X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

معرفی جاذبه های گردشگری عراق

گردشگری خارجی
date۷ مرداد ۱۳۹۶
comment0

عراق کشوری در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است. پایتخت عراق شهر بغداد است. این کشور از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از غرب با اردن وسوریه، از شرق با ایران و از شمال با ترکیه همسایه است. عراق در منطقه جنوب خود، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد و دو رود مشهور دجله و فرات که منشأ تمدن های باستانی بین النهرین در طول تاریخ کهن این کشورند از شمال کشور به جنوب آن روان هستند و با پیوستن به رود کارون، اروندرود را تشکیل می دهند و به خلیج فارس می ریزند.

جغرافیا

آبگیرهای رودهای دجله و فرات بیشترین زمین قابل کاشت و اکثر جمعیت را در بر دارد . بیابان جنوب غربی تقریباً نصف مساحت عراق را پوشانده است. بخش بزرگ عراق صحرا است اما مناطق مابین دو رود دجله و فرات حاصلخیز است. این رودها سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب لای را بهدلتا حمل می کنند. قسمت های شمالی کشور عمدتاً کوهستانی است و بلندترین قلهٔ آن حاجی عمران (شیخا دار) (هم مرز با بلندی های پیرانشهر ایران) با ارتفاع ۳۶۱۱ متر است. عراق مرز ساحلی کوچکی به طول ۵۸ کیلومتر با خلیج فارس دارد.

 

شهرهای مهم: بصره, موصل, اربیل, سلیمانیه, نجف,کربلا
مساحت: ۴۳۷,۰۷۲ کیلومتر مربع
خط ساحلی: ۵۸کیلومتر
مختصات جغرافیایی: ۳۳ درجه شمالی و ۴۴ درجه شرقی

منطقه زمانی : UTC+03:00

کد تلفن : +۹۶۴

واحد پول رسمی: دینار

 

آب و هوا

 

تابستانهای با دمای بیش از ۴۰ درجه ی سانتیگراد خشک و بسیار گرم است . بیشتر بارندگی – از ۱۰۰ میلی متر در بیابان تا ۱۰۰۰ میلی متر در کوه ها – در زمستان است.  مناطق کوهستانی شمال اغلب از زمستان های سرد با بارش برف و باران برخوردار است که گاهی موجب طغیان رودخانه ها می شود. به طور معمول بارندگی در این کشور کم است. در بیشتر مناطق سالانه کمتر از ۲۵۰ میلی لیتر بارش وجود دارد. این بارش ها هم بیشتر در زمستان رخ می دهد. باران های تابستانی به جز در شمال بسیار به ندرت اتفاق می افتند.

 

تاریخ

عراق از حدود ۱۰٬۰۰۰ سال پیش از میلاد (به همراه آسیای صغیر و سرزمین شام) یکی از مراکز فرهنگ پیش نوسنگی نژاد قفقازی(نوسنگی پیش ازسفال آ.) شناخته می شود که در آن برای نخستین بار کشاورزی و گله داری پدید آمد. دوره ی نوسنگی بعدی (نوسنگی پیش ازسفال ب.) در این منطقه با خانه های مستطیلی قابل تشخیص است. مردم در زمان نوسنگی پیش ازسفال از ظروف سنگی، سنگ گچ و آهک استفاده می کردند. در این منطقه ابزارهای ساخته شده از مواد آتشفشانی مربوط به آناتولی یافت شده که مدرکی دال بر وجود روابط تجاری ابتدایی می باشد.

 

بابل

بابل، مرکز بین النهرین با قدمتی بیش از ۴ هزار سال یکی از مشهور ترین شهر های جهان است و در ۵۲ مایلی جنوب بغداد واقع شده است. ۲۳۰۰ سال قبل از تولد مسیح این شهر سر آغاز تمدن بشری و همچنین یک مرکز فرهنگی، هنری، علمی و ادبی نیز بوده است. این شهر به دلیل اینکه در مرکز ۲ رودخانه ی دجله و فرات است، پایتخت حکومت ۱۰ امپراطوری بوده است. دیوارهای عظیم اطراف شهر باعث شده بود که بابل یکی از قدرتمند ترین شهرهای جهان باشد، و به همین دلیل مردم زیادی برای زندگی آنجا را انتخاب می کردند.

 

همچنین بابل جزو عجایب هفتگانه ی جهان نیز هست، باغ های معلق بابل که به گفته ی تاریخ شناسان دیوارهای ۸۰ فوتی بلند و بزرگی داشتند، گیاهان زیبا و مختلفی بر روی این دیوارها رشد کرده اند و همچنین خانه های باغ ها چندین تراس زیبا و شگفت انگیز نیز داشته اند، البته محل دقیق این باغ ها هنوز مشخص نشده است. همچنین بابل به داشتن برج های بابل که در متون دینی نیز از آنها یاد شده است، مشهور است.

 

حکومت و سیاست

 

دولت فدرال عراق تحت قانون اساسی فعلی به شکل یک جمهوری فدرالی دموکراتیک پارلمانی اسلامی تعریف می شود. دولت فدرال مشتمل بر قوای مجریه، مقننه و قضاییه و کمیسیون های مستقل متعدد دیگر است. جدای از دولت فدرال مناطق (مشتمل بر چند استان)، استان ها و بخش هایی وجود دارند که طبق قانون دارای اختیاراتی هستند. مجمع ملی ۲۵۰ نفره برای دوره ای چهار ساله با رأی تمامی افراد بالغ انتخاب می گردد . شورای فرماندهی انقلاب رئیس جمهور را تعیین می کند و او هم شورای وزیران را انتصاب می کند .

 

یک سوم نیروی کار در بخش کشاورزی اشتغال دارد . در زمینهای آبیاری شده ی آبگیرهای دجله و فرات غلات و میوه برای مصرف داخلی و خرما برای صادرات تولید می شود . عراق به ذخایر سرشار نفتش وابسته است ، ولی به خاطر تحریم بین المللی (۱۹۹۰) صادرات متوقف شد . اقتصاد عراق در جنگ اول خلیج فارس بر ضد ایران به سختی صدمه دید ، و در جنگ دوم خلیج فارس ویران گشت. صادرات نفت از گذشته نقش اصلی را در اقتصاد عراق بر عهده داشته به طوری که ۹۵٪ از درآمد خارجی این کشور را تشکیل می دهد.

 

 

مردم

 

عرب‌ها ۷۵٪-۸۰٪، کردها ۱۵٪–۲۰٪، ترکمنانان، آشوریان و غیره نزدیک ۵٪ از جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند.همچنین حدود ۶۰٪-۶۵٪ درصد مردم عراق شیعه، ۳۲٪-۳۷٪ درصد سنی و ۳ درصد مسیحی و پیروان دیگر ادیان هستند.

 

 

جاذبه های گردشگری عراق

 

حرم امام علی (ع)

حرم امام علی بن‌ابی‌طالب(ع)، در شهر نجف عراق قرار دارد. این مسجد در نزدیکی گورستان وادی السلام که به بزرگترین گورستان دنیا مشهور است قرار دارد.

 

حرم امام حسین (ع)

حرم مطهر امام حسین علیه السلام یکی از مقدس ترین مکان ها برای شیعیان است. در این حرم،امام حسین (ع) نوه ی حضرت محمد (ص) به خاک سپرده شده است. در سال ۶۵ یا ۶۶ هجری به دستور حاکم آن زمان عراق مختار ثقفی(ره) اولین بنا به صورت یک مسجد آجری برروی مرقد مطهر حضرت امام حسین ساخته شد و همچنین روستایی در آن منطقه بنا گردید که این هسته شکل گیری شهر کربلا شد.

 

حرم کاظمین

در شمال غربی بغداد مهم ترین مکان مذهبی برای شیعیان، حرمین کاظمین وجود دارد، ساخت این مکان در سال ۱۵۱۵ به پایان رسیده است، همان طور که می دانید کاظمین حرم حضرت موسی بن جعفر(ع) امام هفتم و حضرت محمد جواد(ع) امام نهم است. یکی از قدیمی ترین ساختمان های این مکان نیز کاخ عباسی است که در قرن ۱۳ ام ساخته شده است.

 

حرم سامرا

حرم عسکریین، آرامگاه علی بن محمد(ع) امام دهم و حسن بن علی(ع) امام یازدهم (معروف به عسکریین) در سامرای عراق است. همچنین نرجس خاتون، مادر حضرت مهدی(عج) ، و حکیمه خاتون دختر امام محمد بن علی التقی (ع) و خواهر امام علی بن محمد(ع) نیز در حرم شهر سامرا بخاک سپرده شده‌اند.

 

بمب‌گذاری :

اولین حمله در ۳ اسفند ۱۳۸۴ و دومین حمله پس از گذشت شانزده ماه در ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ رخ داد که گنبد و بخشی از گلدسته‌های حرم تخریب شد.

 

موزه ملی عراق

موزه ملی عراق (المتحف العراقی) موزه‌ای است با گنجینه ای از تمدن بین النهرین،که در بغداد قرار دارد. این موزه در جریان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ مورد دستبرد دزدان عتیقه قرار گرفت.

 

موزه ملی عراق پس از سالها تعطیلی به دلیل جنگ، در فوریه ۲۰۱۵ با حضور نخست وزیر عراق حیدر العبادی بازگشایی شد.

 

زیگورات اور

کهن‌ترین زیگورات بین‌النهرین، زیگورات «اور» در شهر اور (عراق کنونی) با قدمت ۴۱۰۰ سال است. زیگورات ها معابد هرم مانندی هستند که در زمان های باستانی در بین النهرین بنا می شدند، این زیگورات ها معمولا در عراق و ایران بنا می شدند.در بالای این زیگورات معبدی وجود دارد که محل دفن شاهزاده نانا، حامی شهر اور است.

 

 

ایوان مدائن

این اثر باستانی دوره ساسانی در ۳۷ کیلومتری جنوب شهر بغداد در کناره خاوری رود دجله واقع شده است.

 

زیگورات کوریگالزو

زیگورات کوریگالزو حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به دستور پادشاه کوریگالزو، پادشاه سلسله ی کاسی ساخته شده است، این زیگورات اکنون در ۱۹ مایلی غرب بغداد واقع است.این زیگورات به افتخار خدای انیل ساخته شده و همچنین محل مهمی برای مسافران به بغداد بوده است. در دوران جدید زیگورات ها محل تفریح و گذراندن اوقات فراغت خانواده ها هستند.

 

ارگ کرکوک

در مرکز کرکوک ، یک شهر تاریخی و باستانی در قسمت کردستان عراق که حدود ۸۸۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است وجود دارد. به گفته ی مورخان این شهر توسط پادشاه آشور بانیپال دوم به دلیل مقاصد دفاعی و امنیتی ساخته شده است، که بعد ها ۷۲ برج نیز در طول حکومت پادشاه سلوکی در این شهر بنا شد، ارگ در بالای یک تپه ی ۱۳۰ فوتی بنا شده است. درون ارگ بناهای تاریخی زیادی از جمله ” کلیسای سرخ” ، ” مسجد گند سبز” وجود دارد.

 

قصر عباسی بغداد

آخرین کاخ باقی مانده از سلسله ی عباسی که مشرف به رودخانه ی دجله در مرکز شهر است.

 

مسجد الرحمن

سالانه گردشگران زیادی از بغداد دیدن میکنند. مسجد الرحمن بغداد یکی از جاذبه های اصلی این شهر است. بغداد به داشتن بناهایی با معماری های زیبا معروف است که این مسجد یکی از مهم ترین این بناها است. همچنین مقبره ها، مناره ها و مساجد زیاد دیگری نیز در شهر وجود دارد. مسافرانی که برای تعطیلات به این شهر آمده اند باید دیدن این مسجد زیبا را در اولویت قرار دهند.

 

گردآوری:سفریابی

منابع:آکاایران،آی آر تریپ،ویکی پدیا

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری خارجی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.