X appاپلیکیشن اندروید سفریابی دریافت

با ۹ مکان دیدنی تهران آشنا شوید.(قسمت دوم)

گردشگری داخلی
date۲۱ فروردین ۱۳۹۶
comment0

جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی در تهران، در نوع خود جالب، زیبا و هیجان‌انگیز است و با گشت‌وگذار در این نقطه از کشور، می‌توان سفری خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی را تجربه کرد.

 

مرتبط:با ۹ مکان دیدنی تهران آشنا شوید.(قسمت اول)

 

۱. موزه زمان (تماشاگه زمان)

 

 

یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهر تهران، کاخ‌ موزه‌های متعدد و کم‌نظیر این کلانشهر زیبا است که توجه مسافران و گردشگران بسیاری را برای بازدید جلب می‌سازد. موزه‌ی ساعت که به نام‌های دیگری از جمله موزه‌ی زمان و تماشاگه زمان نیز شهرت دارد، یکی از این جاذبه‌های تماشایی است که در سال ۱۳۷۸ و در دو طبقه تاسیس شد.
باغ موزه و ساختمانی که در آن قرار دارد، از معماری و هنرمندی استادانی چون استاد کاشی، مهندس ابتکار، حاج عبدالکریم نوید تهرانی، استاد فرهاد یحیی‌پور و حاج علی شیخی بهره‌مند شده که بنایی زیبا و منحصربه‌فرد را برای امروزیان به یادگار گذاشته‌اند. همچنین ساعت‌هایی همچون ساعت دیواری، آونگی، رومیزی، شاهینی، جیبی معمولی، ساعت کارت‌زنی، ساعت نگهبانی، ساعت کشتی، مجموعه‌ای از ابزارهای زمان‌سنجی گاه‌شماری و … نگهداری می‌شود.

 

۲. خانه و موزه مقدم

 

 

موزه‌ی مقدم، عمارتی است بسیار زیبا و متعلق به دوران حکومت قاجاریان که از معماری ایرانی برخوردار بوده و هنرمندی سازندگان آن، محیطی زیبا و چشم‌نواز را رقم زده است. این بنا که در گذشته به عنوان سکونتگاه خاندان محمدتقی خان احتساب‌الملک (از درباریان معروف حکومت قاجار) استفاده می‌شد، به همت دکتر محسن مقدم (پسر احتساب‌الملک) به موزه‌ای ارزشمند با آثار تاریخی جالب تبدیل شده است که مجموعه‌ای از پارچه‌های قدیمی، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلوی نقاشی، مهر و اسناد تاریخی و … تنها بخشی از آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

 

۳. موزه شهدا

 

 

در شهرهایی همچون اصفهان، قزوین، کرمانشاه، تنکابن و … موزه‌ی شهدا با مجموعه‌ای از وسایل شخصی بازمانده از شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق، شهدای انقلاب اسلامی و شهدای تاریخ این مرز و بوم، جهت حفظ ارزش‌های این بزرگواران و آشنایی نسل جوان با ایشان و … احداث شده است که بازدید از آن، خالی از لطف نخواهد بود. این در حالی است که در شهر تهران نیز موزه‌ی شهدا با همین منظور وجود دارد که آثاری همچون عکس، وصیت‌نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، تسبیح، قلم‌کاری، عینک مطالعه، نوار سخنرانی، مقالات وکتب حدود ۷۰۰ شهید کشور در آن نگهداری می‌شود.

 

۴. موزه جواهرات ملی ایران (خزانه ملی جواهرات)

 

 

در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع، مجموعه‌ای از جواهرات قیمتی و سنگ‌های ارزشمند تاریخی ایران نگهداری می‌شود که از آن به خزانه‌ی جواهرات ملی یاد می‌‌شود. البته جمع‌آوری این گنجینه‌ی نفیس ابتدا در زمان حکومت صفویان شروع شد، در دوران حکومت قاجاریان به کاخ گلستان انتقال یافت و در دوران حکومت پهلوی اول، به دستور رضا شاه به زیرزمین کاخ مرمر منتقل و در سال ۱۳۱۶ پس از اتمام ساختمان بانک ملی، بخش اعظمی از جواهرات به موزه‌ی بانک راه یافت و در آن مکان نگهداری شد، که می‌توان به الماس دریای نور، جقه نادری، تخت نادری، تخت طاووس، کره جواهرنشان، تاج کیانی و تاج فرح پهلوی اشاره کرد.

 

۵. تله کابین توچال

 

 

 

یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب و پرطرفدار کشور، در تهران و در شمال این شهر قرار دارد که به مجموعه‌ی ورزشی-تفریحی تله‌کابین توچال معروف است. مجموعه‌ای که تنها ۵ کیلومتر از شهر فاصله داشته و دسترسی به آن بسیار آسان است.
ساخت تله‌کابین در سال ۱۳۵۳ شروع شد و پس از ۵ سال به پایان رسید. در این مجموعه‌ی هیجان‌انگیز که دارای طولی حدود ۷۵۰۰ متر است، سه خط اصلی، سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله اسکی وجود دارد که در کنار هم یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین پیوسته‌ی جهان را تشکیل داده است. ۷ ایستگاه موجود در این تله‌کابین، از اواسط پاییز تا اواخر بهار، پذیرای دوستداران تفریحات زمستانی است.

 

۶. کتابخانه و موزه ملی ملک

 

 

در سال ۱۳۱۶ به همت حسین آقا ملک، کتابخانه و موزه‌ی ملک، تاسیس و به آستان قدس رضوی اهدا شد. سپس در سال ۱۳۲۳ نیز از طرف وی، زمینی در باغ ملی تهران برای ساخت عمارت جدید کتابخانه و موزه وقف شد.
پس از مرگ ایشان و به تلاش آستان قدس رضوی، پروسه‌ی ساخت این ساختمان از سال ۱۳۶۴ آغاز و در سال ۱۳۷۵ به اتمام رسید. این مجموعه‌ی ارزشمند، اولین موزه‌ی وقفی خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه‌ی بزرگ در حوزه‌ی نسخه‌های خطی در کشور است.

 

۷. موزه آبگینه

 

 

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهر تهران، موزه‌ی آبگینه‌ی این شهر است که در خانه‌ای قدیمی احداث شده و گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای بازدید از آن، به تهران سفر می‌کنند. این آبگینه یکی از زیباترین موزه‌های پایتخت است که در کنار اشیا تاریخی متعلق به چندین هزار سال قبل، دارای بنایی کهن و برخوردار از معماری ارزشمند و زیبای دوران قاجار است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌سازد. اشیا تاریخی همچون ظروف سفالین متعلق به قرون ۴ تا ۷ هجری، عطردان شیشه‌ای متعلق به قرن ۴ هجری، تنگ بلورین متعلق به قرن ۱۳ هجری و ظروف شیشه‌ای متعلق به قرن ۲ تا ۷ میلادی بخشی از اشیا نگهداری شده در این موزه است.

 

۸. موزه عبرت (زندان عبرت)

 

 

یکی از موزه‌های جالب و تاریخی در شهر تهران، موزه‌‌ی توحید این شهر است که در ساختمانی در باغ ملی تهران، قرار دارد. عمارتی که در گذشته و از دوران حکومت پهلوی (در زمان پهلوی به عنوان زندان زنان و سپس به عنوان زندان کمیته‌ی مشترک ضد خرابکاری و شکنجه‌گاه ساواک مورد استفاده قرار می‌گرفت) تا سال ۱۳۸۱ از آن با کاربری زندان، استفاده می‌شد.
بنایی که خاطراتی تلخ به همراه شکنجه‌های زندانیان را در خود ثبت کرده و امروزه با تغییر کاربری به موزه تبدیل شده است. جالب است بدانید که ساختمان این موزه در زمان پهلوی اول و به دستور وی در سال ۱۳۱۱ احداث شد که می‌توان آن را اولین زندان مدرن کشور نامید.

 

۹. موزه رضا عباسی کاشانی

 

 

در سال ۱۳۵۶ و در ساختمانی که در گذشته از آن به عنوان نمایشگاه مبل و دکوراسیون استفاده می‌شد، موزه‌ای برای بزرگداشت یاد و قدردانی از زحمات نقاش مشهور دوران صفوی، رضا عباسی کاشانی نامگذاری و به دست فرح پهلوی، بازگشایی شد. این موزه پس از چندین بار تعطیلی و شروع به فعالیت از سال‌ ۵۷ به بعد، مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۳۷۹ مجددا فعالیت خود را آغاز کرد. در سه تالار این موزه که عبارت است از تالار پیش از اسلام، تالار هنرهای اسلامی و تالار نگارگری، می‌توان آثار هنری متعددی متعلق به هزاره‌ی دوم پیش از میلاد تا اواخر حکومت قاجاریان را مشاهده کرد.

تازه های گردشگری

پربازدیدها

گردشگری داخلی

  • دسته‌ها
  • کليه حقوق اين سايت متعلق به سفریابی می باشد . شما می توانید از سایت سفریابی در صورت پذیرش موافقت نامه کاربری استفاده نمایید.