X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

نجات جان هزار جوجه فلامینگو در تالاب بختگان

اخبار
date۲۶ مرداد ۱۳۹۶
comment0

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: با تدبیر این اداره کل و با همت روستائیان جان بیش از ۱۰۰۰ جوجه فلامینگو نابالغ که در تالاب بختگان به‌دام افتاده بودند، نجات داده شد.

به گزارش ایسنا، نبی‌الله مرادی گفت: اوایل مرداد محیط بانان پارک ملی بختگان در حین پایش منطقه متوجه حضور بیش از ۱۰۰۰ قطعه جوجه فلامینگو شدند که در پهنه خشک تالاب بختگان به دام افتاده بودند.

 

او اضافه کرد: پس از بازدید کارشناسان از منطقه مشخص شد در پی بارندگی های سال زراعی گذشته و جمع شدن آب در سمت شرقی تالاب بختگان در فصل بهار فلامینگوها در این منطقه جوجه آوری کرده‌آند، اما با گرمای هوا و خشک شدن آب تالاب ،جوجه ها که هنوز آمادگی پرواز را نداشتند در نمکزار به دام افتادند.

 

مرادی اضافه کرد: برای نجات جوجه‌های فلامینگو راهکارهایی از زنده‌گیری و انتقال پرندگان به تالاب طشک مطرح شد اما با توجه به ایجاد استرس، احتمال آسیب به پرندگان حین زنده گیری و حمل بر اساس تجربیات گذشته، کنار گذاشته شد.

 

سرپرست اداره کل محیط زیست فارس گفت: با توجه به اینکه بافت اسفنجی خاک تالاب مقداری ذخیره آب داشت تصمیم بر آن شد تا با حفر کانال ها و برکه هایی به نگهداشت آب در محل کلنی فلامینگوها کمک شود تا بدین طریق زیستگاه موقتی برای جوجه‌ها تا زمان توانایی پرواز، فراهم شد.

 

او ادامه داد: کارشناسان و محیطبانان جلساتی را با اهالی روستای بستر برگزار کرده و پس از اعلام حمایت روستائیان، عملیات اجرایی مشترکی آغاز شد و کار به نتیجه رسید.

 

مرادی خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ نفر از اهالی روستا در عملیات نجات جوجه‌های فلامینگو مشارکت و شبانه اقدام به حفر کانال و گودال هایی در محل تجمع فلامینگو ها کردند.

 

او گفت: در پایش‌های بعد مشخص شد که آب در این منطقه بالا آمده و وضعیت بحرانی تا حدی مرتفع شده است این اقدام مشارکتی موجب شد از تلفات جوجه های ناتوان جلوگیری شود .

 

مرادی همچنین گفت: تالاب بختگان سال‌هاست که با مشکل بحران آب مواجه است. خشکسالی، عدم تخصیص حق آبه از رودخانه کر، گسترش کشاورزی ناپایدار و برداشت بی رویه آب در حوضه کر و سیوند، تالاب بختگان و زیستمندان آن را بشدت تهدید می کند.

 

او گفت: سال‌های گذشته نیز به دفعات مشکلاتی از این دست برای پرندگان در تالاب بوجود آمد که موجب تلفات پرندگان شد.

 

مرادی اضافه کرد: تالاب بختگان از تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است که به دلیل تغییرات گسترده و روند رو به تخریب در لیست سیاه مونترو قرار گرفته و این امر ایران و استان فارس را متعهد می‌کند تا تمام توان فنی، علمی و مالی خود را برای خروج این تالاب از لیست مذکور انجام دهد .

تازه های گردشگری

پربازدیدها

اخبار

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.