X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

معرفی لوآنگ پرابانگ در لائوس و جاذبه هایش

گردشگری خارجی
date۷ شهریور ۱۳۹۶
comment0

لوآنگ پرابانگ در دره باریکی که اطراف آن را کوه‌های بلند دربرگرفته جا خوش کرده و رودخانه مکونگ ابهت خاصی به آن داده است. شهری که بیش از هزار سال پایتخت لائوس بوده و نامش در سال ۱۹۹۵در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. لوآنگ پرابانگ نبض شما را کند می‌کند و تفکر خاصی را با احساسی از آرامش در شما زنده می‌کند. این شهر میراثی از معابد باستانی قرمز مسقف و معماری فرانسوی، هند و چین را در دل خود جای داده که هر گردشگری را مجذوب خواهد کرد. غنی‌ترین شهر لائوس معابد متعددی دارد که هر کدام از آنها جلوه‌ای از هنر، فرهنگ و مذهب این سرزمین را برای‌تان آشکار خواهند کرد.

برای کسانی که با جنوب شرقی آسیا آشنا هستند، لوآنگ پرابانگ مترادف با لائوس است؛ شهری که تصویر کلاسیک هر گردشگری از این کشور را تحقق می‌بخشد. خانه‌های قدیمی آراسته با گل، راهبانی که ردای زردرنگ به تن دارند، مه صبحگاهی و صدای طبلی که قبل از طلوع آفتاب برای مراسم مذهبی نواخته می‌شود ،همه و همه حکایت از شکل دیگری از زندگی در دنیای مدرن دارد. لوآنگ پرابانگ خاستگاه تمدن لائوس است . مردم این شهر هنوز غرور سلطنت هزارساله سرزمین خود را حفظ کرده‌اند. هنوز هم لهجه این شهر به عنوان زبان طبقه روشنفکر و تحصیلکرده در رسانه‌های لائوس بازتاب می‌یابد.در سال‌های اخیر هجوم گردشگران و افزایش ساخت و ساز از آرامش مطلق شهر کاسته است. با این وجود هنوز هم قدم زدن در خیابانی که نیمی از آن را مه گرفته و کشف یک فرهنگ و تمدن کهن تجربه‌ای است ممتاز که شما می‌توانید از آن در لوآنگ پرابانگبهره مند شوید.

 

برای سفر به لائوس نیاز به ویزا ندارید. ویزای ایرانیان در بدو ورود به فرودگاه صادر می‌شود. برای رسیدن به این شهر می‌توانید از خطوط هوایی امارات، قطر، جنوب چین، تای ایرویز و بانکوک ایرویز استفاده کنید.

 

با وجود این که لائوس دو فصل متمایز آب و هوایی را تجربه می‌کند، شما می‌توانید در تمام طول سال به این شهر سفر کنید. آب و هوای این کشور در مقایسه با بسیاری از شهرهای آسیا معتدل‌تر است. فصل خشک از ماه مهر تا اواخر فروردین ادامه دارد و فصل مرطوب از اردیبهشت تا اواخر شهریور. ابتدای فصل مرطوب غالبا با افزایش شدید درجه دما همراه است و اواخر آن با افزایش بارش. به طور معمول در فصل خشک بر تعداد گردشگران افزوده می‌شود و این امر به معنای افزایش قیمت هتل‌ها و پروازهاست. اسفندماه همزمان با افزایش شدید رطوبت و دما از میزان گردشگران کاسته می‌شود و توصیه ما هم این است که در این زمان از سفر به لوآنگ پرابانگ خودداری کنید.

 

توک‌توک‌سواری

 

لوآنگ پرابانگ شهری است که با پای پیاده و دوچرخه به آسانی می‌توان در آن تردد کرد. اگر خسته شدید می‌توانید سراغ توک توک‌ بروید؛ یک وسیله نقلیه موتوری که برای حمل مسافر در نظر گرفته شده است. فراموش نکنید که در زمینه نرخ کرایه با رانندگان چانه بزنید. کرایه دوچرخه برای یک روز یک دلار و کرایه اتومبیل حدود ۲۵ دلار هزینه بر می‌دارد. برای تماشای چشم‌اندازهای بیرون شهر می‌توانید سراغ توک توک‌هایی که در امتداد جاده زینگ تونگ (Xieng Thong Road) می‌ایستند، بروید. اگر دوست دارید قایق سواری را هم در سفرتان تجربه کنید و به غارهای حیرت انگیز شهر بروید، می‌توانید در اسکله اصلی شهر قایق‌های متنوعی با قیمت‌های مناسب بیابید. در لوآنگ پرابانگ نام‌خیابان‌ها برای گردشگران گیج کننده است. گاهی یک خیابان دو نام دارد. بنابراین بهتر است نشانی هتل و مکان‌های گردشی را همراه خود داشته باشید.

 

جشنواره‌های فرهنگی

در لوآنگ پرابانگ مراسم و جشنواره‌های گوناگونی برگزار می‌شوند تا جوهره فرهنگی و هنری این سرزمین را به رخ بازدید‌کنندگان بکشند. اکثر مراسم و آیین‌های شهر در مجموعه آداب و رسوم بودایی می‌گنجند و هنوز هم سنت‌هایی برای ادای احترام به ارواح درگذشتگان برپا می‌شود. هر ساله جشن برداشت برنج با نام بون خون خو(Boun Khoun Khao) برگزار می‌شود و در آن از لطف و مهربانی زمین برای محصولات کاشت شده سپاسگزاری می‌شود. مردم این سرزمین اعتقاد دارند که این جشن تضمینی برای فراوانی محصولات سال آینده است. جشنواره بون فوت(Boun Phavet) یک جشنواره دینی است که به بخشی از زندگی بودا مرتبط است.

 

این جشنواره به مدت سه روز و سه شب برگزار می‌شود و فالگیری یکی از جاذبه‌های محبوب آن به شمار می‌رود. مراسم صدقه دادن هم یکی از آیین‌های مورد احترام مردم شهر است که با استقبال گردشگران و مردم محلی برگزار می‌شود. در این مراسم که از هنگام طلوع خورشید آغاز می‌شود، در همه خیابان‌های شهر کاروان‌هایی برای دریافت هدیه‌ها و نذرهای مردم به راه می‌افتند. راهبان محلی با لباس‌های خود در شهر تردد می‌کنند . برنج، میوه تازه و تنقلات سنتی شایع‌ترین هدایایی است که در این مراسم جمع آوری می‌شود.

 

وقتی صحبت از سفر به لوآنگ پرابانگ می‌شود اکثر مردم قدم زدن در خیابان‌های آرام و بازدید از آثار باستانی را متصور می‌شوند در حالی که ماجراجویی و هیجان جزو جدا ناشدنی این سفر است.

 

بهترین مکان اقامت

 

با افزایش شمار گردشگران لوآنگ پرابانگ هر روز بر امکانات اقامتی شهر افزوده می‌شود. بنابراین می‌توانید با توجه به بودجه و پسند خود از بین هتل‌ها و مسافرخانه‌های شهر بهترین را برای خود برگزینید.

 

مجلل‌

اگر به دنبال بهترین‌ها هستید نباید هتل لانگ سی رزیدنت را از دست بدهید؛ هتلی که از شش ساختمان فرانسوی تشکیل شده و در میان باغ‌های سرسبز جاخوش کرده است. مبلمان هتل مجلل و دکوراسیون داخلی آن خیره کننده است. اگر در این هتل اقامت نکردید بهتر است رستوران آن را از دست ندهید؛ مکانی با چشم‌اندازی زیبا و غذاهای لذیذ. برای اقامت در این هتل ۵ ستاره باید شبی ۴۶۰ دلار بپردازید.

 

عجیب اما زیبا

هتل سوفیتل لوآنگ پرابانگ در گذشته مکان اقامتی فرماندار شهر بود و دیوارهای گلکاری شده آن ظاهری عجیب اما زیبا را خلق کرده که برای همیشه در ذهن‌تان خواهد ماند. این خانه که معماری آن به سبک فرانسوی است از جذابیت‌های تاریخی و تجملات مدرن بهره برده است. استخر فضای باز ۲۵ متری و اینترنت رایگان از جمله امکانات آن به شمار می‌رود. برای اقامت در این هتل ۵ ستاره باید شبی ۳۱۴ دلار بپردازید.

 

کلبه‌های کاهگلی

لائواسپریت ریزورت در ۱۳ کیلومتری شرق رودخانه لوآنگ پرابانگ واقع شده و دارای مجموعه‌ای از کلبه‌های کاهگلی است. فضای داخلی این هتل مبلمانی عتیقه دارد و کف چوبی آن نمای کاملی از خانه‌های سنتی منطقه را زنده می‌کند. تمام اتاق‌های هتل مجهز به حمام خصوصی است و وسایل مورد نیاز شما در اتاق‌ها تعبیه شده است. فاصله هتل تا فرودگاه بین المللی ۸ کیلومتر است. برای اقامت در این ریزورت ۳ ستاره باید شبی ۱۲۵ دلار بپردازید.

 

قیمت مناسب

هتل سالا پرابانگ یک ویلای قدیمی فرانسوی است که همراه با ۷ ساختمان کناری، ترکیبی از یک مکان اقامتی را با ظاهر و قیمتی مناسب برای‌تان فراهم می‌سازد. در این هتل اینترنت پر سرعت به طور رایگان در اختیار مهمانان است و با یک پیاده روی ۱۰ دقیقه‌ای می‌توانید به کوه‌های فوزی و موزه سیرساوانگونگ برسید. برای اقامت در این هتل سه ستاره باید شبی ۶۷ دلار بپردازید.

 

باستانی زیبا

اوندین کوهان/ نویسنده نیویورک تایمز

 

در جنوب شرقی آسیا منطقه‌ای است که به واسطه میراث فرهنگی غنی‌ که دارد، نام آن بارها در فهرست میراث جهانی یونسکو تکرار شده است؛ لوآنگ پرابانگ که این روزها به دلیل افزایش گردشگران، تا حد زیادی اصالتش در معرض خطر قرار گرفته ، اما هنوز پایتخت باستانی زیبایی است که ارزش کاوش دارد. این شهر مملو از معابد، ویلاهای فرانسوی و خانه‌های چوبی سنتی است که در محل تلاقی رودخانه مکونگ و نام خان شکل گرفته‌اند. اگر دوست دارید در لوآنگ پرابانگ واقعی قدم بزنید باید سراغ کافه‌ها و گالری‌های قدیمی آن را بگیرید که در بین بازسازی‌های اخیر هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده‌اند.

بیشتر هتل‌های شهر به طور رایگان دوچرخه در اختیار مهمانان می‌گذارند. توصیه‌ام این است که از این وسیله برای گردش در شهر استفاده کنید تا بتوانید در وقت و زمان‌تان صرفه جویی کنید. بخش قدیمی شهر کمتر از یک مایل است و اکثر جاذبه‌های یونسکو در این بخش قرار دارند. بهتر است دوچرخه تان را در کاخ سلطنتی پارک کنید؛ کاخی که یادگار پادشاهی لائوس تا زمان تصرف کمونیست‌ها در سال ۱۹۷۵ بود. تماشای طلوع خورشید در این شهر یک رسم به شمار می‌رود. بهتر است شما هم با مردم محلی همراه شوید و چشم‌انداز زیبای قایق‌های ماهیگیری را در یک صبح دلپذیر به تماشا بنشینید. مردم لوآنگ پرابانگ عاشق خوردن سبزی هستند؛ سوپ و سالاد خوشمزه این شهر را نباید از دست داد.

 

هیچ می‌توانید تصور کنید که پر کاربردترین کلمه‌ها و عبارت‌ها در لائوس با خوردن و غذا مرتبط هستند ؟! به عبارتی مردم این سرزمین بیش از آن که از کلمه سلام استفاده کنند از کلمه کین خائو(Kin khao) استفاده می‌کنند که به معنای خوردن برنج و در اصطلاح به معنای «برویم غذا بخوریم» است. مردم لوآنگ پرابانگ وقتی به هم می‌رسند پیش از آن که حال یکدیگر را بپرسند از هم در مورد این که آیا غذا خورده‌ای سوال می‌کنند. در حقیقت خوردن یک سرگرمی ملی در لائوس محسوب می‌شود که همراه با جشن گرفتن در کنار خانواده و دوستان معنا می‌یابد. با تمام این اوصاف باید انتظار سفر به سرزمینی را داشته باشید که به غذا اهمیت زیادی می‌دهند و خودتان را باید آماده کنید تا بتوانید یک دل سیر غذا بخورید.

 

برنج و گوشت مواد اصلی غذاهای این شهر است و شما می‌توانید انواع و اقسام ماهی‌های لذیذ را در این شهر تجربه کنید. ماهی کبابی؛ سوپ ماهی، ماهی بخار پز و سرخ شده در برگ موز و یا گیاهان دارویی بخشی از منوی رستوران‌های دریایی این شهر است. برنج چسبناک تقریبا پای ثابت تمام وعده‌های غذایی است که مردم غالبا با دست آن را می‌خورند. طعم تند غذاهای این سرزمین هم زبانزد است. سالاد لوآنگ پرابانگ ترکیبی از سبزی‌های محلی، خیار، تخم مرغ آب پز و خامه است. سوپ نودل خو سویی(khao soi) هم یکی از غذاهای معروف این شهر است که باید حتما امتحان کنید.

 

۷۲ ساعت در پایتخت تاریخی لائوس

 

لوآنگ پرابانگ را جواهر تاج لائوس می‌خوانند؛ شهری که شکوه و جلال تاریخی همراه با زیبایی‌های طبیعی آن هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. برای کشف این شهر باید روحیه‌ای کاوشگر و عزمی بالا داشت. اگر به فرهنگ و مذهب مردم این سرزمین علاقه مند هستید می‌توانید سری به معابد آن بزنید. طبیعت زیبا و بکر و مردم بی تکلف این شهر شما را شگفت زده خواهد کرد.

 

روز اول

معبد گردی

 

زندگی درلائوس حول محور معابد لوآنگ پرابانگ می‌گردد .در واقع؛ معابد جزو جاذبه‌های اصلی شهر است. به طور دقیق ۳۴ معبد در این شهر وجود دارد که هر کدام از آنها دیدنی است.

معبد شهر طلایی

 

اگر تنها برای بازدید از یک معبد در شهر زمان دارید، زینگ تونگ معبدی است که نباید آن را از دست بدهید. این معبد زمانی به عنوان معبد شهر طلایی مشهور بود و از نظر فرهنگی، معماری و تاریخی دارای اهمیت بسیاری است. معبد در محل تلاقی دو رودخانه واقع شده و با یک راه پله بزرگ به مکونگ می‌رسد. این مسیر برای قرن‌ها دروازه تشریفاتی ورود مقامات و پادشاهان به شهر محسوب می‌شد. در داخل معبد مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و کاشی کاری‌ها شما را مجذوب خود خواهد کرد.

 

معبد چوبی

 

وات ویسونالات یکی دیگر از معابد حیرت انگیز شهر محسوب می‌شود. می‌گویند برای ساخت این معبد بیش از ۴ هزار درخت بریده‌شد. این معبد بر اثر نبردهایی در ۱۸۸۷ تا حدود زیادی تخریب شد، اما روند بازسازی آن دوباره از سر گرفته و تلاش شد تا از آجر در معماری جدید آن استفاده شود. این معبد با مجسمه‌های زیبایی از بودا یکی از نقاط دیدنی شهر به شمار می‌رود.

 

معبد محبوب

وات مای که در جاده سیساوانوونگ واقع شده‌ یکی از محبوب‌ترین معابد شهر است. این معبد در پایان قرن ۱۸ ساخته شده و از حملات و حوادث تاریخی بسیاری جان سالم به در برده است. در قرن ۲۰ بخش‌هایی به ساختمان معبد افزوده شد. سقف پنج لایه معبد، با نقش‌های برجسته طلاکاری شده، بخش‌هایی از داستان‌ زندگی بودا و صحنه‌هایی از رامایانا را به تصویر می‌کشد.

 

روز دوم

موزه‌گردی

 

شاید لوآنگ پرابانگ بیش از تمام پایتخت‌های دنیا در معرض بمباران قرار گرفته باشد، اما توانسته از تمام جنگ‌ها سربلند بیرون بیاید و موزه‌های آن هنوز پابرجاست.

 

موزه کاخ سلطنتی

 

درست بین رودخانه و جاده سیساوانوونگ می‌توان موزه کاخ سلطنتی را یافت؛ موزه‌ای که سرشار از آثار باستانی ارزشمند و تماشایی است. این قصر در سال ۱۹۰۴ به عنوان کاخ پادشاه ساخته شد که امروزه بخشی از آن به سالن طلایی معروف است.

 

موزه مردم شناسی

 

موزه هنرهای سنتی و مردم شناسی تنوع فرهنگی و غنای هنر سرزمین لائوس را پیش چشمان‌مان قرار می‌دهد. در این نمایشگاه می‌توانید چهار گروه قومی این سرزمین را مورد مطالعه قرار دهید و مجموعه‌ای از لباس‌های سنتی، ابزار و صنایع دستی لائوس را از نزدیک ببینید. این موزه درست پشت بازار دارا(Dara) قرار گرفته است.

 

موزه بودا

غارهای پاک او(Pak Ou) به غارهای بودا معروف هستند. برای رسیدن به این غارها باید ۲۵ کیلومتر روی رودخانه سفر کنید. تماشای زندگی روزمره مردم شهر در کنار رودخانه مکونگ و هزاران مجسمه بودایی که در این غارهای شگفت‌انگیز جا خوش کرده‌اند، قطعا یکی از روزهای خاطره‌انگیز سفرتان خواهد بود.

 

روز سوم

پیش به سوی ماجراجویی

 

وقتی صحبت از سفر به لوآنگ پرابانگ می‌شود اکثر مردم قدم زدن در خیابان‌های آرام و بازدید از آثار باستانی را متصور می‌شوند در حالی که ماجراجویی و هیجان جزو جدا ناشدنی این سفر است.

 

آبشار شگفت‌انگیز

 

بازدید از آبشار کوانگ سی و مرکز نگهداری از خرس‌ها را در سفرتان نباید از دست بدهید. آبشار کوانگ سی با آب سرد، روشن و زلال که حوضچه‌های فیروزه‌ای تشکیل شده از سنگ آهک را در بر می‌گیرد، جاذبه‌ای است که می‌تواند برای طبیعت‌گردان اهمیت بسیاری داشته‌باشد. برای بازدید از این آبشار باید کمی مجهز باشید، کوله پشتی‌های طناب دار و لوازم پیک نیک کمک می‌کنند تا طبیعت را بهتر کاوش کنید.

 

طبیعت بکر

آبشار تاد سای(Tad Sae) مکانی ایده آل برای شناکردن است. شباهت زیادی بین آبشار کوانگ سی و تاد سای وجود دارد، اما بهتر است بدانید که این آبشار خلوت تر است. بنابراین اگر دوست دارید که در طبیعت بکر تنها باشید حتما سری به تاد سای بزنید. در مسیر آبشار می‌توانید فیل سواری را هم تجربه کنید.

 

بازار به معنای واقعی

 

در بازار دارا می‌توانید همه نوع جنسی پیدا کنید؛ از محصولات مدرن ساخته شده در چین گرفته تا صنایع دستی، تلفن همراه، دی وی دی، شلوارهای جین، کتانی و هر کالایی که تصورش را بکنید. اگر قصد ماجراجویی در طبیعت را دارید می‌توانید تجهیزات ضروری سفر از جمله کوله پشتی، چکمه و یا وسایل آشپزی را از این بازار تهیه کنید.

 

منبع:هفته نامه همشهری ۶ و ۷ – فاطمه عسگری آزاد

برترین ها

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری خارجی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.