X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

سفر به تایپه؛پایتخت جذاب تایوان

گردشگری خارجی
date۳۰ شهریور ۱۳۹۶
comment0

تایوان برای بسیاری از گردشگران ناشناخته است اما مسافرانی که به این کشور سفر کرده‌اند به خوبی می‌دانند که این جزیره ترکیبی از مناظر زیبا، جشنواره‌های بی نظیر و فرهنگ غنی است…

 

تایوان برای بسیاری از گردشگران ناشناخته است اما مسافرانی که به این کشور سفر کرده‌اند به خوبی می‌دانند که این جزیره ترکیبی از مناظر زیبا، جشنواره‌های بی نظیر و فرهنگ غنی است. تایپه پایتخت تایوان، شهری پر از زندگی است؛ کلانشهری که ترکیبی از زندگی مدرن همراه با اصالت باستانی است.

 

در زندگی روزمره مردم تایپه ترکیبی از فرهنگ چینی، غربی و ژاپنی را می‌بینیم. معابد کهن، جشنواره‌های سنتی چینی، غذاهای هیجان‌انگیز و طبیعت بکر از جاذبه‌های اصلی این شهر هستند.

 

فورمزا به معنای «زیبا» نامی بود که پرتغالی‌ها پس از کشف جزیره تایوان در سال ۱۵۹۰ بر آن نهادند و از آن زمان تاکنون کشورهای مختلفی بر سر این جزیره پر برکت با یکدیگر جنگیده‌اند اما پس از پایان جنگ جهانی تایوان به طور رسمی بخشی از جمهوری چین شد.

گرچه خود تایوان کشور کوچکی است اما پایتخت آن یعنی تایپه یکی از مقاصد بزرگ گردشگری آسیاست. موزه ملی کاخ تایپه، ویترین بسیاری از گنجینه‌های امپریالیسم است که از ترس سران کمونیست چین به این شهر آورده شده و مخزن بسیار غنی در مورد تاریخ این سرزمین است.

 

شما در تایپه می‌توانید انواع غذاهای محلی تمام سرزمین چین را امتحان کنید و همین باعث شده نام این شهر در کنار مواد غذایی لذیذش شهرت داشته باشد.

 

بلندترین برج جهان در سال ۲۰۰۴ در این شهر رونمایی شد و هر روز ساختمان‌های مدرنی در پایتخت تایوان سر به فلک می‌کشند که بسیاری از آنها هتل‌ها و رستوران‌هایی هستند که برای توریست‌ها در نظر گرفته شده‌اند. تایپه شهر بیدار است؛ تلالو خورشید بر قله آسمان خراش‌های شهر که می‌تابد جلوه آنها را بیشتر می‌کند و زندگی در پایتخت تایوان آغاز می‌شود و تا طلوع دوباره خورشید زندگی در این شهر جاری است.

 

در بازار شب شیلین می‌توانید تا پاسی از شب خرید کنید و از بوهای مواد غذایی هوس‌انگیز و زندگی روزمره مردم محلی لذت ببرید.

 

چگونه برویم؟

کشور تایوان در جمهوری اسلامی ایران سفارتخانه ندارد بنابراین برای درخواست روادید این کشور باید به کشورهای مجاور مانند امارات یا ترکیه مراجعه کنید. البته آژانس‌های مسافرتی بدون حضور شخص می‌توانند از طریق این کشورها درخواست روادید کنند.

 

مدارک لازم برای درخواست ویزای تایوان شامل فرم درخواست ویزا، اصل گذرنامه، دو قطعه عکس، مدارک مالی و شغلی و برگه رزرو هتل است. شما برای رسیدن به تایپه می‌توانید از خطوط هوایی جنوب چین، ترکیش، قطر ایرویز یا امارات استفاده کنید.

 

گردش با مترو و تاکسی

کسانی که اهل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هستند در تایپه می‌توانند از اتوبوس یا مترو استفاده کنند. مترو تایپه با هشت خط قسمت عمده شهر را پوشش داده و سیستم کارآمد، ارزان و مناسبی برای حمل و نقل در شهر است.

 

در مترو تایپه بعضی از نشانه‌ها و نقشه‌ها به زبان انگلیسی هستند. اتوبوس‌های پایتخت تایوان هم فراوان بوده و گزینه مناسبی برای گردش در شهر به شمار می‌روند.

 

تاکسی در تایوان ارزان و فراوان است اما بسیاری از رانندگان تاکسی انگلیسی صحبت نمی‌کنند بنابراین بهتر است آدرس مقصدتان را به زبان چینی روی یک تکه کاغذ بنویسید و به آنها بدهید.

 

از آنجا که ترافیک و آلودگی هوا در تایپه زیاد است استفاده از دوچرخه برای گردش در شهر توصیه نمی‌شود با این حال مسیرهای دوچرخه سواری در بعضی از خیابان‌های تایپه تعیین شده است.

 

بهترین مکان اقامت

 

تایپه هتل‌های بسیاری دارد اما با توجه به آب و هوای مرطوب این شهر بسیاری از هتل‌ها بعد از گذشت چند سال دیگر برای اقامت مناسب نیستند. از سوی دیگر در تایپه هتل‌های غیر قانونی هم فراوان هستند؛

مکان‌هایی که تابلوی هتل روی آنها نصب نشده و اعتماد کردن به آنها کار عاقلانه‌ای نیست. برای سفر به تایپه بهترین راه استفاده از هتل‌های تایید شده در سایت‌های گردشگری و رزرو آنلاین است.

 

لوکس و مجهز

اگر دنبال هتلی با استانداردهای بین‌المللی و البته قیمت بالا هستید بهتر است هتل «وستین» را انتخاب کنید؛ هتلی با ۲۸۸ اتاق و استخر سرپوشیده که امکان شنا در تمام طول سال را برایتان فراهم می‌کند.

 

از هتل تا مرکز تجارت جهانی تایپه با تاکسی+ تنها ۱۵دقیقه راه است و می‌توانید در محل لوکس اقامتی خود که مجهز به یک سینما، سونا، هفت رستوران و پارکینگ رایگان است استراحت کنید.

 

اتاق‌های این هتل وسیع و مجهز به دستگاه تهویه مطبوع هستند و خدمات ماساژ و زیبایی هم در هتل ارائه می‌شوند. قیمت اقامت یک شب در این هتل پنج ستاره برابر با ۱۶۰ دلار است.

 

شیک و سنتی

 

گرند هتل تایپه یک گزینه عالی برای اقامت در پایتخت تایوان است؛ در این هتل سرویس دهی به سبک انگلیسی‌ها همراه با سنت مردم محلی ترکیب شده تا اقامت شما دلپذیرتر شود.

 

نمای زیبای هتل بر رودخانه کولونگ و معماری سنتی چینی بسیاری از توریست‌ها را به این هتل می‌کشاند. عمارت این هتل در سال ۱۹۵۲ تاسیس شد تا از مهمانان خارجی چیانگ کای شک در این مکان پذیرایی شود.

 

درحال حاضر این هتل به سه بخش اژدهای طلایی( که بهترین بخش هتل است)، چی لین(‌بخش قدیمی‌تر که نمای بیشتری از رودخانه را دارد) و فضای داخلی تقسیم می‌شود. اقامت در این هتل پنج ستاره ۱۰۰ دلار برایتان آب می‌خورد.

 

مناسب ماجراجویان

 

هتل فوهائو در نزدیکی مترو قرار دارد و به همین دلیل می‌توانید به‌راحتی از این هتل به هر نقطه شهر بروید. درست جلوی هتل هم ردیفی از رستوران‌های کوچک محلی قرار دارد که برای کسانی که به دنبال ماجراجویی می‌گردند انتخاب‌های مناسبی هستند.

 

اینترنت این هتل رایگان است و تمامی اتاق‌ها مجهز به دستگاه تهویه مناسب هستند. در هر اتاق یک دستگاه تلویزیون نصب شده و بعضی از اتاق‌ها مجهز به مبلمان راحتی هستند. قیمت اقامت در این هتل سه ستاره ۷۰ دلار است.

 

ارزان و دوست داشتنی

 

اگر به دنبال یک هتل تمیز، ارزان و دوست‌داشتنی می‌گردید هتل «مون» یکی از بهترین انتخاب‌هاست. از دربان هتل گرفته تا گارسون کافه همه در این هتل لبخند دوستانه‌ای بر لب دارند. با تاکسی از این هتل تا بازار شب شیلین ۱۵ دقیقه راه است و تمام اتاق‌ها مجهز به میز کار، دستگاه چای ساز و یک تلویزیون هستند.

 

رستوران هتل با انواع غذاهای محلی و بین‌المللی در خدمت مهمانان است و اینترنت رایگان در لابی هتل برای استفاده مهمانان در نظر گرفته شده است. قیمت اقامت در این هتل سه ستاره، شبی ۵۰ دلار است.

 

تقویم سفر

 

تایپه آب و هوای نیمه گرمسیری دارد؛ بنابراین در این شهر باید انتظار شرایط هوایی گرم و مرطوب را داشته باشید. بهترین فصل برای بازدید از تایپه پاییز است؛ در این زمان بارش در پایین‌ترین سطح است و دمای هوا بسیار دلپذیر. تابستان تایپه بسیار گرم است اما بارش‌های شدید هم در این فصل در انتظارتان خواهد بود.

 

از سوی دیگر زمستان هم شرایط آب و هوایی برای گردش در این شهر مناسب نیست. درجه حرارت هوا در روزهای سرد زمستان به زیر ۱۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد اما مردم این شهر هیچ وقت روی برف را ندیده‌اند. همان طور که اشاره کردیم پاییز بهترین فصل برای سفر به تایپه است؛ زمانی که قیمت هتل‌ها و دمای هوا تا حدودی کاهش می‌یابد.

 

از فستیوال ارواح تا جشنواره فانوس

 

پایتخت تایوان میزبان فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلفی است. مردم این شهر منتظر بهانه‌ای هستند تا کاروان‌های شادی به راه بیندازند و با برپا کردن آتش‌بازی و جشنواره‌های مناسبت‌های مختلف را جشن بگیرند. در ادامه شما را با سه مورد از مهم‌ترین جشنواره‌های این شهر آشنا می‌کنیم.

 

جشنواره فانوس

جشنواره فانوس در تایوان، رویدادی سالانه است که توسط اداره گردشگری و وزارت حمل و نقل این کشور برگزار می‌شود. در طول جشنواره فانوس، هزاران فانوس بالونی کاغذی به هوا فرستاده می‌شوند و مراسم ترقه و آتش بازی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این جشن است.

 

ریشه برپایی این رویداد برای دفع شر و بیماری از شهر است. فانوس‌ها با آرزوها و خواسته‌های شهروندان به هوا می‌روند و آسمان شهر پر از فانوس‌های رنگارنگ می‌شود. این جشنواره درماه فوریه ( بهمن- اسفند) برگزار می‌شود.

 

جشنواره اژدها

 

جشنواره قایق اژدها یکی از سنت‌های باستانی مردم تایوان است که پس زمینه داستانی دارد. این جشنواره یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های چین است که در روز پنجم از پنجمین ماه سال برگزار می‌شود. در طول روز برگزاری جشنواره فعالیت‌های مختلفی از قبیل برگزاری مسابقات قایق سواری، خوردن کوفته برنجی محلی و پوشاندن لباس‌های رنگارنگ بر تن کودکان صورت می‌گیرد.

 

جشنواره ارواح

 

جشنواره ارواح در تایوان مانند هالوین در غرب جشنی نمادین با حال و هوای ترسناک است. هفتمین ماه از تقویم چینی به ماه ارواح معروف است و بنابر اعتقادات باستانی در این ماه دروازه‌های عالم اموات باز می‌شوند و آنها می‌توانند به این جهان برگردند. در این جشنواره مراسم مذهبی آیین بودایی هم وجود دارد.

 

در روز ارواح، مردم مواد غذایی مشخصی می‌خورند و مراسم آیینی و موسیقی سنتی در شهر برپاست. در طول این ماه بسیاری از مردم تایوان از فعالیت‌های مشخصی مثل شنا در رودخانه، خرید خانه و ازدواج امتناع می‌کنند.

 

فرهنگ غذایی رازآلود

زمانی که برای سفر به فرانسه، ایتالیا، ژاپن و حتی چین آماده می‌شوید می‌دانید که در این کشورها چه غذایی انتظارتان را خواهد کشید اما فرهنگ غذایی تایوان هنوز برای بسیاری از مردم جهان رازآلود است.
شما نمی‌دانید غذایی که مقابل‌تان گذاشته‌اند چگونه و از چه مواد غذایی تشکیل شده و تنها چیزی که می‌دانید این است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. آشپزی تایوان ترکیبی از آشپزی چین، ژاپن و کشورهای غربی است. در تایپه باید حتما سراغ غذاهای خیابانی بروید؛ تنقلات شیرین و خوش بویی که در هر گوشه شهر در گاری‌ها و دکه‌های مختلف به فروش می‌روند بسیار هیجان انگیز هستند.

 

در پس هر غذای محلی تایوان داستانی از فرهنگ چین و یا ژاپن وجود دارد. اگر اهل امتحان کردن طعم‌های متفاوت و جدید نیستید باید بدانید که نیمی از لذت سفر به تایپه را از دست خواهید داد پس بهتر است شک و دو دلی را کنار بگذارید و مانند یک فرد محلی به آشپزهای این شهر اعتماد کنید. اگر به کشف سلیقه‌های غذایی مردم تایپه علاقه‌مند هستید می‌توانید به تورهای غذای این شهر ملحق شوید تا طعم حقیقی آنها را کشف کنید.

 

غذاهای دریایی؛ مرغ، برنج و سویا مواد اصلی تشکیل دهنده غذاهای تایپه هستند. مردم این شهر به ویژه نسل سالمند به واسطه بعضی اعتقادات بودایی از خوردن گوشت گاو پرهیز می‌کنند.

 

ادویه و ترشی هم به عنوان چاشنی غذاها غالبا سرو می‌شوند؛ سس سویا، روغن کنجد، لوبیا سیاه، ترشی، بادام زمینی، فلفل و گشنیز طعم دهنده اصلی غذایی هستند. در سفر به تایپه باید سوپ ماهی و هات تاپ را که طعم بسیار تندی دارند امتحان کنید.

 

انواع نودل‌های خوشمزه در تایپه یافت می‌شود. اگر دنبال یک رستوران ژاپنی عالی در تایپه می‌گردید بهتر است سری به میتسوی بزنید، رستوران فود کالچر هون هم برای امتحان کردن طعم‌های اصیل غذاهای تایپه مناسب است. برای خوردن غذاهای خیابانی هم بهترین مکان بازارهای شبانه است.

 

۷۲ ساعت در پایتخت تایوان

 

به نسبت سایر شهرهای تاریخی؛ تایپه با ۳۰۰ سال قدمت خیلی دیر به لیست گردشگران جهانی اضافه شد اما به محض اینکه این شهر تلاش‌هایی برای ارتقای سیستم گردشگری خود انجام داد سیلی پر جنب و جوش از مشتاقان تاریخ، سنت و فرهنگ تایوان روانه این شهر شدند.

 

تایپه در طول سال‌ها تحت نفوذ ملیت‌های مختلف قرار گرفت و همین باعث شد این شهر ترکیبی از فرهنگ چینی، ژاپنی و غربی باشد و این امر به خوبی در هنر، فرهنگ و معماری شهر مشهود است.

 

گردش تاریخی

 

تایپه نه‌تنها از نظر فرهنگ باستانی یک شهر مهم به شمار می‌رود بلکه در تاریخ معاصر هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. بهتر است سفرتان را با گردش در نقاط تاریخی شهر آغاز کنید تا تایپه را به درستی بشناسید.

 

سمبل تایپه

مقبره یادبود چیانگ کای شک، رهبر معروف تایپه یکی از نقاط گردشگری محبوب این شهر است. چیانگ کای شک، رییس جمهور سابق تایوان بود و مقبره او امروز سمبل شهر تایپه به شمار می‌رود. این مقبره مکانی برای برگزاری جشن‌های ملی است و هر روز صبح در حیاط بزرگ محوطه مراسم بر افراشتن پرچم تایوان برگزار می‌شود.

 

در این مقبره مجسمه برنزی بزرگی از چیانگ کای شک قرار دارد و در طبقه پایین موزه‌ای است که زندگی شخصی او را برای علاقه‌مندان بازگو می‌کند. اگر به تاریخ علاقه ندارید باز هم این مکان با وجود باغ‌ها و استخر به سبک چینی ارزش بازدید دارد. در این مکان هنرهای رزمی هم تمرین می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به تماشا بنشینند.

 

مقبره بنیانگذار جمهوری خلق چین

 

مقبره یادبود سون یات سن که پدر و بنیانگذار جمهوری چین است، سال ۱۹۶۵ به مناسبت صدمین سالگرد تولد او ساخته شد. معماری این مقبره بسیار باشکوه است و مجسمه برنزی عظیمی از او در فضای داخلی قرار داده شده است. این مقبره شامل پارکی زیبا، کتابخانه‌ای عظیم و چهار سالن نمایشگاه است و در طول سال نمایشگاه‌های مختلفی از هنر مدرن در این مکان برگزار می‌شود.

 

موزه کاخ

موزه ملی کاخ که در تپه‌های سرسبز حومه تایپه واقع شده بیش از ۶۵۰ هزار اثر باستانی گرانبهای چینی را در خود جای داده است. این موزه بهترین مجموعه جهان از مصنوعات تاریخی چینی و آثار باستانی تمدن این کشور است.

 

این موزه نمایشگاه فرهنگ بومی، اعتقادات، آداب و رسوم و شیوه زندگی مردم چین است. شما می‌توانید هنگام ورود راهنمای صوتی انگلیسی موزه را دریافت کنید. موزه کاخ از ساعت ۸:۲۰ ‌ تا ۱۸ باز است.

 

فرهنگ شناسی

 

تایپه ترکیبی از سنت و مدرنیته است؛ همان قدر که این شهر تلاش دارد تا نامش در بین شهرهای مدرن جهان ذکر شود، در حفظ سنت خود هم کوشاست. روز دوم سفرتان را به شناخت فرهنگ و زندگی روزمره مردم تایپه اختصاص دهید.

 

تایپه ۱۰۱

تایپه ۱۰۱ رسما به عنوان مرکز مالی بین المللی تایپه شناخته می‌شود. این برج ۱۰۱ طبقه ۵۰۸ متر ارتفاع دارد و دومین آسمانخراش بلند دنیا به شمار می‌رود.

 

این برج با الهام از ساختار گیاه بامبو ساخته شده؛ گیاهی که سریع رشد می‌کند و انعطاف‌پذیر است. معماری داخلی این برج بسیار زیبا و دقیق است و یکی از شاهکارهای مهندسی قرن به شمار می‌رود.

 

در بین سال‌های ۲۰۰۴تا۲۰۱۰ این برج بلندترین آسمانخراش دنیا به شمار می‌رفته است. در این بر ج رستوران‌ها، سینماها و مراکز تفریحی بسیاری وجود دارد.

 

معبدی با مناسک عجیب

معبد لانگشان یکی از قدیمی‌ترین معابد تایوان است که نسل‌های بی شماری از شهروندان تایپه برای دعا به آن وارد شده‌اند. این معبد در حقیقت جزو معابد بودایی به شمار می‌رود، گرچه پاره‌ای از اعتقادات دیگر هم در این معبد وجود دارد.

 

اگر می‌خواهید صدای ضربان واقعی شهر تایپه را بشنوید باید به این معبد بیایید. چرخیدن در اطراف اژدها، مراسم سوزاندن پول برای احضار اشباح و پیشگویی در اطراف این معبد صورت می‌گیرد که می‌تواند برای توریست‌های خارجی هیجان انگیز باشد. این معبد از ساعت ۱۰صبح تا پنج بعد از ظهر باز است.

 

موزه آبگرم

 

موزه آب گرم بیتو(Beitou) در اصل یک هتل تحت اشغال ژاپنی‌ها بود که در نهایت در سال ۱۹۸۴ پس از بازسازی‌های لازم به موزه تبدیل شد. این مکان اولین حمام عمومی تایوان بود که سال ۱۹۱۳ تحت نظر ژاپنی‌ها تاسیس شد و بزرگ‌ترین حمام چشمه آبگرم شرق آسیا به شمار می‌رفت.

 

این موزه امروز بیش از پنج هزار اثر باستانی از هنر بومی مردم سنتی تایپه را به نمایش می‌گذارد. جدای از آثار داخلی موزه ساختمان چوبی عمارت هم یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های به جای مانده از زمان اشغال ژاپنی‌هاست که دیدنی است.

 

ماجراجویی

 

در سفر به تایپه همان قدر که برای گردش در نقاط تاریخی زمان در نظر می‌گیرید باید برای رفتن به مزارع چای، چشمه‌های آبگرم و پارک‌ها هم برنامه‌ریزی کنید.

 

بازار شبانه

بهترین مکان برای امتحان کردن طعم‌های لذیذ غذایی در تایپه، بازار شبانه است. در بازارهای شبانه شما همه چیز پیدا خواهید کرد از لباس شب گرفته تا صنایع دستی و مواد غذایی فوق‌العاده لذیذ. بازار شیلین به طور اختصاصی به مواد غذایی اختصاص داده شده و شما می‌توانید در این بازار خود را در میان انبوهی از طعم‌های جدید بیابید؛ غذاهای دریایی تازه، سبزیجات عجیب و غریب و چای مخصوص در این بازار را نباید از دست بدهید.

 

خانه چای

چای در فرهنگ مردم تایوان همان قدر ارزشمند است که قهوه در ایتالیا و کیک در فرانسه. مراسم چای بخش مهمی از فرهنگ تایوان است که باید در سفرتان به تایپه حتما آن را امتحان کنید. خانه چای ویستریا یکی از مکان‌های تاریخی تایپه است که در مکانی زیبا مراسم سنتی چای تایوانی را برایتان اجرا می‌کند.

 

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی تایپه که در نزدیکی مترو قرار دارد یکی از زیباترین پارک‌های این شهر است. این پارک بیش از ۱۰۰ سال است که در پایتخت تایوان قرار دارد و الهام بخش مردم است. حوضچه نیلوفر آبی یکی از مشخصه‌های پارک است و سیستم باغبانی پارک به صورتی است که در هر فصلی از سال گل‌های زیبایی در آن می‎روید. این باغ در نزدیکی موزه ملی تاریخ قرار دارد.

 

منبع:همشهری ۶و۷ –  فاطمه عسگری‌آزاد

برترین ها

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری خارجی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.