X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

مناطق دیدنی خوزستان (قسمت اول)

گردشگری داخلی
date۲۸ فروردین ۱۳۹۶
comment0

خوزستان یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در زمستان و هم‌چنین ایام نوروز، به علت هوای مطبوع پذیرای گردشگران است.

 

مرتبط:مناطق دیدنی خوزستان (قسمت دوم)

 


خوزستان مهد اولین جوامع بشری بوده و دارای ساختار فرهنگی و تاریخی سرشاری است. آثار باستانی و کاخ‌های خوزستان نشان‌دهنده سیر تکامل بشر در طول زمان است. قدمت این استان به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد؛ استانی که طیف وسیعی از اقوام و فرهنگ‌ها را در خود جای داده است.

 

وضعیت آب و هوایی و بهترین زمان سفر

نقاط مرکزی و جنوب غربی استان در هفت ماه اول سال گرم و تاحدودی شرجی است، به طوری که در اواسط تابستان دما به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اما در ۵ ماه آخر سال و نوروز هوا بسیار مناسب است و تنها در اواسط زمستان هوا کمی رو به سردی می‌رود.

 

فرودگاه‌ها

 

فرودگاه بین‌المللی آبادان، بین‌المللی اهواز، بهبان، دزفول، گچساران، ماهشهر، مسجد سلیمان (شهید آسیایی)

 

زبان‌های رایج

 

عربی، فارسی، بختیاری، کردی، لری

 

بهترین زمان برای رزرو هتل

 

در بیشتر روزهای سال هتل‌های خوزستان جای خالی دارند، البته در نوروز بهتر است حداقل ده تا بیست روز قبل به رزو هتل اقدام کنید. البته باید مصوبه‌های جدید برای قیمت هتل‌ها را در نظر بگیرید. قیمت هتل‌های خوزستان برای اتاق تک نفره در بازه ۱۰۰،۰۰۰ تومان تا ۲۴۰،۰۰۰ تومان قرار می‌گیرند. همچنین برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید زمان‌هایی که هتل‌ها تخفیف دارند اقدام به رزرو اتاق کنید.

 

انواع هزینه‌ها

هزینه‌های اصلی سفر عبارتند از خورد و خوراک، حمل‌ونقل، اقامت، بازدید اماکن تاریخی و موزه‌ها که مسافران باید قبل از سفر در نظر بگیرند.

نکته: اگر با وسیله شخصی سفر می‌کنید باید هزینه‌های سوخت و خرابی‌های احتمالی را نیز در نظر بگیرید.

 

متوسط قیمت مواد غذایی

در رستوران‌های اهواز نرخ غذا در هر وعده از ۱۰ تا ۳۵ هزار تومان است، اما این نرخ در فست‌فودها کمی پایین‌تر است. میانگین قیمت غذاهای گوشتی هم ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است.

 

حمل و نقل عمومی

 

اتوبوس‌ها و تاکسی‌های خطی بیشتر شهر اهواز را پوشش می‌دهند و کمتر نیاز به تاکسی دربست خواهید داشت.

نرخ کرایه تاکسی‌های خطی اهواز به ازای هر کورس در بازه ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان قرار دارد.

نرخ کرایه تاکسی‌های فرودگاه اهواز به از ۵ هزار تومان تا ۱۹ هزار تومان است (به ازای هر کیلومتر از ۶۷۰ تا ۱۲۵۰ تومان).

نرخ کرایه‌های تاکسی بی‌سیم اهواز از ۲۵۰۰ تا ۱۳۸۰۰ تومان است (به ازای هر کیلومتر ۵۵۰ تا ۲۵۰۰ تومان).

کرایه اتوبوس در آبادان ۳۰۰ تومان است.

کرایه اتوبوس در اهواز از ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان است.

 

توصیه‌ها برای صرفه جویی در هزینه

اگر با استان خوزستان کمتر از ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارید، آوردن وسیله نقلیه شخصی بسیار به صرفه‌تر است.

امکانات هتل‌های ۵ ستاره و ۳ ستاره تفاوت چندانی نمی‌کند، پس هتل‌های ۳ ستاره را بیشتر جدی بگیرید.

هتل‌های آپارتمانی برای خانواده‌ها هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ محل اقامت به صرفه‌تر است.

تورهای مختلفی نیز برای دیدار از خوزستان در هر شهر برگزار می‌شود‌ که هزینه کمتری نسبت به سفر تک نفره یا دو نفره دارد.

 

بهترین رستوران های خوزستان

آبادان

رستوران پاکستانی: قلیه میگو، قلیه ماهی و دال عدس این رستوران نامی است. این رستوران در اول خیابان امام قرار دارد.

در آبادان غذای هتل‌ها از باقی رستوران‌ها بهتر است.

فست‌فودهای مشهور این شهر عبارتند از پیتزا حکیم در خیابان زند، مزه برگر سروش در خیابان شهرداری و فلافل نسیم در خیابان شهرداری و پاساژ جمهوری

 

اهواز

رستوران‌ها: رستوران گردان امپراتور، کاکتوس سبز

فست‌فودها: آترین، پیتزا هات، میلان اینجاس

در اهواز نوعی بستنی وجود دارد که از شیر گاومیش تهیه می‌شود. برای امتحان کردن آن، بستنی کرامت در خیابان زند را پیشنهاد می‌کنیم. آش و صبحانه میدان راه‌آهن، گنجشک کبابی کیانپارس و کبابی‌ علی از بهترین و معروف‌ترین خوراک‌های اهواز هستند. در خیابان کاوه هم سوغات‌های مخصوصی پیدا خواهید کرد؛ مثل انواع و اقسام ادویه‌ها، کلوچه‌ها، خرما و حلوا.

 

جاذبه‌های استان

اهواز

پایتخت فلافل دنیا

این شهر هرگز به خواب نمی‌رود! اگر علاقه به خرید و گشت وگذار دارید بی‌شک بهترین گزینه است. بازدید از شهر و دیدن پل‌ها جالب خواهد بود؛ مخصوصا قدم زدن در کنار کارون و لذت بردن از مناظر اطراف آن.

کمتر کسی است که خوزستان آمده باشد و به لشکرآباد سر نزده باشد. در این منطقه‌ی شلوغ صدها دکه و مغازه‌ فلافلی سلف سرویس وجود دارد. انواع و اقسام سمبوسه‌ها، سالادها و ترشی‌ها و نوعی خوراک کوفته مانند به نام کپه نیز در لشکرآباد پیدا می‌شود. جالب اینکه قیمت هر ساندویچ بیشتر از ۱۵۰۰ تومان نیست.

 

کوهساران اهواز و گورستان سنگی

کوهساران اهواز و گورستان سنگی در دهه ۳۰ خورشیدی ساخته شده است. وجود تپه آسیه‌آباد یا بی‌سیم یکی از نشانه‌های شهر باستانی هرمز اردشیر است که شناسایی گوردخمه‌ها، قبرهای تاریخی تپه کوهساران منبع آب هم گستردگی بقایای این شهر دوره ساسانی را اثبات می‌کند.

 

سرای معین التجار

این بنا مربوط به دوره ناصرالدین شاه است و سال‌ها درب آن به روی بازدیدکنندگان بسته بوده است، اما چند سالی است که اجازه بازدید از آن را داده‌اند. این بنا برای پیشرفت کار تجارت ساخته شد و چون از کارون به دریا راه داشت، تجارت در آن رواج یافته بود. مالک و سازنده آن در کنارش مسجد حمامی نیز احداث می‌کند. سرای معین‌التجار متاسفانه در سال ۱۳۷۴ دچار آتش‌سوزی شد و به بنا آسیب جدی رسید.‌

 

دانشسرای مقدماتی پسران

این دانشسرا که در زمان رضاشاه ساخته شده، امروزه به عنوان مدرسه دخترانه حجاب در حال فعالیت است.

 

ساختمان سه گوش

این بنا که زمانی دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی بوده، اکنون جزو میراث فرهنگی کشور است و به‌دلیل فرسودگی، از سال ۹۳ در حال مرمت و بازسازی است.

 

عمارت ماپار

این عمارت در زمان رضاشاه ساخته شده و هم‌اکنون به عنوان کارگاه هنرهای سنتی در حال کار است. زیرزمین‌های سنگی، طاق نما و درهای چوبی از مشخصه‌های این بنا است.

 

هتل قو

ساخت هتل قو به پایان دوره قاجاریه بر می‌گردد و بنایی دو طبقه با ساختمان‌های متفرقه از جمله سالن، آشپزخانه و سرایداری است. هم‌اکنون خبرهایی از تبدیل آن به سفره‌خانه به گوش می‌رسد.

 

بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید قدیمی‌ترین بازار اهواز است که در زمان قاجار ساخته شده و میزبان معاملات خرد و کلان افراد آن زمان بوده است. دو بنای مهم در این بازار وجود دارد؛ کاروانسرای خزعل و خانه دادرس.

 

پل سفید اهواز

این پل در سال ۱۳۱۵ بر روی کارون احداث شده و اولین پل معلق خاورمیانه است که پس از گذشت سال‌ها هنوز پا بر جا مانده و به نمادی درخشان تبدیل شده است. البته اهواز پل‌های دیدنی دیگری هم دارد که بازدید از آن‌ها توصیه می‌شود.

 

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول در اوایل دوره اسلامی، در قرن سوم هجری، ساخته و در قرن هفتم مرمت شده است. معماری این بنا ترکیبی از دوره ساسانی و معماری بومی دزفول و برگرفته از معماری کاخ ایوان کرخه است. معماری کنونی آن نیز به دوره صفویه در سال ۱۰۵۰ بر می‌گردد و از اولین مساجد اسلام است.

 

شوادون

شوادون به معنای «این جا را شب بدان»، نوعی معماری زیرزمینی است که با دست کنده‌کاری شده است. در این چند سال اخیر متاسفانه بسیاری از این شوادون‌ها از بین رفته‌اند.

 

مسجد لب خندق

بنای کنونی مسجد لب خندق مربوط به دوره قاجار است که دارای صحنی وسیع، ایوان، شبستان‌هایی با پوشش طاق و گنبد و تزیینات کاشیکاری است.

 

مسجد میاندره

مسجد میاندره مربوط به دوره صفوی است و در دزفول، محله میاندره واقع شده است. مراسم محرم که در این مسجد برگزار می‌شود بسیار دیدنی است.

 

پل قدیم (یا پل رومی) و آسیاب‌های آبی دزفول

قدیمی‌ترین پل جهان در دزفول با گذشت ۱۰ قرن از ساخت آن، تا همین چند سال اخیر محل تردد عابرین و خودروهای سواری بود؛ ولی حالا تنها عابرین می‌توانند از آن عبور کنند. این پل به وسیله اسیران رومی در دوره ساسانیان ساخته شده است. آسیاب‌های آبی نیز در حدود ۱۵۰۰ سال پیش ساخته شد و در گذشته از آن‌ها به عنوان آسیاب‌های آبی و بند آب استفاده می‌شد. البته امروزه چیزی از آن آسیاب‌ها باقی نمانده و آنچه باقی مانده، از دوره صفویه و قاجار است.

 

بازار قدیم

بازار قدیم به چهار دسته تقسیم می‌شود؛ بازار آهنگران، بازار بزازان، بازار خرده فروشان، بازار خراطان.

در این بازار همچنین کاروانسرایی قدیمی وجود داشته که جز یکی دو بنای مخروبه چیزی از آن باقی نمانده است.

 

حمام کرناسیون (موزه مردم شناسی دزفول)

حمام کرناسیون در دوره قاجاریه ساخته شده و به حمام نو یا حمام حاج نصیر نیز معروف است. این حمام در سال ۸۵ به موزه تبدیل شد و آداب، رسوم و مشاغل سنتی دزفول را به نمایش می‌گذارد.

 

حمام میان دره

این حمام به تازگی مرمتش شروع شده و همچون حمام کرناسیون زنانه و مردانه داشته است.

 

علی کله

علی کله در پایین سد تنظیمی دز، یکی از تفرجگاه‌های ساحلی پرطرفدار خوزستان، قرار دارد و همه ساله عده زیادی را به خود جذب می‌کند. شنا در آب رودخانه ‌تفریحی است که تجربه آن به شدت توصیه می‌شود.‌‌

 

مجموعه شاه رکن الدین شامل بقعه، مسجد، مدرسه و حمام

این مجموعه‌‌ی فرهنگی و تاریخی شامل مسجد، مدرسه علمیه و بقعه شاه‌ رکن‌الدین، با نمایی آجری با طاق‌های بلند است.

 

خانه تیزنو

هشتی کاربندی شده، شوادان و غلام گردش از ویژگی‌های این خانه کهن و دیدنی است.

 

خانه سوزنگر

خانه سوزنگر یکی از دیدنی‌ترین خانه‌های دوره قاجار است. طاق‌های بلند و درهای چوبی تزیین شده محیطی مناسب را برای آشنایی با فرهنگ آن زمان فراهم کردهاست.

 

خانه قلمبر

این خانه که به چهار بخش تقسیم می‌شود، دارای چهار راهروی بزرگ است. کف‌پوش این خانه از سنگ مرمر است و همچنین سقف‌های آن با شیشه‌های رنگی تزئین شده است.

 

سد و نیروگاه دز و کرخه

سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده‌ است. کرخه با تاجی به طول ۳۰۳۰ متر و ارتفاع ۱۲۷ متر از لحاظ حجم بدنه بزرگترین سد تاریخ ایران است و با حجم مخزنی به میزان ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب، بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران را پدید آورده است.

 

سد دز یک سد بتنی برق‌آبی است که در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی اندیمشک احداث شد. این سد ۱۲۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت نصب ۵۲۰ مگاوات است.

 

شوشتر

 

کاروانسرای افضل و قندی

این بنای متعلق به دوره قاجار بصورت دوره‌ساز بنا شده و قسمتی از آن نوساز است. در این بنا ایوان و طارمه معمول است، زیرزمین آن همکف و نیم طبقه است و در کل بنا از ستون‌های تزیین شده استفاده شده است.

 

بقعه براء بن مالک

بقعه در شمال شهر و در برابر مخروبه‌های کاخ سلاسل قرار دارد و قدیمی‌ترین مقبره اسلامی در شوشتر است.

 

سازه‌های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر مجموعه‌ای است از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها و کانال‌های بزرگ هدایت آب که با هم کار می‌کنند. در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ، باستان‌شناس نامدار فرانسوی، از سازه‌های آبی شوشتر به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است. در ادامه نگاهی به اجزای این سازه‌ها می‌اندازیم.

 

پل بند شادروان یا قیصر: قدیمی‌ترین پل جهان است. ۴۴ دهانه داشته است که هم اکنون ۳۷ دهانه آن وجود دارد و نیمی از آن بازسازی شده است. این پل سالانه تعداد زیادی بازدید کننده را به خود جذب می‌کند. وصف این پل حتی در شاهنامه نیز آمده است.

پل بند لشکر: دروازه لشکر، یکی از دروازه‌های شوشتر بوده و در کنار این پل بند بنا شده است.‌ داستان ها و خرافات بسیاری در مورد این پل نقل شده است.

پل بند گرگر و نهر گرگر: این پل مسیر رودخانه گرگر را مسدود کرده و با بوجود آوردن اختلاف سطح، آب رودخانه را به کانال‌های انتقال هدایت می‌کند.

پل بند شرابدار: بر روی نهر رقت بنا شده است.

بند میزان و کلاه فرنگی: بند میزان رودخانه کارون را به دو شاخه شطیط و گرگر تقسیم می‌کند. و از اجزای اساسی سیستم است.

نهر گرگر: نهر گرگر شاخه‌ای دستکاری شده از رود کارون است.

نهرداریون: برای آبیاری مناطق در زمان هخامنشیان ایجاد شده‌ است.

بند ماهی بازان: در حوالی شهر تاریخی دستوا و برای بالا نگه‌داشتن ارتفاع آب ساخته شده است.

بند دختر: در آخرین تنگه کوهستانی رود کارون ساخته شده است.

بند دارا: روی رود گرگر بنا شده و به هخامنشیان باز می‌گردد.

بند خاک: از بناهایی که آب را از نهر داریون به نهر رقت منتقل می‌کند.

 

مسجد جامع شوشتر

مسجد جامع شوشتر را وجود کتیبه‌های سنگی با خطوط کوفی، نستعلیق و ثلث منحصر به فرد کرده است. بسیاری از قسمت‌های قدیمی بنا از بین رفته و مقداری نیز از بازسازی در طول زمان به‌جامانده است.

 

موزه مردم شناسی شوشتر(خانه مستوفی)

شامل دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی است که در خانه مستوفی قرار دارد. قسمت باستان‌شناسی شامل اشیائی از دوره عیلامی، هخامنشی اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی است. دیگر قسمت شامل جلوه های زندگی سنتی مردم شوشتر و فنون و حرف قدیمی شوشتر است.

 

قلعه سلاسل

قلعه سلاسل شوشتر دژی عظیم است که دارای حیاط‌ها، سربازخانه‌ها، طویله‌ها، حمام‌ها، شبستان‌ها، برج‌ها، آشپزخانه، حوض‌های بزرگ، حصار و خندق بوده‌است.

 

مادام ژان دیولافوآ باستان شناس فرانسوی در باره قلعه می‌گوید:

قلعه سلاسل اقامتگاه رسمی والی خوزستان است، و در روی کوهی که مانند فلات کوچکی است قرار دارد. در پای این کوه هم یکی از شاخه‌های کارون که شطیط نام دارد عبور می‌کند، و ساختمان‌ها و استحکاماتی که از عهد ساسانیان باقی مانده‌اند آن را از طرف شهر قابل دفاع می‌سازند.

شوش

 

موزه شوش

موزه شوش از اشیائی حفاظت می‌کند که در کاوش‌هایی که بر روی چغازنبیل و آپادانا صورت گرفت، کشف شده‌اند. اشیائی دارد که دیدن آن‌ها باعث غرور خواهد شد، مانند آثاری که از هفت تپه پیدا شده است.

 

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا همانند دیگر کاخ‌های دوره هخامنشی با حمله اسکندر مقدونی ویران شد. این قصر، اقامتگاه زمستانی شاهان هخامنشی بوده و در سال ۷۰ سر از خاک بیرون آورده است. متاسفانه بیشتر آثار کشف شده از این بنا هم‌اکنون در موزه لوور پاریس نگه‌داری می‌شود. با تاسف بسیار، اکثر آثار ارزشمند این کاخ با شکوه توسط فرانسوی‌ها به خارج از ایران و به موزه لوور پاریس منتقل شده است.

 

آرامگاه دانیال نبی (ع)

دانیال در باور ادیان ابراهیمی یکی از پیامبران بنی اسرائیل است. وی به قرن هفتم پیش از میلاد بر می‌گردد. دانیال به زبان عبری یعنی خدا قاضی من است. در سال ۶۰۶ پیش از میلاد وی را به دربار بخت النصر پادشاه بابل به اسارت بردند. وی در آنجا به علوم کلدانیان و زبان مقدس واقف گردید و در حکمت از آنان پیشی گرفت. اولین واقعه‌ای که سبب نفوذ دانیال نبی گردید تعبیر خواب نبوکد نصر بود. بدین گونه ادعای پیغمبری کرد و مورد توجه آن پادشاه قرار گرفت. وی به همراه عده‌ای از قوم یهود به ایران مهاجرت نمود و در شوش ساکن شد و در آنجا درگذشت.

 

قلعه شوش (آکروپل)

قلعه شوش توسط فرانسوی‌ها بر روی تپه تاریخی بنا شده است. از آجرهای خرابه‌های کاخ آپادانا و چغازنبیل در ساخت آن استفاده شده که از شکوهی حیرت آور برخوردار است.

 

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل در زمان شکوه و جلالش پنج طبقه داشته اما امروزه تنها دو طبقه و نیم از آن باقی مانده ‌است. بنایی بسیار بزرگ است که سالانه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند. چغازنبیل نیایشگاهی باستانی در زمان ایلامیان (عیلامی‌ها) بوده است. خاورشناسان چغازنبیل را نخستین ساختمان مذهبی ایران می‌دانند. اونتاش گال پادشاه ایلام باستان است دستور ساخت این شهر مذهبی را داده ‌است. بنای چغازنبیل در میانه این شهر واقع شده و مرتفع‌ترین بخش آن است. با تاسف، بسیاری از اشییء پیدا شده در چغازنبیل هم اکنون در پاریس به سر می‌برند.

 

در چغازنبیل کتبه‌ای با متن زیر پیدا شده:

من اونتاش گال آجرهای طلائی را حکاکی کردم. من در اینجا این مأوا را برای خدایان گال و ابنشوشیناک برپا کردم و این مکان مقدس را هدیه کردم. باشد که کارهای من که هدیه‌ای است برای خدایان گال و اینشوشیانک پذیرفته شود.

 

کاخ شاوور اردشیر دوم

کاخ شاوور تالار باشکوهی است که ۶۴ ستون دارد و ستون‌های آن مشابه ستون‌های کاخ آپادانای شوش است ولی با این تفاوت که نسبت به ستون‌های کاخ آپادانا کوتاه‌تر است.

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری داخلی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.