، یادتان باشد سری هم به پلازا اسپانیا بزنید. پلازا در زبان اسپانیایی به معنای میدان یا هرگونه فضای باز شهری است. این میدان زیبا و بنای فوق العاده آن در سال ۱۹۲۹ میلادی، به طور اختصاصی برای برپایی نمایشگاهی در آن سال طراحی و ساخته شد. بسیاری از ادارات دولتی در این قسمت شهر قرار گرفته اند. نقاشی های دیواری متعددی در این محدوده وجود دارند که دوره های مختلف تاریخی اسپانیا را به تصویر می کشند.

 

برج طلایی هم که یکی از قلعه های تاریخی به جا مانده از قرن ۱۳ میلادی است در شمار جاذبه های توریستی این شهر به شمار امی رود. این برج در حال حاضر موزه دریایی است و گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند. سویل برای کودکان هم جذابیت هایی دارد. پارک بزرگ ایسلا مجیکا یا جزیره جادو، یکی از بزرگترین پارک های تفریحی اروپا است با تعدادی رستوران و حتی هتل که بازی ها و ماجراجویی های آن در خاطر کودکان خواهد ماند.

 

قدیمی ترین میدان گاوبازی اسپانیا

در سویل فرصت تماشای مسابقات گاوبازی به عنوان یکی از سرگرمی های مشهور کشور اسپانیا را هم دارید چرا که مشهورترین شهر اسپانیا در مبارزات گاوبازی است. با تمام سختگیری ها و مخالفت هایی که انجمن های حقوق حیوانات نشان داده اند و گاوبازی را ورزش خون معرفی کرده اند، اسپانیا این ورزش را به عنوان ورزشی آیینی و سنتی خودش حفظ کرده و به هر حال نباید فراموش کرد که یکی از جذابیت هایش برای گردشگران همین میدان های گاوبازی است.

 

ماسترانزا (Mastranza) بزرگترین و قدیمی ترین میدان گاوبازی اسپانیا در سویل واقع شده و بزرگترین فستیوال گاوبازی جهان نیز هر سال بعد از عید پاک همزمان با جشنواره بهاره سویل در ماسترانزا برگزار می شود. این بازی همیشه نزدیک غروب آفتاب انجام می شود یعنی زمانی که نیمی از زمین بازی در سایه و نیمی در روشنایی قرار دارد.

 

بفرمایید تاپاس

سویل مثل بیشتر سرزمین های اندلیسی، به خاطر تاپاس اش مشهور است. تاپاس (Tapas) نام انواع مواد و غذاهای اشتهاآور خاص مردم اسپانیا است که ممکن است سرد باشد؛ مثل مخلوط روغن زیتون و پنیر یا گرم باشد مانند پاتیلی تاس (ماهی مرکب سرخ شده).

 

معمولا تاپاس را بین زمان اتمام کار تا شام یا در تعطیلات آخر هفته موقع ناهار می خورند.تاپاس فروشی های زیادی در مرکز شهر و اطراف کلیسای جامع انتظار گردشگران را می کشند. تورتیا اسپانیولا (املت سیب زمینی)، پولیو گایگو (هشت پای گالیسی)، آسیتوناس (زیتون)، پاتاتاس براباس (سیب زمینی ادویه دار) و کسو مانچگو (پنیر گوسفندی که از ناحیه مانچا می آورند) از جمله تاپاس های مشهوری هستند که در سویل سرو می شود.

 

کوردوبا،عربی ترین شهر اسپانیا

کوردوبا معروف به قرطبه یکی از مراکز مهم تمدن و فرهنگ در کشور اسپانیا به شمار می رود. مسلمانان در این شهر مسجدهای بزرگ و زیبایی بنا کرده اند. کوردوبا از جمله شهرهای معروف اسپانیاست که بیشتر گردشگران تمایل دارند آن را ببینند. این شهر آثار تاریخی فراوانی دارد، ضمن اینکه طبیعت آن هم بی نظیر است.

 

کوردوبا در اصل یکی از مهمترین شهرهای امپراتوری روم به شمار می رفته و شاید به همین دلیل بیشتر آثار و جاذبه های اسپانیا در این شهر است. برای سفر به کوردوبا، تابستان بهترین زمان است، چرا که خیابان های سنگفرش با گل های رنگارنگ و معطر پوشانده می شود. در این شهر هتل ها و مسافرخانه های متنوعی وجود دارد و هر مسافر با هر بودجه ای می تواند در آنجا اقامت کند.

 

در کوردوبا با شگفتی ها و آثار تاریخی از جمله پل رومی، مسجد قرطبقه، باغ سرسبز قرون وسطی و کلیسای سانتا مارینا قرار دارند. مسجد و کلیسای جامع کوردوبا که به آن مسکیتا (Mezquita) و بزرگ کوردوبا نیز گفته می شود، یک مسجد اسلامی مربوط به قرون وسطی در شهر کوردوبای اسپانیا است که پس از رواج مسیحیت در اسپانیا، تبدیل به کلیسای جامع کاتولیک شد. این مسجد یکی از کامل ترین آثار تاریخی سبک معماری شمال آفریقا (Moorish) است.

 

پل رومی هم کوردوبا را به بخش جنوبی این ایالت متصل می کند. این پل در زمان امپراتوری رومی ها در اوایل سده یکم پیش از میلاد ساخته و راه اندازی شد. این پل در طول تاریخ بسیار خوب ساختار خود را حفظ کرده و آسیب کمی دیده است.

 

شهر مدینه الزهرا هم از مناطق دیدنی این شهر است. این شهرک که حالت موزه دارد، متریال های مختلفی همچون فلز، سنگ، سنگ مرمر، سفال و شیشه در خود دارد.

 

گرانادا؛ غوطه ور در تاریخ

گرانادا، یکی از جاذبه های گردشگری بسیار زیبای کشور اسپانیاست. این شهر که میراث های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد، افراد بسیاری از سراسر جهان به شهر سفر می کنند و از آب و هوای دلچسب آن لذت می برند.

 

در گرانادا بناها و مناظر دیدنی بسیار زیبایی وجود دارد. از جمله آنها می توان به قصرالحمرا اشاره کرد. این شهر به دلیل وجود دانشگاه ها، جشنواره ها و مراکز فرهنگی گوناگون، یکی از با اهمیت ترین شهرهای گردشگری اسپانیاست و بهترین دانشگاه های اسپانیا، از جمله گرانادا، سالامانکا و سانتیاگو کومپوستلا در این شهر واقع هستند.

 

قصر الحمرا

«باغ الحمرا یک اثر ناب و بی همتای هنری در جهان است.» الحمرا کاخ – شهر اسلامی واقع در شهر زیبای گرانادا در جنوب اسپانیا در منطقه خشک، گرم و کم آب ناگهان با شهر و کاخی مواجه می شویم که تناسب و رابطه ای با جغرافیای آن منطقه ندارد. نظر مورخان در زمینه تاریخ ساخت کاخ الحمرا متفاوت است اما آنچه مشخص است این کاخ – شهر از آغاز سده چهاردهم میلادی پر جنب و جوش و سرزنده بوده است. این قصر با نام قصر سرخ نیز شناخته شده و محل اقامت خلفای مسلمان شهر گرانادای اسپانیا بوده است. الحمرا بالای تپه ای در جنوب شرقی گرانادا ساخته شده است و یکی از شاهکارهای معماری مسلمانان محسوب می شود. اطراف این قصر دیوارهای مستحکم و بیش از ۱۰ برج دفاعی کشیده شده است.

 

قصر کارلوس پنجم

 

این قصر مربوط به دوران حکومت کارلوس پنجم است و در نزدیکی قصر الحمرا قرار گرفته است. این قصر در حال حاضر یکی از میراث های تاریخی کشور اسپانیا محسوب می شود. معماری این شهر واقعا یک شاهکار معماری منحصر به فرد است. از بالا که به این قصر جالب توجه نگاه می کنیم یک مربع را می بینیم که در خود یک دایره را جای داده است. دایره، در واقع، حیاط بناست و مربع اطراف آن خود بنا را تشکیل داده است.

 

قصر سان نیکولاس

این منطقه نمایی از کل شهر گرانادا را زیر پای تان می گذارد. قصر الحمرا و کوه های زیبای سیرانوادا در پس زمینه آن، نمای بسیار رویایی را به وجود آورده اند. این نقطه از شهر گرانادا با سنگفرش های زیبا، محیطی بسیار آرامش بخش برای مسافران محسوب می شود. در آنجا می توان به معنای واقعی کلمه، فرهنگ محلی و موسیقی اسپانیایی را درک کرد. این قصر در محله قدیمی شهر گرانادا واقع شده است.

 

غذا و سوغات

در گرانادا هم تاپاس از غذاهای پرطرفدار به شمار می رود. کوسکوس عربی و جوجه های برزیلی خوشمزه ای هم در رستوران های این شهر سرو می شود. همچنین می توانید تورتیلا ساکرومونته را هم امتحان کنید؛ املتی خوشمزه که آشپزهای گرانادایی استاد طبخ آن هستند. فرش های دستباف، ظروف سرامیکی و زیورآلات در شمار سوغاتی های گرانادا است. یکی از بازارهای شهر گرانادا، بازار پسکادریا است که می توانید اشیای تزیینی و صنایع دستی این شهر را تهیه کنید.

 

مالاگا؛ زادگاه پیکاسو

 

مالاگا یکی از شش شهر بزرگ اسپانیا در کنار سواحل زیبای دریای مدیترانه قرار گرفته است. این شهر یکی از خوش آب و هواترین مناطق اروپاست که با داشتن ۳۲۰ روز آفتابی در سال به سرزمین سواحل آفتابی (COSTA DEL SOL) معروف است. به دلیل همین شرایط آب و هوایی بی نظیر، سالانه بازدیدکنندگان بی شماری از سراسر دنیا خصوصا شمال اروپا به این منطقه مسافرت می کنند و همین مسئله باعث شده است که منطقه COSTA DEL SOL دارای امکانات رفاهی فراوانی از قبیل مدارس بین المللی سه زبانه، دانشگاه های عالی، مراکز درمانی و بیمارستان های بین المللی، مراکز خرید، مراکز تفریحی مانند پارک آبی، باغ وحش، زمین های گل، آکواریوم دریایی، پارک دلفین و صدها جاذبه توریستی در کنار سواحل زیبای مدیترانه باشد.

 

شهر مالاگا توسط فنیقی ها بنا نهاده شده و قدمت آن به ۷۷۰ سال پیش از میلاد مسیح می رسد. مالاگا در آن زمان جزیی از امپراتوری عظیم روم باستان بوده است. بعد از آن، به عنوان یکی از شهرهای بسیار مهم پادشاهی مردم شمال آفریقا شناخته شد. در هر گوشه این شهر، یک اثر تاریخی وجود دارد. بیشتر گردشگران برای بناهای تاریخی، هنری و معماری متنوع و ساحل زیبا به این شهر قدیمی مسافرت می کنند.

مالاگا جزو شهرهای ایده آل برای تفریح و گردش است. در این شهر انواع بناهای معماری، تاریخی و هنری زیبا را می توان دید که تعدادی از آنها قرن ها قدمت دارند. سواحل زیبا و آب و هوای مناسب به همراه رستوران ها و کافه های زیبا از دیگر جاذبه های این شهر ساحلی به شمار می روند. علاوه بر اینها مالاگا محل تولد مشهورترین هنرمندان اسپانیا هم بوده است. پابلو پیکاسو نابغه هنر نقاشی، مجسمه و سرامیک زاده مالاگاست.

 

آنتونیو باندراس بازیگر سینما هم که با نقش زورو به محبوبیت رسیده همشهری پیکاسو است.

 

طعم هایی که نچشیده اید

در مالاگا طعم هایی را می چشید که تا به حال تجربه نکرده اید. حقیقت این است که غذاهای مالاگا از آنچه فکر می کنید هم خوشمزه تر هستند. در مالاگا بهتر است روزتان را با یک صبحانه اسپانیایی شروع کنید؛ یک بشقاب تخم مرغ که با سبزیجات تزیین شده است. «مولات آنتکرا» می تواند شما را برای یک روز کامل سیر نگه دارد. این بشقاب صبحانه شامل برش نازکی از نان مخصوص، تخم مرغ پخته شده با روغن زیتون، کوجه فرنگی تازه و گاهی هم پوره است.

 

اگر علاقه مند به غذاهای آبکی هستید، گاشا را در مالاگا حتما امتحان کنید؛ یک سوپ که از آرد پخته شده، شیر، عسل و سس چاشنی تهیه می شود. بشقاب برنج تند همراه با کاد هم طعم خاصی دارد که فقط مخصوص مالاگاست. خوردن ماهی ساردینی که همان لحظه از دریا گرفته شده یکی از لذت های بزرگ زندگی است که شما می توانید در سواحل مالاگا آن را تجربه کنید.

 

آخوبلانکو (ajoblanco) که معنی تحت الفظی آن (سیر سفید) است یک غذای سنتی از منطقه آندلس اسپانیا است. ممکن است ریشه این غذا در خوراک رومی ها یا شاید در خوراک یونانی ها باشد. محبوبیت این غذای خنک باعث شده که هر ساله مراسم هایی در رابطه با این غذا در اسپانیا برگزار شود. این غذا که در اصل نوعی سوپ سرد است، گزینه مناسبی برای تابستان است. می توانید آن را در عرض نیم ساعت و حتی کمتر به راحتی درست کنید.

 

حتما غذاهای محلی را امتحان کنید. در اسپانیا غذاهای دریایی بسیار خوشمزه و متنوع هستند و امتحان آنها حتی به کسانی که اهل غذای دریایی نیستند پیشنهاد می شود. در مناطق مختلف مالاگا از رستوران های محلی مشاهده می شود تا رستوران های کاملا لوکس و مجهز. توریست ها می توانند در مالاگا از رستوران های ساحلی تا کافه های سنتی و پخت ماهی های ساردین در جلوی روی خودشان با سیخ کباب های مخصوص که البته بسیار لذیذ هستند لذت ببرند.

 

همچنین در خاطر داشته باشید که ماربلا واقع در استان «مالاگا» به یک مقصد اصلی برای دوستداران غذا تبدیل شده و دوستداران غذا از هر نقطه دنیا برای چشیدن انواع غذاهای اروپایی؛ آسیایی به این ناحیه سفر می کنند. رستوران های بزرگ، زمین های حرفه ای تنیس و میزبانی جشنواره ها و کنسرت های بین المللی بهترین جاذبه های این منطقه هستند.

 

رستوران های ماربلا ارائه کننده غذاهای لذیذ با خاص ترین شیوه های آشپزی در دنیا هستند. البته ماربلا فقط به سواحل و مناظر طبیعی زیبا محدود نمی شود و بناهای تاریخی و معماری زیبایی نیز در این شهر وجود دارند. میراث باقی مانده از تمدن های گذشتگان و قصرها و قلعه های پادشاهان قدیمی نیز از دیگر جاذبه های شهر ساحلی ماربلا به شمار می روند.

 

منبع:هفته نامه اوقات خوش – الهام صادقی

برترین ها

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری خارجی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.