X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

گردشگری به یاری «ارومیه» می‌آید

اخبار
date۲۸ شهریور ۱۳۹۶
comment0

ستاد احیای دریاچه ارومیه، گردشگری را به‌عنوان شغل جایگزین کشاورزی برای ساکنان حاشیه‌ دریاچه به انگیزه نجات آن پیشنهاد کرده که اگر در کارگروه تخصصی استان مصوب شود، طرح آن مشمول یارانه می‌شود.

کارشناس اکوتوریسم و بومگردی استان آذربایجان غربی در این باره به «ایسنا» گفت: «سه سال پیش جهاد کشاورزی طرحی داد که بر آن اساس تا شعاع ۵۰ کیلومتری دریاچه هیچ‌کس حق کشاورزی محصولات پُرآب نداشت و در عوض به کسانی‌که محصول کم‌آب کاشته بودند، یارانه می‌داد. اگر در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طرح اشتغال گردشگری در روستاهای حاشیه‌ای دریاچه ارومیه مصوب و حمایت مالی شود، می‌توان آن را همچون تجربه قبلی اجرا کرد.»

 

ودود فخاری با بیان اینکه مردم این منطقه بیشتر از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند، افزود: «با وجود مطرح شدن گردشگری، مردم همچنان به کشاورزی گرایش دارند. متاسفانه در سال‌های گذشته گردشگری درآمد چندانی برای مردم نداشته؛ برای همین مردم نمی‌توانند کشاورزی را به‌طور کامل رها کنند.

 

با این حال، از آنجا که مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در کشاورزی آسیب جبران‌ناپذیری به دریاچه ارومیه وارد کرده، ستاد احیای دریاچه ارومیه طرحی برای روستاهای حاشیه‌ای تعریف کرده که از طریق گردشگری، مشاغل جایگزینی را تعریف کند تا از این راه به احیا و حفظ دریاچه ارومیه کمک شود.»

 

وی ادامه داد: «نزدیک به دو سال است که از طرح اقامتگاه‌های بومگردی می‌گذرد و در این مدت گردشگری روستایی در استان آذربایجان غربی با اقبال بیشتری مواجه شده است. این مساله در سال ۹۶ نمود بیشتری پیدا کرد، چراکه اکنون از هر ۱۰ نامه‌ مرتبط با گردشگری، حدود ۸ نامه به گردشگری روستایی ارتباط دارد. در حال حاضر ۳ روستا برای اجرای طرح اشتغال ضربتی و ۴۹ روستا با هدف گردشگری در نظر گرفته شده که باید روی آموزش آنها تمرکز بیشتری صورت گیرد.»

 

در بسیاری از نقاط که فعالیت‌های انسانی منجر به تبعات زیست‌محیطی می‌شود، جهت حفظ منابع طبیعی، توسعه گردشگری به‌عنوان یک راهکار موثر دنبال می‌شود. این امر، در صورتی‌که در اجرای آن اصول پایداری لحاظ شود، منجر به توسعه پایدار خواهد شد.

تازه های گردشگری

پربازدیدها

اخبار

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.